اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 7 تیر 1399

برای مقابله با کرونا چه بخوریم؟

2

 

برای مقابله با کرونا چه بخوریم؟

به گزارش روابط عمومی شبکه سلامت سیب یکی از میوه‌های بسیار سالم و غنی از ترکیبات مغذی، ویتامین‌های گروه B. و A. و فیبر کافی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارد که لازم است هر شخص با توجه به شرایط فصلی از میوه سیب یک الی دو عدد در رژیم غذایی روزانه خود مصرف کند.

برای مقابله با کرونا چه بخوریم؟

 

به گفته یک کارشناس و مشاور تغذیه، لازمه خط دفاعی هر فرد در تقویت سیستم ایمنی بدن داشتن یک سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب در فرد است.

سارا فوضی اظهار کرد: عدم استعمال دخانیات، مصرف میوه‌ها و سبزیجات سالم در رژیم غذایی مناسب به ویژه میوه‌ها و سبزیجاتی که دارای رنگدانه‌های سالم غذایی مانند نارنجی، قرمز و بنفش، ورزش منظم، کنترل وزن و خواب کافی از عوامل موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شوند.

فوضی عنوان کرد: از آنجایی که دستگاه گوارش انسان منبع تولید باکتری‌های مفید در روده برای مبارزه با بیماری‌ها و انواع ویروس‌ها در بدن است می‌توان گفت که بیش از ۷۰ درصد از سیستم ایمنی بدن انسان وابسته به دستگاه گوارشی است.

وی با اشاره به اهمیت دستگاه گوارشی در تقویت سیستم ایمنی بدن افزود: رژیم غذایی روزانه انسان باید سرشار از ترکیبات غذایی غنی شده با فیبر بوده و تا حد امکان از غذا‌های فرآوری شده، قند، چربی، کربوهیدرات، شیرینی، شکلات، همچنین فست فود‌ها و غذا‌های آماده امتناع کنیم، زیرا این ترکیبات سبب از بین رفتن باکتری‌های مفید در فلور روده شده و همین امر سبب کاهش سطح دفاعی بدن در برابر میکروب‌ها شده و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تضعیف و بدن خیلی سریع در معرض انواع بیماری‌ها و ویروس‌ها قرار می‌گیرد.

فوضی ادامه داد: به طور کل ایمنی بدن نقش حیاتی و برجسته‌ای در بدن هر انسانی ایفا می‌کند که می‌تواند به عنوان یک سد محافظ از بدن در مقابل ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت کرده و بدن را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها مصون نگه دارد.

این کارشناس تغذیه به نقش موثر تغذیه در تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد و گفت: داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند با افزایش حجم مناسب گلبول‌های سفید در خون و لنفوسیت‌ها تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدنی انسان داشته باشد.

 

برای مقابله با کرونا چه بخوریم؟
سارا فوضی ادامه داد: مصرف ماهی و فرآورده‌های دریایی، مصرف غلات، جوانه گندم، جوانه عدس، جوانه ماش و همچنین سبزیجات دارای رنگدانه‌های سالم نارنجی، بنفش و قرمز، مصرف سیب، کلم بروکلی، اسفناج و همچنین مصرف حبوبات و مصرف غذا‌هایی که دارای باکتری‌های پروبیوتیک هستند که معمولا در محصولات لبنی همچون پنیر و ماست یافت می‌شوند در تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی دارند.

به گفته وی، از آنجایی که سیستم ایمنی بدن به طور گسترده به عملکرد‌های درون بدن انسان بستگی دارد پس با خوردن غذا‌های سالم می‌توان از سیستم ایمنی قوی برخوردار بود؛ زیرا کمبود مواد مغذی از جمله زینک، آهن، سلنیم، اسیدفولیک و ویتامین‌های گروه B، ویتامین A، ویتامین C. و ویتامین E. می‌تواند از جمله عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن انسان باشد.

فوضی اضافه کرد: همچنین نوشیدن چای سبز و بعضی از دمنوش‌های گیاهی در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر بسزایی دارد.

سارا فوضی به ویتامین‌های مفید در تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره و عنوان کرد: ویتامین D. یکی از ویتامین‌های موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن است که کمبود آن می‌تواند سبب تشدید عوارض افسردگی، عدم جذب کلسیم در سطح استخوان و باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود به ویژه در شرایطی که بیماری کرونا غالب است لازم است سطح سرمی ویتامین D. در افراد مشخص شده و اگر کمبود ویتامین D. در افراد محرز بود باید از مکمل‌های رژیم غذایی ویتامین D. استفاده کنند.

فوضی افزود: فرآورده‌های دریایی، زرده تخم‌مرغ، پروتئین‌های حیوانی، جگر و تا حدودی قارچ و فلفل دلمه‌ای منبع سرشار از ویتامین D. به شمار می‌آیند.

 

برای مقابله با کرونا چه بخوریم؟
وی با اشاره به اینکه شکلات تلخ یکی از ترکیبات موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان است اظهار کرد: از آنجایی که شکلات حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام تئوبرومین است که از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند که همین امر سبب تقویت ایمنی بدن می‌شود، اما در کنار همه مزایایی که دارد حاوی کالری و چربی اشباع شده بسیاری است که باید در حد اعتدال مصرف شود.

سارا فوضی برخی از مواد غذایی سالم و ساده و قابل دسترس در تقویت ایمنی بدن را اینگونه برشمرد و گفت: سیب یکی از میوه‌های بسیار سالم و غنی از ترکیبات مغذی، ویتامین‌های گروه B. و A. و فیبر کافی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارد که لازم است هر شخص با توجه به شرایط فصلی از میوه سیب یک الی دو عدد در رژیم غذایی روزانه خود مصرف کند.

به گفته این کارشناس و مشاوره تغذیه، سیر یکی دیگر از ترکیبات موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود؛ زیرا سیر سرشار از آنتی‌بیوتیک و آنتی‌اکسیدان و آلیسین است که بدن را در مقابل سرماخوردگی و عفونت‌ها مقاوم می‌سازد.

فوضی در ادامه سخنان خود بیان کرد: عسل یکی از ترکیباتی است که با خاصیت ضدباکتری و ضد ویروسی که دارد سبب تقویت ایمنی بدن شده و علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: روغن زیتون اصل و بکر یکی از روغن‌هایی است که با دارا بودن ویتامین E. و اسید چرب و اسید اولئیک به سلامت سیستم قلبی عروقی انسان کمک کرده و با کاهش کلسترول موجب تقویت سیستم ایمنی بدن انسان خواهد شد.

سارا فوضی با اشاره به اینکه مواد غذایی حاوی ویتامین C. در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارد، یادآور شد: مرکباتی همچون پرتقال، لیموسنگی، لیمو ترش، گریپ‌فروت، کیوی و گوجه‌فرنگی جزء ترکیبات حاوی ویتامین C. هستند که در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر بسزایی داشته و لازم است با توجه به فصول مختلف سال در رژیم غذایی لحاظ شوند.

وی توصیه کرد: بهتر آن است که افراد در رژیم‌های غذایی خود از چربی‌ها، قند‌های ساده، فست‌فودها، غذا‌های آماده و غذا‌های فرآوری شده حاوی نگهدارنده‌هایی به مقادیر زیاد دوری کنند و در عوض غذا‌های سالم و مفید غنی شده از باکتری‌های پروبیوتیک مانند سبزیجات، میوه و غذا‌هایی با روش طبخ مناسب را جهت سلامت سیستم گوارشی خود به عنوان یک سد دفاعی در مقابل سیستم ایمنی بدن در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

 

برای مقابله با کرونا چه بخوریم؟
به گفته این کارشناس و مشاور تغذیه، بادام درختی یک منبع سرشار از ویتامین E، منگنز، منیزیوم و فیبر مناسب است که اگر در رژیم غذایی لحاظ شود سبب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

وی ادامه داد: ادویه‌هایی همچون آویشن و پودر گل‌محمدی به دلیل وجود آنتی اکسیدان مناسب در آن‌ها در کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر بسزایی دارد که بهتر است در فصول مناسب از آن‌ها استفاده کرد برای نمونه در فصول سرد سال زنجبیل یکی از ترکیبات موثر است که خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی خود سبب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

فوضی، زردچوبه را نیز یکی از مواد موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن دانست و خاطرنشان کرد: کلم بروکلی به دلیل اینکه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب و حاوی ویتامین C. و A. و فیبر مناسب است از جمله سبزیجات سالمی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد که به دو صورت پخته و خام می‌توان از آن استفاده کرد، همچنین مصرف اسفناج یکی از سبزیجات بسیار مناسب حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های C. و E. است که می‌تواند از بدن در مقابل بیماری‌ها محافظت کرده و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن انسان خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: در کل داشتن رژیم غذایی موثر، دوری از استرس، مدیریت خواب، برنامه‌ریزی غذایی، کنترل وزن، کاهش وزن مناسب و همچنین رعایت بهداشت فردی از جمله نکات موثری است که در شرایط کنونی سبب تقویت ایمنی بدن شده و هرچه سیستم ایمنی بدن فرد مقاوم‌تر باشد به عنوان سدی دفاعی در برابر ویروس‌ها عمل کرده و اشخاص کمتر در معرض انواع بیماری‌ها و ویروس‌ها قرار خواهند گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

آخرین اخبار

آغاز مرحله نخست توزیع واکسن آنفولانزا چه گروه‌هایی بیشتر در خطر ویروس کرونا هستند؟ افزایش مرگ و میرها با کاهش رعایت نکات بهداشتی اعطای امتیاز به اعضای هیئت علمی درگیر درمان کرونا وزیر بهداشت: طب سنتی نباید در دست پلید خرافه، قربانی شود برای خرید واکسن کووید19 توافقنامه ای توسط رییس سازمان غذا و دارو امضا شده است ۱۱ توصیه طلایی برای زندگی با کرونا ۴۰۰۰ تخت بستری نیروهای مسلح به بیماران کرونایی اختصاص دارد ضرورت همزیستی با کووید 19 با دست خالی با کرونا نمی‌شود جنگید اهمیت رعایت اصول بهداشتی برای مقابله با کرونا طرح آزمایشی ادغام خدمات طب ایرانی در نظام شبکه بهداشت و درمان اردکان افتتاح می‌شود بیش از سه هزار پروژه تحقیقاتی مرتبط با کرونا، مورد حمایت وزارت بهداشت قرار گرفته اند مردم سبک زندگی خود را در پاییز تغییر دهند مشاهده نتایج مثبتی استفاده از ماسک در نیمکره جنوبی جهش کرونا در انگلیس بیش از سه هزار پروژه تحقیقاتی مرتبط با کرونا، مورد حمایت وزارت بهداشت قرار گرفته اند استفاده از ماسک کلید مبارزه با کرونا و آنفولانزا دانه چیا چیست و چه فوایدی دارد؟ بازگشت محدودیت کرونایی به برخی استان ها رکوردشکنی ابتلای روزانه کرونا در کشور کلاسی که ابتلا به کرونا در آن مشاهده شود، تعطیل می شود شعله های جدیدی از آتش کرونا در کشور برافروخته شده است "روز جهانی بدون خودرو" و کالبد شهری انسان‌محور رعایت اصول حفظ تندرستی طب ایرانی، در پیشگیری از بروز آلزایمر موثر است شش منبع غذایی مهم برای پیشگیری از اضطراب توصیه های تغذیه ای طب سنتی در فصل پاییز مقام معظم رهبری:خطر تحریف واقعیات دفاع مقدس جدی است هشدار وزارت بهداشت درمورد کاهش استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی فوت ۱۷۷ بیمار در شبانه روز گذشته در کشور ابراز نگرانی از کاهش حساسیت مردم استان قم نسبت به بیماری کووید 19 تشریح ساز و کار عرضه واکسن آنفلوانزا با کد ملی ویتامین C در بدن چه می کند؟ آلزایمر، یادم تو را فراموش افزایش ۲ برابری مراجعه به درمانگاه‌های شهرداری تهران آغاز نظارت الکترونیکی بر داروخانه ها / "دارو و تجهیزات پزشکی" نوک پیکان تحریم‌ها توصیه‌های ضدکرونایی برای بیماران دیابتی مادر سردار بزرگ خیبر آسمانی شد برای پیشگیری از آلزایمر چه غذاهایی بخوریم این ۶ کار را برای سلامت قلب خود هرگز انجام ندهید پاسخ وزارت بهداشت به ادعای اثربخشی «اکتمرا» درباره شرایط توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه بیشتر بدانیم بازرسی از ۱۵ هزار مدرسه و رعایت ۷۵ درصدی شیوه نامه‌های بهداشتی تاکید مجدد به رعایت پروتکل‌ها در ادارات راهی جز فاصله گذاری فیزیکی، زدن ماسک و شستنِ دست نداریم حمل و نقل عمومی، مهمترین عامل شیوع کرونا در کلانشهر‌ها قدردانی از همکاری شبانه روزی رسانه ملی در بحران کرونا / وفاق و همدلی در بسیج ملی مقابله با کرونا مشابه دوران دفاع مقدس است تغییر سبک زندگی اولویت رسانه ملی در مهار ویروس کرونا ادامه تاخت و تاز کرونا در کشور ۶۶۰ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

نظرات

مانده : (1000) حرف

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .