اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 7 فروردین 1400

چگونه بی‌خوابی دوران کرونا را درمان کنیم؟

یک متخصص عفونی گفت: اختلال خواب یکی از رایج‌ترین مشکلات دوران شیوع بیماری کروناست اما راهکار‌هایی برای درمان آن وجود دارد.

0

جمال میرزایی، متخصص عفونی و فلوشیپ فوق تخصص نقص ایمنی، سرطان و پیوند اظهار کرد: اختلال خواب یکی از رایج‌ترین مشکلات دوران شیوع بیماری کووید۱۹ و قرنطینه است، اما راهکار‌هایی برای درمان آن وجود دارد.

میرزایی گفت: کرونا اینسومنیا یک اختلال خواب است که به دلیل اپیدمی ویروس کرونا و استرس‌های ناشی از آن ایجاد می‌شود. افراد زیادی از اختلال خواب در این شرایط رنج می‌برند.

او افزود: در صورتی که کرونا اینسومنیا و راهکار‌های درمانی آن جدی گرفته نشود، بعد از پایان اپیدمی افراد را با مشکلاتی مانند افسردگی و نوسانات فشار خون رو به رو می‌کند.

این متخصص عفونی ادامه داد: از مهم‌ترین راهکار‌های غلبه بر کرونا اینسومنیا می‌توان به زمان بندی ساعت خواب اشاره کرد. در واقع باید در ساعت مشخصی برای زمان خوابیدن و بیدار شدن در نظر بگیریم. ممکن است در روز‌های اول نتوانیم در ساعت مشخص بخوابیم و بیدار شویم؛ اما بعد از مدتی تمرین زمان بندی خواب، ساعت بدن تنظیم خواهد شد.

میرزایی توصیه کرد: از تحریک سیستم سمپاتیک که باعث بیدار و هوشیار شدن شما می‌شود اجتناب کنید. برای مثال بسیاری از افراد بیان می‌کنند ما آخر شب‌ها ورزش می‌کنیم تا خسته شویم و بتوانیم خوب بخوابیم؛ این در حالی است که ورزش دمای بدن را بالا می‌برد و به آن هشدار می‌دهد باید بیدار بماند؛ بنابراین توصیه می‌شود در سه ساعت پایانی زمان خواب از انجام هر گونه ورزش پرهیز کنید.

او گفت: ذهن خود را پاکسازی کنید؛ پیشنهاد این است که دو ساعت قبل خواب، ده دقیقه وقت بگذاریم و اضطراب و نگرانی‌های خود را در داخل یک برگه بنویسیم. بعد شروع کنیم به نگرانی‌های خود پاسخ دهیم؛ برای مثال پاسخ بدهیم کرونا قابل درمان است یا با مراقبت و دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توان از ابتلا جلوگیری کرد. در واقع هدف این است به نگرانی‌های بیهوده پاسخ بدهیم تا متوجه شویم دلیلی برای این نگرانی‌های بیهوده وجود ندارد. بهتر است این کار در اتاق خواب انجام نشود، بعد انجام این کار به محل خواب خود برگردید و با آرامش استراحت کنید.

این فلوشیپ فوق تخصص نقص ایمنی، سرطان و پیوند بیان کرد: بیشتر افراد عادت دارند یک ساعت قبل از خواب اخبار تلویزیون را بررسی می‌کنند یا در رختخواب پیگیر اخبار در صفحات اجتماعی مختلف با تلفن همراه هستند. در واقع با انجام این کار با یک آشفتگی ذهنی رو به رو می‌شوید و استرس و نگرانی‌های زیادی در خصوص کرونا به ذهن شما راه پیدا می‌کند؛ بنابراین سعی کنید دو ساعت آخر شب را از خواندن و پیگیری مداوم اخبار پرهیز کنید.

میرزایی در پایان تصریح کرد: برای بسیاری از افراد پیش آمده است که آخر شب خستگی زیاد دارند و معتقدند بعد ورود به رختخواب به آرامی می‌خوابند. این در حالی است که بعد ورود به رختخواب، هوشیاری و بی خوابی شروع می‌شود. در این مواقع می‌توانید از یک صدای اضافه استفاده کرد تا باعث شود تفکرات اشتباه و نگران کننده در زمان خواب؛ به سمت شما حرکت نکند. برای مثال صدای ریز پنکه می‌تواند ذهن شما را از ورود تفکرات منفی دور نگه دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار

آخرین آمار کرونا؛ فوت ۳۰۴ بیمار در شبانه روز گذشته محافظت از کليه در ماه رمضان چگونه در ماه مبارک رمضان ورزش کنیم؟ افطار تا سحر چه غذاهایی بخوریم؟ تفاوت مسواک زدن در صبح و شب لزوم تزریق سریعتر واکسن کرونا به بیماران بدخیم و سرطانی ۵ نوشیدنی مناسب برای روزه داران بلوط‌هایی که ایستاده مردند! جان باختن ۲۹۱ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته ویروس کرونا در هوا شناور است توصیه های سازمان جهانی بهداشت به روزه داران تقویت استخوان‌ها با گل سرسبد سفره افطار تشخیص پارکینسون با سواب‌های پوستی بدون درد! چند نکته تغذیه ای درباره روزه‌داری هرگونه علامت سرماخوردگی را به حساب کرونا بگذارید/ ۵۰ درصد کرونایی‌ها بی‌علامتند شرایط روزه‌داری در مبتلایان دیابت وضعیت قرمز کرونا در سراسر تهران برای اولین بار / موج سنگین بستری‌ها در هفته آتی ماهِ ماه مقاومت گونه آفریقایی کووید ۱۹ در برابر واکسن فایزر کشف «حلقه گمشده» در درمان کرونا/ چرا برخی از بیماران کرونایی بهبود یافته و بعضی جان می‌بازند؟ خطر چهار رقمی شدن فوتی‌های کرونا با تعطیلی ۱۰ روزه نصف و نیمه وجود کرونای برزیلی و آفریقایی در تهران صحت دارد؟ دلایل مقاومت در برابر خوابیدن واکسیناسیون کرونا در مراکز بهداشت طبق اولویت‌بندی برای کارخانه تولید بیمار کرونا باید فکر اساسی کرد مصرف زیاد نمک چه نشانه‌هایی دارد؟ مضرات مصرف طولانی ضدعفونی‌کننده ها علت پرخوری و درمان آن آخرین آمار کرونا؛ ثبت رکورد ۲۵۸ بیمار کرونایی در موج چهارم نامه اعضای کمیته کرونا برای قرنطینه کشور شیوع بیماری در محدوده بیمارستان سینا ۵ برابر شده است چرا کویر لوت قرمز است؟ آثار اجتماعی کرونا را باید جدی گرفت بهار با آلرژی و کرونا فواید چای سبز در بهبود کرونا ارتباط سطح دی اکسید کربن محیط با احتمال ابتلا به کرونا هر ۱۶ دقیقه یک تهرانی فوت می‌کند/ محدودیت‌های فعلی بازی با الفاظ است؛ شهر باید واقعاً تعطیل شود شناسایی ۱۹۶۶۶ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور برای فرار از کچل شدن، این ویتامین را بخورید! بیمارستان کودکان مفید در شرایط اضطراری است/ افزایش بخش‌های کووید 19 در پی مراجعه مبتلایان افراد دیابتی این ۶ خوراکی سالم را مصرف کنند جدیدترین عارضه کرونا که از هر 3 بیمار بهبودیافته یکی دچار آن می‌شود کشف ۲ روش جدید برای درمان سرطان ریه بیماری که در طولانی مدت باعث سرطان می‌شود ۷ فعالیت ورزشی برای مقابله با فشار خون بالا آغاز تعطیلی سراسری ١٠ روزه در کشور/ سونامی کرونا در پیک چهارم و اجرای دیرهنگام و نیم بند محدودیت‌ها اسپاسم عضلانی نشانه چه اختلال خطرناکی است؟ توصیه‌های کرونایی؛ از ماسکی که تنفس با آن دشوار است، استفاده نکنید آیا گروه خونی بر ابتلا به کووید-۱۹ تاثیر دارد؟ درخواست وزارت بهداشت برای پرهیز از حضور در مهمانی‌ها

نظرات

مانده : (1000) حرف

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .