سیل و مدیریت بحران در شبکه سلامت

تامین نیازهای پایه و ایجاد حس امنیت درمردم  مناطق سیل زده اولین وظیفه مسئولان و امدادرسان ها درمدیریت بحران است.

به گزارش روابط عمومی شبکه سلامت سیما؛ دکتر کاظم زاده عطوفی دربرنامه «حال خوب» روش های ایجاد امنیت و مدیریت بحران در شرایط فردی و اجتماعی را مطرح کرد. این استاد دانشگاه و متخصص روانشناسی بالینی از دست اندرکاران خواست تا واژه حوادث طبیعی را جایگزین بلایای طبیعی کنند.

وی با اشاره به بار منفی واژه بلایای طبیعی به عنوان رخدادی تنبیهی در ادبیات معنوی تاکید کرد: حوادثی همچون سیل و زلزله به هیچوجه تنبیهی در مورد رفتارهای انسانی نیست، بلکه واکنش طبیعت در مسیر عادی خود است. استفاده واژه های منفی عاملی خواهد بود که به استرس های اجتماعی دامن می زند.

دکتر کاظم زاده عطوفی در ادامه از مسئولان و امدادرسان های مناطق سیل زده خواست تا مهارت های لازم در امر مدیریت بحران را فراگیرند و ادامه داد: مدیران ارشد و مسئولان هر کشور باید در زمینه مدیریت آموزش های لازم ببینند، زیرا تنها یک ارتباط غیرکلامی و یا کلامی می تواند آسیب های جبران ناپذیری به اجتماع وارد نماید.

وی رعایت قوائد همدلی را از روش های ارتباطی موثر در برخورد با شرایط دشوار اجتماعی دانست افزود: در برخورد با افراد مصیبت زده باید به آنها حس همدلی و امیدواری داد و از بیان واژه هایی مانند «خداراشکر کن که بدتر نشد» و یا شوخی و خنده  خودداری کرد. در چنین زمان هایی تنها احساس همدلی و امیدواری است که به فرد آسیب دیده آرامش می دهد.

این متخصص روانشناسی بالینی در ادامه به مسئولان و امدادرسان ها یادآور شد: شرایط سختی در مدیریت بحران وجود دارد و باید خود را آماده کنید تا در مقابل خشم و سرخوردگی آسیب دیدگان صبور باشید و از سرزنش افراد پرهیز نمایید. اجازه دهید افراد هیجاناتشان را بروز دهند و در فرآیند سوگواری خود را برای آنچه از دست داده اند طی کنند.

وی از تمامی افراد جامعه خواست تا طرح پرسش هایی با محتوای «چرایی؟» را کنار گذارند وادامه داد: در شرایط بحران باید به «آنچه باید کرد» توجه شود تا امدادرسانی به آسیب دیدگان سرعت گیرد. طرح سولات منحرف کننده تنها باعث تنش در جامعه و ایجاد حاشیه های غیرمرتبط در روند کار می شود.

دکتر کاظم زاده همچنین بیان وعده های غیر حقیقی را از دیگر آسیب های مدیریت بحران دانست و اضافه کرد: وعده های بزرگ مسئولان تنها باعث ایجاد انتظار در فرد آسیب دیده می شود و انتظار اضطراب و خشم را به دنبال دارد. مدیریت بحران یعنی تمرکز بر رفع نیازهای اولیه همچون مایحتاج پایه، مسکن موقت و بهداشت عمومی و درمرحله دوم ایجاد حس امنیت در فرد آسیب دیده که تنها نیست و جامعه او را فراموش نخواهد کرد. در چنین شرایطی افراد می دانند که روند بازسازی و بهسازی به زمان نیاز دارد و یک شبه اتفاق نمی افتد.

وی در خاتمه تاکید کرد: برای کاهش پیامدهای اجتماعی و روانی حوادث باید به سلامت معنوی در جامعه را بهبود بخشید، براساس مطالعات تمامی افرادی که در مراحل مختلف زندگی به خدا توکل می کنند به مراتب احساس بهتری در زندگی دارند.

گفتنی است برنامه «حال خوب» همزمان با وقوع سیل در مناطق مختلف با هدف آموزش صحیح مدیریت بحران، مقابله با آن و روش های همدلی با مردم مصیب زده را در دستور کار قرار داده است. این برنامه هر شب ساعت 21 از شبکه سلامت پخش شده و کارشناسان در برنامه تلاش می کنند تا با آموزش مهارت های زندگی نگرش مثبت را در جامعه تسری دهند.  

  • برچسب ها

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .

;