اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

دو شنبه 16 فروردین 1400

فواید و مضرات نوشیدن آب سرد

همه ما می‌دانیم که نوشیدن دست کم ۸ لیوان آب در روز بسیار اهمیت دارد. با این حال، آیا از این واقعیت آگاه هستید که درجه حرارت آبی که می‌نوشید نیز می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد؟

0

هیدراته ماندن برای سلامتی امری حیاتی است، اما بحث در مورد بهترین دما برای آب هنگام نوشیدن وجود دارد. برخی از طرفداران نوشیدن آب فراوان معتقدند نوشیدن آب سرد برای شما مضر است. مصرف آب کافی به طور روزانه برای حمایت از کلیه عملکرد‌های بدن از جمله هضم و متابولیسم، دفع مواد زائد، حفظ دمای طبیعی بدن و سالم نگه داشتن اندام و بافت ضروری است. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله بررسی می‌کنیم آیا نوشیدن آب سرد برای افراد مضر است؟ همچنین خطرات و مزایای احتمالی نوشیدن آب سرد و اینکه آیا نوشیدن آب گرم یا سرد بهتر است را توضیح می‌دهیم.

بر اساس سنت‌های هندی در طب آیورودا، آب سرد ضمن عدم تعادل در بدن روند هضم را آهسته می‌کند. دمای هسته بدن حدود ۹۸.۶ درجه فارنهایت است و پزشکان آیورودا دلیل این امر را می‌گویند بدن پس از نوشیدن آب سرد نیاز به صرف انرژی اضافی برای بازگرداندن این دما دارد. در سنت آیورودا، آب سرد “آتش” یا Agni را که باعث سوخت تمام سیستم‌های بدن می‌شود و برای سلامتی ضروری است، خاموش می‌کند. همچنین پزشکان آیورودا بر این باورند آب گرم یا داغ به کاهش هضم غذا کمک می‌کند.

در طب غربی شواهد علمی کمی وجود دارد که نشان می‌دهد آب سرد برای بدن یا هضم غذا مضر است. نوشیدن آب فراوان به بدن در دفع سموم، کمک به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. یک مطالعه کوچک از سال ۲۰۱۳ اثرات نوشیدن آب در دما‌های مختلف را در ۶ نفر مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است. محققان دریافتند تغییر درجه حرارت آب بر واکنش تعریق شرکت کنندگان و میزان آب بدن آن‌ها تاثیر می‌گذارد. دمای مطلوب آب در این مطالعه ۱۶ درجه سانتیگراد معادل ۶۰.۸ درجه فارنهایت بود که این دمای آب خنک شیر است در این مطالعه شرکت کنندگان آب بیشتری می‌نوشیدند و تعریق کمتری داشتند. محققان اذعان داشتند نوشیدن آب در دمای ۱۶ درجه سانتیگراد بهترین دما برای کمبود آب در ورزشکاران کم آب است.

خطرات نوشیدن آب سرد
برخی تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به بیماری‌هایی که مری یا لوله غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند مانند آشالازی باید از نوشیدن آب سرد خودداری کنند. آشالازی یک بیماری نادر است که بلعیدن غذا و نوشیدنی را با مشکل مواجه می‌کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد نوشیدن آب سرد علائم را در افراد مبتلا به آشالازی تشدید می‌کند. با این حال، هنگامی که شرکت کنندگان آب گرم می‌نوشیدند ضمن کمک به تسکین و آرامش لوله تغذیه غذا و نوشیدنی را به راحتی بلعیدند. یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۰۱ که روی ۶۶۹ زن انجام شد، نشان می‌دهد نوشیدن آب سرد در برخی افراد سردرد ایجاد می‌کند.

محققان گزارش دادند ۷.۶ درصد از شرکت کنندگان پس از نوشیدن ۱۵۰ میلی لیتر آب سرد یخ از طریق نی سردرد داشتند، همچنین آن‌ها دریافتند شرکت کنندگان مبتلا به میگرن پس از نوشیدن آب سرد ۲ برابر بیشتر از افرادی که هرگز میگرن نداشته اند سردرد می‌گیرند. برخی افراد ادعا می‌کنند مصرف نوشیدنی‌های سرد و غذا‌ها باعث گلودرد یا سرماخوردگی می‌شود. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

فواید نوشیدن آب سرد
برخی مطالعات نشان می‌دهد نوشیدن آب سردتر در طول ورزش عملکرد و استقامت فرد را بهبود می‌بخشد به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ شامل ۴۵ مرد نشان داد نوشیدن آب سرد حین ورزش به طور قابل توجهی افزایش دمای هسته بدن را در مقایسه با آب دمای اتاق آشامیدنی کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای از سال ۲۰۱۴ به بررسی تاثیر نوشیدنی‌های مختلف بر عملکرد دوچرخه سواری ۱۲ ورزشکار مرد آموزش دیده در آب و هوای گرمسیری پرداخت. محققان گزارش دادند نوشیدن یک نوشیدنی خنک برای عملکرد بهتر از نوشیدن آب در دمای خنثی است. با این حال، آن‌ها به این نتیجه رسیدند ورزشکاران هنگام مصرف یک نوشیدنی خوشبو کننده یخ که دارای رایحه منتول نیز بود بهترین عملکرد را کسب کردند.

برخی افراد ادعا می‌کنند نوشیدن آب سرد به کاهش وزن کمک می‌کند. اگرچه برخی مطالعات نشان می‌دهد نوشیدن آب بیشتر می‌تواند به بدن کمک کند کالری کمی بسوزاند، اما به نظر می‌رسد تفاوت کمی بین نوشیدن آب سرد و دمای اتاق وجود دارد.

آب سرد در مقابل آب گرم
ممکن است نوشیدن آب گرم یا داغ به ویژه در ماه‌های سرد سال تسکین دهند باشد در حالی که آب خنک در هوای گرم می‌تواند طراوت بیشتری داشته باشد. نوشیدن آب گرم به طور موقت با گسترش عروق و رگ‌ها گردش خون را بهبود می‌بخشد. تحقیقات نشان می‌دهد دمای آبی که مردم می‌نوشند می‌تواند بر میزان تعریق و کمبود آب بدن تاثیر بگذارد به عنوان مثال، یک مطالعه روی ارتش ایالات متحده از سال ۱۹۸۹ نشان داد نوشیدن آب گرم با دمای ۴۰ درجه سانتیگراد به جای آب خنک با دمای ۱۵ درجه سانتیگراد باعث می‌شود مردم کمتر بنوشند که این امر می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد دمای مطلوب آب برای کم آبی بدن بعد از ورزش ۱۶ درجه سانتیگراد است یعنی تقریبا معادل با دمای آب شیر خنک. محققان گزارش دادند شرکت کنندگانی که در این دما آب مصرف می‌کردند به طور داوطلبانه آب بیشتری می‌نوشیدند و کمتر از زمانی که در دما‌های دیگر آب می‌نوشیدند عرق می‌کردند. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱، محققان نتیجه گرفتند نوشیدن آب سرد در دمای ۵ درجه سانتیگراد “وضعیت آشامیدنی و آبرسانی داوطلبانه” را در ۶ ورزشکار تکواندو بهبود نبخشید. با این حال، نوشیدن آب با هر درجه حرارتی برای هیدراته ماندن ضروری است به ویژه هنگام ورزش یا در محیط‌های گرم.

خلاصه
شواهد علمی کمی وجود دارد که نشان می‌دهد نوشیدن آب سرد برای افراد مضر است. در واقع، نوشیدن آب سردتر عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد و برای کمبود آب هنگام ورزش به ویژه در محیط‌های گرم‌تر گزینه بهتری است. با این حال، نوشیدن آب سرد علائم را در افراد مبتلا به آشالازی که لوله تغذیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بدتر می‌کند. همچنین نوشیدن آب سرد یخ زده باعث سردرد در برخی از افراد به ویژه افرادی که با میگرن دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌شود. افراد باید مطمئن شوند هر روز آب کافی صرف نظر از درجه حرارت آن دریافت می‌کنند. آکادمی‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی توصیه می‌کنند زنان برای تامین آب مورد نیاز بدن باید به صورت روزانه حدود ۷/۲ لیتر آب و مردان حدود ۷/۳ لیتر آب بنوشند این نیاز می‌تواند از طریق غذا‌ها و نوشیدنی‌ها نیز تامین شود.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

آخرین اخبار

آخرین آمار کرونا؛ فوت ۳۰۴ بیمار در شبانه روز گذشته محافظت از کليه در ماه رمضان چگونه در ماه مبارک رمضان ورزش کنیم؟ افطار تا سحر چه غذاهایی بخوریم؟ تفاوت مسواک زدن در صبح و شب لزوم تزریق سریعتر واکسن کرونا به بیماران بدخیم و سرطانی ۵ نوشیدنی مناسب برای روزه داران بلوط‌هایی که ایستاده مردند! جان باختن ۲۹۱ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته ویروس کرونا در هوا شناور است توصیه های سازمان جهانی بهداشت به روزه داران تقویت استخوان‌ها با گل سرسبد سفره افطار تشخیص پارکینسون با سواب‌های پوستی بدون درد! چند نکته تغذیه ای درباره روزه‌داری هرگونه علامت سرماخوردگی را به حساب کرونا بگذارید/ ۵۰ درصد کرونایی‌ها بی‌علامتند شرایط روزه‌داری در مبتلایان دیابت وضعیت قرمز کرونا در سراسر تهران برای اولین بار / موج سنگین بستری‌ها در هفته آتی ماهِ ماه مقاومت گونه آفریقایی کووید ۱۹ در برابر واکسن فایزر کشف «حلقه گمشده» در درمان کرونا/ چرا برخی از بیماران کرونایی بهبود یافته و بعضی جان می‌بازند؟ خطر چهار رقمی شدن فوتی‌های کرونا با تعطیلی ۱۰ روزه نصف و نیمه وجود کرونای برزیلی و آفریقایی در تهران صحت دارد؟ دلایل مقاومت در برابر خوابیدن واکسیناسیون کرونا در مراکز بهداشت طبق اولویت‌بندی برای کارخانه تولید بیمار کرونا باید فکر اساسی کرد مصرف زیاد نمک چه نشانه‌هایی دارد؟ مضرات مصرف طولانی ضدعفونی‌کننده ها علت پرخوری و درمان آن آخرین آمار کرونا؛ ثبت رکورد ۲۵۸ بیمار کرونایی در موج چهارم نامه اعضای کمیته کرونا برای قرنطینه کشور شیوع بیماری در محدوده بیمارستان سینا ۵ برابر شده است چرا کویر لوت قرمز است؟ آثار اجتماعی کرونا را باید جدی گرفت بهار با آلرژی و کرونا فواید چای سبز در بهبود کرونا ارتباط سطح دی اکسید کربن محیط با احتمال ابتلا به کرونا هر ۱۶ دقیقه یک تهرانی فوت می‌کند/ محدودیت‌های فعلی بازی با الفاظ است؛ شهر باید واقعاً تعطیل شود شناسایی ۱۹۶۶۶ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور برای فرار از کچل شدن، این ویتامین را بخورید! بیمارستان کودکان مفید در شرایط اضطراری است/ افزایش بخش‌های کووید 19 در پی مراجعه مبتلایان افراد دیابتی این ۶ خوراکی سالم را مصرف کنند جدیدترین عارضه کرونا که از هر 3 بیمار بهبودیافته یکی دچار آن می‌شود کشف ۲ روش جدید برای درمان سرطان ریه بیماری که در طولانی مدت باعث سرطان می‌شود ۷ فعالیت ورزشی برای مقابله با فشار خون بالا آغاز تعطیلی سراسری ١٠ روزه در کشور/ سونامی کرونا در پیک چهارم و اجرای دیرهنگام و نیم بند محدودیت‌ها اسپاسم عضلانی نشانه چه اختلال خطرناکی است؟ توصیه‌های کرونایی؛ از ماسکی که تنفس با آن دشوار است، استفاده نکنید آیا گروه خونی بر ابتلا به کووید-۱۹ تاثیر دارد؟ درخواست وزارت بهداشت برای پرهیز از حضور در مهمانی‌ها

نظرات

مانده : (1000) حرف

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .