شنبه 9 اسفند 1399

کشف نوع جدیدی از سلول‌های استخوانی

دانشمندان استرالیایی نوع جدیدی از سلول‌های استخوانی را کشف کرده‌اند که در درمان پوکی استخوان موثر است.

دانشمندان استرالیایی با بردن ساختار‌های اسکلتی بدن انسان به زیر میکروسکوپ، نوع جدیدی از سلول استخوانی را کشف کرده اند.

یکی از دانشمندان معتقد است که این سلول استخوانی جدید ممکن است نقش مهمی در روند بیماری‌های مختلف استخوانی داشته باشد. سلول استخوانی کشف شده ایده جدیدی را در مسیر تخریب و اصلاح استخوان‌ها ایجاد می‌کند و امکانات تازه‌ای را برای درمان بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان به وجود می‌آورد.

به عنوان بخشی از رشد طبیعی استخوان، سلول‌های ویژه روی سطح بافت قدیمی استخوان را می‌شکنند و سپس دوباره آن را می‌سازند. وقتی تغییراتی در این چرخه ایجاد می‌شود و اوضاع را از تعادل خارج می‌کند، شرایطی مانند شکنندگی استخوان و پوکی استخوان مهار می‌شود، اما سلول‌های مختلفی در این فرآیند دخیل هستند که می‌توانند روش‌های جدیدی برای مداخله ارائه دهند.

در میان این موارد، نوعی سلول به نام استئوکلاست‌ وجود دارد که سلول‌های تخصصی در تجزیه بافت استخوانی هستند و به عنوان نقطه شروع محققان دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW) در استرالیا تحقیق روی این نوع سلول را آغاز کردند. آن‌ها با استفاده از آنچه به عنوان فناوری تصویربرداری داخل رحمی شناخته می‌شود، نگاهی به اعماق بافت زنده استخوان می‌اندازند، جایی که متوجه شدند استئوکلاست‌ها در واقع به سلول‌های کوچکتر تقسیم می‌شوند، قبل از اینکه در روند  استخوان سازی قرار گیرند.

میشل مک دونالد، اولین نویسنده مقاله حاضر، گفت: این روند برای ما کاملاً جدید بود. تاکنون اتفاق نظر بر این بوده است که استئوکلاست‌ها پس از انجام کار خود، دچار مرگ سلولی می‌شوند، اما ما دیدیم که آن‌ها در حال بازیافت هستند. با جدا شدن و پیوستن دوباره به هم اتفاق جدید را رقم می‌زنند و این فرآیند ممکن است باعث افزایش طول عمر آن‌ها شود. ما همچنین این سلول‌ها را در خون و مغز استخوان یافتیم، که نشان می‌دهد آن‌ها می‌توانند به سایر قسمت‌های اسکلت سفر کنند.

برای درک بیشتر این سلول‌های تازه کشف شده، تیم استرالیایی با استفاده از توالی RNA مشخصات ژنتیکی آن‌ها را تعیین کردند.

ونگ هوآ خوو یکی از محققان این پروژه، گفت: مشخصات ژن‌هایی که در این سلول‌ها روشن شده اند واقعاً جالب بود. در حالی که بسیاری از ژن‌ها توسط استئوکلاست‌ها نیز بیان می‌شدند، اما تعداد زیادی از آن‌ها بی نظیر بودند. این به همراه شواهد مربوط به همجوشی جدید و فرآیند‌های مشاهده شده توسط تصویربرداری داخل رحمی، ما را متقاعد کرد که نوع جدید سلول را کشف کرده ایم و آن را استئومورف می‌نامیم.

با پیگیری این کشف، تیم استرالیایی با همکاری دانشمندان کالج امپریال لندن ۴۰ نمونه از این ژن‌ها را در مدل‌های آزمایشی حذف کرد و دریافت که ۱۷ مورد از آن‌ها در اندازه و قدرت استخوان تأثیر دارد. مشخص شد که این ژن‌ها با انواع ژن‌های مرتبط با تراکم مواد معدنی استخوان و ایجاد شرایطی مانند دیسپلازی اسکلتی مرتبط هستند، که نشان می‌دهد نقش استئومورف‌ها تا چه اندازه مهم است.

تیم تحقیق معتقد است که این سلول‌ها می‌توانند عاملی قابل توجه در برخی از عوارض شایع مربوط به درمان پوکی استخوان باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان