اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

پنج شنبه 4 دی 1399

عوارض جانبی مصرف قند و شکر که باید بدانید

مصرف بیش از اندازه قند و شکر، باعث دیابت، افسردگی شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

1

تقریباً در هر چیزی که می‌خورید، شکر یافت می‌شود. حتی غذا‌هایی با برچسب‌های بدون کالری و بدون چربی، حاوی مقدار مشخصی قند هستند. در حقیقت، حتی میوه‌هایی مانند موز و گوجه فرنگی نیز حاوی فروکتوز هستند؛ که نوعی قند طبیعی است.

مصرف قند، می‌تواند تأثیرات مثبتی بر متابولیسم و عملکرد‌های بدن بگذارد. کالری موجود در شکر به سوخت بدن کمک می‌کند، در حالی که اسید گلیکولیک آن به سلامت پوست و بدون لک بودن پوست کمک می‌کند.

اما همه قند‌ها برابر نیستند. برای مثال، قند‌های موجود در نوشیدنی‌های گازدار مانند قند‌های موجود در موز یا توت نیستند. قند‌های طبیعی مانند فروکتوز و لاکتوز اغلب در غذا‌های ارگانیک و فرآوری نشده یافت می‌شوند. قند‌های طبیعی همچنین دارای کالری و سدیم کمی هستند. از طرف دیگر، قند‌های تصفیه شده اغلب در غذا‌های فرآوری شده و مصنوعی مانند نوشیدنی‌های گازدار، آب نبات و نوشیدنی‌های انرژی زا یافت می‌شوند.

مطالعات نشان داده است که مصرف بیش از حد قند‌های تصفیه شده منجر به چاقی می‌شود. با این حال، مصرف قند همیشه باعث افزایش وزن نمی‌شود. در برخی موارد، اثرات مصرف بیش از حد قند به عنوان اختلالات جدی و سایر عوارض برای سلامتی آشکار می‌شود.

شکر می‌تواند باعث دیابت نوع ۲ شود

خوردن زیاد قند و شکر می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. این اختلال متابولیک مزمن زمانی تحریک می‌شود که بدن نتواند به درستی به سیگنال‌های ارسال شده توسط انسولین، هورمون مسئول تنظیم سطح گلوکز خون، پاسخ دهد. برای مطابقت با سطح بالای قند خون، پانکراس سعی در تولید انسولین بیشتر خواهد داشت. اگر این روند ادامه یابد، در نهایت پانکراس تلاش خواهد کرد تا با افزایش سطح قند خون همگام شود. هنگامی که انسولین دیگر نتواند قند خون را در سطح طبیعی و سالم نگه دارد، فرد می‌تواند به دیابت نوع ۲ مبتلا شود.

خوردن زیاد قند و شکر نه تنها منجر به افزایش وزن می‌شود، بلکه خطر ابتلا به فشار خون را نیز افزایش می‌دهد. اگر فشار خون خیلی زیاد باشد، می‌تواند به رگ‌های خونی شما آسیب برساند. این اتفاق، خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سندرم متابولیک را افزایش می‌دهد. برای اینکه فشار خون خود را در محدوده طبیعی نگه دارید، از مصرف زیاد غذا‌های شیرین و چرب خودداری کنید.

شکر می‌تواند منجر به افسردگی شود

یک مطالعه منتشر شده در مجله روانپزشکی انگلیس نشان داد که افرادی که به طور منظم از غذا‌های فرآوری شده مانند دسر‌های شیرین، غلات تصفیه شده و لبنیات پرچرب استفاده می‌کنند، بیشتر از افرادی که رژیم غذایی کامل مملو از میوه سبزیجات و ماهی دارند، مبتلا به افسردگی می‌شوند، علاوه بر این، مصرف مرتب شیرینی می‌تواند به وابستگی به قند منجر شود که می‌تواند افراد را به شدت در معرض پرخوری و فشارخون قرار دهد.

مقدار زیاد قند در جریان خون می‌تواند باعث انسداد عروق شود و در نتیجه جریان خون غنی از اکسیژن به قلب شما را مختل کند. به همین دلیل، افرادی که مقدار زیادی غذای شیرین و فرآوری شده می‌خورند، نسبت به افرادی که مقادیر کم تا متوسط قند مصرف می‌کنند، در معرض حمله قلبی و سکته مغزی هستند.

خوردن شکر به خودی خود مضر نیست. مصرف بیش از آنچه بدن شما نیاز دارد، می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد. برای جلوگیری از اثرات مضر قند، غذا‌های سالم را نسبت به غذا‌های فرآوری شده بیشتر استفاده کنید و یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

  منبع: خبرگزاری صدا وسیما
 

آخرین اخبار

آخرین آمار کرونا؛فوت 82 بیمار مبتلا به کرونا جزئیات شرایط سفر‌های نوروزی؛ گردش ویروس انگلیسی در کشور معلولیت به رنگ لعل بهترین میوه برای سلامت کلیه‌ها نرخ تست PCR در بخش خصوصی ۳۱۰هزار تومان عوارض تند غذا خوردن برای بدن در کدام روز هفته احتمال حمله قلبی بالاتر است؟ علت بروز سردرد‌های روزانه و شیوه کنترل آن‌ها را بشناسیم تاثیر ویتامین ب۶ در مبارزه با بیماری کرونا مقاوم ترین افراد در برابر کرونا از دیدگاه روانشناسان حال شما با چه راهکارهایی خوب می‌شود؟ توصیه‌هایی برای درمان طبیعی سر درد نگرانی وزیر بهداشت از سفرهای نوروزی شنبه تصمیم گیری نهایی درباره سفر‌های نوروزی آخرین آمار کرونا؛ فوت ۸۱ بیمار مبتلا به کرونا جزئیات واکسیناسیون کرونا ؛ مردم بار سفر نبندند تمرین تناوبی برای بیماران پیش دیابتی مناسب است سیر و ۵ دستورالعمل برای کاهش وزن آتش در خرمن هیرکان؛ نقدی بر ساخت و ساز در قلب جنگل های شمال کشور "کووپارس رازی" جزو بی‌خطرترین واکسن‌هاست آتش سوزی در شیرخوارگاه آمنه آغاز توزیع واکسن از سوی اتحادیه کوواکس تقویت سیستم ایمنی بدن تشخیص احتمال ابتلا به سرطان خون با آزمایش ژنتیکی خطرات مصرف قهوه در دوره بارداری امکان تولید ماهیانه ۱۵ میلیون دُز واکسن آخرین آمار کرونا؛ جان باختن ۸۶ بیمارکرونا ضد عفونی کننده ضد کرونا در منزل بسازیم! افزایش جراحی زیبایی بینی همزمان با شیوع کرونا ۸ نشانه هشدار دهنده لخته شدن خون در بدن ۷ خوراکی که اختلالات پوستی را از بین می‌برند بیماری مرگبار در کمین کسانی که با آفت‌کش‌ها سر و کار دارند علل سوت کشیدن گوش آیا می‌توان قرص‌ها را با آبمیوه، چای یا شیر مصرف کرد؟ نشانه‌های حمله‌ خرچنگ‌ها به بافت چشم انسان! واکسیناسیون کرونای سالمندان مستقر در منازل از فروردین ۱۴۰۰ دلایل ایجاد لکه سفید روی ناخن‌ها پای دلالان دارو به واکسن کرونا هم باز شد؛ اسپوتنیک وی ۸۰ میلیونی در ناصرخسرو توصیه‌های وزارت بهداشت درباره نحوه استفاده از ماسک علائم ابتلا به کرونای جهش یافته در کودکان علت کاهش اهدای خون در همه گیری کرونا جزئیات چگونگی سفر‌های نوروز ۱۴۰۰ علائمی از کمبود ویتامین B12 که به سختی قابل تشخیص است دستورالعمل‌های طبیعی برای از بین بردن چین و چروک‌های اطراف دهان جدیدترین یافته‌های محققان درباره تاثیر چای سبز در مبارزه با سرطان عوارض عجیب زیاده روی در مصرف شیر ۵ خطری که زنان بالای چهل سال را تهدید می‌کند خاصیت‌های باورنکردنی دانه‌های کنجد آخرین آمار کرونا؛ جان باختن ۹۳ بیمار ژاپنی‌ها سالم‌ترین رژیم غذایی را دارند

نظرات

مانده : (1000) حرف

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .