اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

یک شنبه 17 اسفند 1399

کسانی که صبحانه نمی‌خورند این مطلب را بخوانند

حذف صبحانه خطربیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد، حتما از مکمل‌های غذایی و امگا ۳ استفاده کنید.

0

در سال‌های اخیر محصولات و مکمل‌های غذایی حاوی امگا ۳ جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی و تغذیه‌ای خانواده‌ها پیدا کرده است. به طوری که شاید شما هم جزو آن دسته از افراد باشید که علاوه بر دریافت این روغن پرارزش از طریق غذا هر روز یک کپسول امگا ۳ را همراه با غذا میل کنید.

شاید اگر فرد ۶ درصد از حجم غذای روزانه خود را به روغن ماهی اختصاص دهد و با هر وعده غذایی فقط ۲ درصد امگا ۳ مصرف کند احتمالا بهتر با ورزش هماهنگ شده و بی تاثیری آن را از بین می‌برد.

یکی از تاثیرات بسیار خوب امگا ۳ کمک به کاهش وزن است. به همین دلیل بعضی از افراد بخصوص جوان‌ها که اضافه وزن دارند فکر می‌کنند اگر از مکمل‌های غذایی از جمله امگا ۳ استفاده کنند نیازی به خوردن صبحانه ندارند تا سریع‌تر وزن کم کنند. در صورتی که حذف صبحانه خطربیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد و تاثیر امگا ۳ را از بین می‌برد.

به همین دلیل نت نوشت به دو پرسش مهم پاسخ می‌دهد و بار دیگر بر اهمیت صبحانه خوردن تاکید می‌کند.


آیا ورزش تاثیر امگا۳ را از بین می‌برد؟


خواص بی شمار امگا۳ یا روغن ماهی بر کسی پوشیده نیست: خاصیت ضدسرطانی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهابات، بهتر شدن حافظه، از بین رفتن بی حوصلگی و کاهش وزن.

ولی تحقیقاتی که در سال‌های اخیر در مورد امگا ۳ یعنی روغن ماهی صورت گرفت نشان داد برای تاثیر بهتر فرد بهتر است از میان امگا ۳ و ورزش یکی را انتخاب کند. حتی در مورد بیماران دیابتی مشخص شد اگر فرد هم امگا۳ به عنوان مکمل غذایی دریافت کند و هم ورزش کند باز هم بدن نسبت به انسولین مقاومت نشان می‌دهد. در صورتی که اگر فرد یا ورزش کند یا امگا ۳ بخورد بدن به انسولین حساس‌تر شده و قندخون بهتر کنترل می‌شود.

البته در این تحقیقات مشخص نشد چه میزان ورزش با چه میزان امگا ۳ باید همراه باشد. در عین حال میزان دریافتی امگا ۳ فقط ۱۰ درصد از غذای روزانه فرد را تشکیل می‌داد. چون دریافت امگا ۳ بیش از ۱۰ درصد غذای روزانه توصیه نمی‌شود و مضر است. شاید اگر فرد ۶ درصد از حجم غذای روزانه خود را به روغن ماهی اختصاص دهد و با هر وعده غذایی فقط ۲ درصد امگا ۳ مصرف کند احتمالا بهتر با ورزش هماهنگ شده و بی تاثیری آن را از بین می‌برد.

افرادی که ورزش می‌کنند نباید نگران شوند. چون به هر حال امگا ۳ باعث می‌شود:

ساخت پروتئین ماهیچه‌ها بخصوص در میانسالی بیشتر و از تحلیل رفتن زیاد ماهیچه‌ها جلوگیری شود

توده‌های چربی کاهش یاید

سطح انرژی و قدرت بدنی فرد در طول ورزش ثابت بماند و دچار افت انرژی نشود

در ورزش‌های هوازی قدرت فرد بیشتر می‌شود

درد‌های عضلانی و صدمات احتمالی از ورزش‌ها کاهش می‌یابد

تمرکز فرد خیلی بیشتر می‌شود

برای ورزشکاران حرفه‌ای هم خوردن امگا ۳ باعث می‌شود با قدرت بیشتری به تمرین‌های سنگین خود ادامه دهند و کمتر خسته شوند.

خوردن امگا۳ بخصوص در میانسالی باعث می‌شود تا ماهیچه تحلیل نرود و قوی‌تر بمانند. استفاده بیشتر از امگا ۳ خواص ضد التهابی داشته مثل ایبوپروفن عمل می‌کند.

چه ارتباطی بین صبحانه نخوردن و بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد؟

مسلما این بار اولی نیست که در باره مهم بودن صبحانه می‌شنوید. ولی تحقیقات زیر اهمیت آن را مشخص‌تر می‌کند:

تحقیقات در ژاپن نشان داد افرادی که صبحانه نمی‌خورند چاق‌تر هستند و اندازه دور کمرشان بیشتر است. هر چه عدد دور کمر بیشتر باشد مساوی است با بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های مغری و قلبی.

تحقیقات آمریکایی‌ها هم نشان داد حذف صبحانه باعث افزایش وزن، ناراحتی‌های گوارشی و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

پژوهش‌های انجام شده بین دختران نوجوان آمریکایی نشان داد دخترانی که صبحانه می‌خورند سالم‌تر و لاغرتر هستند.

مطالعات متعدد در جهان نشان داده است افرادی که صبحانه نمی‌خورند یا صبخانه ناسالمی می‌خوردند، تمایل بیشتری به نوشیدن الکل و کشیدن سیگار دارند، ورزش نمی‌کنند، با سخت‌ترین رژیم‌های غذایی خیلی کم وزن از دست می‌دهند. در عین حال در طول روز غذای بیشتری می‌خورند. بیشتر وقت‌ها احساس خستگی می‌کنند.

تفاوت بین صبحانه خوردن و صبحانه نخوردن

افرادی که صبحانه (و البته منظورمان صبحانه سالم است نه کیک و کلوچه با یک لیوان چای، قهوه یا شیر) می‌خورند:

سالم‌تر هستند

در رژیم‌های غذایی بهتر وزن کم می‌کنند و علاوه بر چربی‌ها بیماری‌ها هم از بین می‌رود

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

آخرین اخبار

آخرین آمار کرونا؛ فوت ۳۲۱ بیمار در شبانه روز گذشته ۷ باور غلط درباره‌ ویروس کرونا آخرین آمار کرونا؛ فوت ۳۰۴ بیمار در شبانه روز گذشته محافظت از کليه در ماه رمضان چگونه در ماه مبارک رمضان ورزش کنیم؟ افطار تا سحر چه غذاهایی بخوریم؟ تفاوت مسواک زدن در صبح و شب لزوم تزریق سریعتر واکسن کرونا به بیماران بدخیم و سرطانی ۵ نوشیدنی مناسب برای روزه داران بلوط‌هایی که ایستاده مردند! جان باختن ۲۹۱ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته ویروس کرونا در هوا شناور است توصیه های سازمان جهانی بهداشت به روزه داران تقویت استخوان‌ها با گل سرسبد سفره افطار تشخیص پارکینسون با سواب‌های پوستی بدون درد! چند نکته تغذیه ای درباره روزه‌داری هرگونه علامت سرماخوردگی را به حساب کرونا بگذارید/ ۵۰ درصد کرونایی‌ها بی‌علامتند شرایط روزه‌داری در مبتلایان دیابت وضعیت قرمز کرونا در سراسر تهران برای اولین بار / موج سنگین بستری‌ها در هفته آتی ماهِ ماه مقاومت گونه آفریقایی کووید ۱۹ در برابر واکسن فایزر کشف «حلقه گمشده» در درمان کرونا/ چرا برخی از بیماران کرونایی بهبود یافته و بعضی جان می‌بازند؟ خطر چهار رقمی شدن فوتی‌های کرونا با تعطیلی ۱۰ روزه نصف و نیمه وجود کرونای برزیلی و آفریقایی در تهران صحت دارد؟ دلایل مقاومت در برابر خوابیدن واکسیناسیون کرونا در مراکز بهداشت طبق اولویت‌بندی برای کارخانه تولید بیمار کرونا باید فکر اساسی کرد مصرف زیاد نمک چه نشانه‌هایی دارد؟ مضرات مصرف طولانی ضدعفونی‌کننده ها علت پرخوری و درمان آن آخرین آمار کرونا؛ ثبت رکورد ۲۵۸ بیمار کرونایی در موج چهارم نامه اعضای کمیته کرونا برای قرنطینه کشور شیوع بیماری در محدوده بیمارستان سینا ۵ برابر شده است چرا کویر لوت قرمز است؟ آثار اجتماعی کرونا را باید جدی گرفت بهار با آلرژی و کرونا فواید چای سبز در بهبود کرونا ارتباط سطح دی اکسید کربن محیط با احتمال ابتلا به کرونا هر ۱۶ دقیقه یک تهرانی فوت می‌کند/ محدودیت‌های فعلی بازی با الفاظ است؛ شهر باید واقعاً تعطیل شود شناسایی ۱۹۶۶۶ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور برای فرار از کچل شدن، این ویتامین را بخورید! بیمارستان کودکان مفید در شرایط اضطراری است/ افزایش بخش‌های کووید 19 در پی مراجعه مبتلایان افراد دیابتی این ۶ خوراکی سالم را مصرف کنند جدیدترین عارضه کرونا که از هر 3 بیمار بهبودیافته یکی دچار آن می‌شود کشف ۲ روش جدید برای درمان سرطان ریه بیماری که در طولانی مدت باعث سرطان می‌شود ۷ فعالیت ورزشی برای مقابله با فشار خون بالا آغاز تعطیلی سراسری ١٠ روزه در کشور/ سونامی کرونا در پیک چهارم و اجرای دیرهنگام و نیم بند محدودیت‌ها اسپاسم عضلانی نشانه چه اختلال خطرناکی است؟ توصیه‌های کرونایی؛ از ماسکی که تنفس با آن دشوار است، استفاده نکنید

نظرات

مانده : (1000) حرف

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .