یک شنبه 10 اسفند 1399

شیر مادر از دستگاه گوارش نوزاد محافظت می‌کند

محققان در تحقیقات اخیر خود گروهی از میکروبیوم‌ها را کشف کرده اند و معتقدند که این باکتری‌ها از دستگاه گوارش نوزادان محافظت می‌کنند.

در مقاله‌ای که در مجله Frontiers in Microbiology منتشر شده است، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه‌های مونترال و گواتمالا بر تأثیرات مهم باکتری‌های مفید در شیر مادر بر مراحل رشد و سلامت نوزاد تأکید کردند.

محققان گروهی از میکروبیوم‌ها را کشف کرده اند که قبلاً در شیر مادر شناخته نشده بودند و در مورد نقش آن‌ها در شیر مادر اطلاعات کمی در دست است؛ اعتقاد بر این است که این باکتری‌ها از دستگاه گوارش نوزادان محافظت می‌کنند و جنبه‌های سلامتی مانند پیشگیری از آلرژی را در طولانی مدت بهبود می‌بخشند.

دکتر امانوئل گونزالس متخصص بیوانفورماتیک دانشگاه مک گیل گفت: برخی از گونه‌های باکتریایی موجود در نمونه شیر مادر عملکرد تخریب مواد خارجی یا میکروارگانیسم‌ها را دارند و همچنین می‌توانند در محافظت در برابر سموم و آلاینده‌ها نقش داشته باشند.

دانشمندان نمونه‌های شیر مادر را با استفاده از فناوری تصویربرداری با وضوح بالا برای شناسایی باکتری‌ها در ایستگاه فضایی بین المللی تجزیه و تحلیل کردند.

گونزالس می‌گوید: مدت زمان طولانی تغذیه کودک با شیر مادر به ما اجازه داده است که تغییرات قابل توجهی را در باکتری‌های وارد شده به بدن نوزادان با گذشت زمان مشاهده کنیم که ممکن است در دراز مدت بر سلامتی تاثیر بگذارند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان