اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چهار شنبه 18 تیر 1399

آیا نوسانات فشار خون نگران‌کننده است؟

چرایی و چگونگی اندازه‌گیری فشار خون در منزل

20

آیا نوسانات فشار خون نگران‌کننده است؟

به گزارش روابط عمومی شبکه سلامت : شما می‌توانید انتظار داشته باشید که حین ورزش و تحت استرس زیاد، فشارخونتان بالا و پایین شود؛ اما اگر حتی زمانی که فعالیتی ندارید یا تحت استرس نیستید باز هم فشارخونتان نوسانات زیادی دارد، چطور؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، طبیعی است که فشارخونتان در طول روز نوسان داشته باشد و این نوسان به میزان فعالیت، غذا خوردن یا نخوردن و وضعیت روحی و روانی‌تان بستگی دارد. مثلاً ترس یا اضطراب می‌تواند باعث شود فشار خونتان ناگهان بالا برود چون این هیجانات، سیستم سمپاتیک یا «جنگ یا گریز» را فعال می‌کنند تا شما برای فرار کردن یا جنگیدن آماده شوید. اما وقتی در حالت آرامش هستید، فشارخونتان ممکن است پایین بیاید، مثلاً حین خواب یا مدیتیشن. اما اگر فشارخونتان مدام بالا و پایین می‌شود چطور؟ آیا نگران‌کننده است؟

چرا فشارخونتان دچار نوسان می‌شود؟
سیستم سمپاتیک یا «جنگ‌وگریز»، سیستم عصبی و سیستم پاراسمپاتیک یا مرکز کنترل «استراحت و آرامش»، به حفظ فشارخون کمک می‌کنند. وقتی فعالیت سمپاتیک غالب می‌شود، فشارخون بالا می‌رود و وقتی سیستم پاراسمپاتیک غلبه می‌کند، فشارخون پایین می‌آید. بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید فشارخونتان در طول روز نوساناتی داشته باشد.
ورزش نیز بر فشارخون اثر می‌گذارد:
بعد از تمرینات هوازی، غیرعادی نیست که فشارخون تا چند ساعت پایین باشد. ضمناً تمرین هوازی به مرور زمان می‌تواند فشارخون در حالت استراحت را نیز پایین بیاورد. بر اساس مطالعه‌ای که در Annals of Internal Medicine منتشرشده، تمرین هوازی بیشتر از عادت‌هایی مانند ترک الکل و محدود کردن مصرف سدیم و افزایش پتاسیم می‌تواند فشارخون را پایین بیاورد.

حتی اگر در حال حاضر بابت فشارخون بالایتان تحت درمان باشید، باز هم فشارخونی که زیاد نوسان دارد می‌تواند احتمال ابتلا به عوارض ناشی از فشارخون بالا را افزایش دهد، از جمله آسیب به اندام‌هایی مانند چشم‌ها و کلیه‌ها و سکته مغزی و حمله قلبی
در مورد تمرینات قدرتی چطور؟ حین تمرینات قدرتی سنگین، فشارخون می‌تواند بالا برود، مثلاً فشارخون سیستولیک برخی از افراد تا 280 میلی‌متر جیوه بالا می‌رود؛ اما این افزایش موقتی است. ولی اگر شما ضعفی در دیواره‌ی شریان کوچکی داشته باشید، (مانند مشکلی که در مغز روی می‌دهد و به آن آنوریسم می‌گویند)، برای بلند کردن وزنه‌ای سنگین به خودتان فشار بیاورید، دچار استرس ناگهانی شوید یا برای دفع مدفوع به خودتان فشار بیاورید، ممکن است فشارخونتان آن‌قدر بالا برود که باعث پاره شدن رگ بشود که به آن سکته مغزی هموراژیک نیز می‌گویند.
شما می‌توانید وقتی که وزنه‌ای را بلند می‌کنید، با حبس نکردن نفس‌تان و استفاده از وزنه‌های سبُک‌تر با تکرارهای بیشتر، افزایش فشارخون خود را کنترل کنید. اگر هنگام بلند کردن وزنه، احساس سبُکی در سر، سردرد، احساس ناراحتی در قفسه سینه، سرگیجه، یا مشکل در تنفس دارید به پزشک مراجعه کنید.
شما می‌توانید انتظار داشته باشید که حین ورزش و تحت استرس زیاد، فشارخونتان بالا و پایین شود؛ اما اگر حتی زمانی که فعالیتی ندارید یا تحت استرس نیستید باز هم فشارخونتان نوسانات زیادی دارد، چطور؟

تغییرات فشارخون
برخی مطالعات نشان می‌دهند فشارخون در حالت استراحت که زیاد نوسان دارد می‌تواند ریسک یک حمله قلبی یا سایر حوادث قلبی و عروقی را بالا ببرد. این مسئله بیشتر در مورد اندازه‌گیری فشارخون در خانه صدق می‌کند زیرا حضور در مطب پزشک می‌تواند فشارخون را بالا ببرد زیرا استرسی در اثر بودن در محیطی متفاوت ایجاد می‌کند. نگرانی وقتی وجود دارد که فشارخون در صبح نسبت به شب به مقدار قابل‌توجهی بالاتر باشد. مطالعات نشان می‌دهند افزایش فشارخون در ابتدای صبح، ریسک حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. اگر شما فشارخون صبحتان 15 میلی‌متر جیوه بیشتر از فشارخونتان در عصر یا شب است، احتمال سکته مغزی یا حمله قلبی نیز بیشتر خواهد بود.
به همین دلیل مهم است که در خانه فشارخونتان را کنترل کنید و اگر نوسان داشت یا صبح‌ها بالاتر بود، عددها را بنویسید و به پزشکتان نشان دهید. حتی اگر در حال حاضر بابت فشارخون بالایتان تحت درمان باشید، باز هم فشارخونی که زیاد نوسان دارد می‌تواند احتمال ابتلا به عوارض ناشی از فشارخون بالا را افزایش دهد، از جمله آسیب به اندام‌هایی مانند چشم‌ها و کلیه‌ها و سکته مغزی و حمله قلبی. مطالعات نیز نشان داده‌اند فشارخونی که زیاد نوسان دارد می‌تواند ایجاد عوارض دیابت را سرعت بدهد. پزشک شما می‌تواند داروهای فشارخونتان را جوری تنظیم کند که نوسانات فشارخونتان را کاهش بدهد.

روش درست اندازه‌گیری فشارخون در خانه را یاد بگیرید تا در کنترل فشارخونتان اشتباه نکنید
به این نکات توجه کنید:
. پیش از گرفتن فشارخونتان، مثانه‌تان را خالی کنید. مثانه‌ی پُر می‌تواند فشارخون را تا 15 میلی‌متر جیوه بالا ببرد.
. وقتی فشارخونتان را می‌گیرید حرف نزنید.
. پنج دقیقه قبل از گرفتن فشارخون، بنشینید.
. لباس تنگ تنتان نباشد و کاف فشارسنج را روی لباستان نبندید.
. کف هر دو پایتان روی زمین باشد و پاها را روی هم نیندازید.
. دستتان با قلبتان در یک سطح باشد.
. هر بار که به پزشکتان مراجعه می‌کنید، عددهای فشارخونتان را که یادداشت کرده‌اید نشان بدهید.
. در زمان‌های گوناگون طی روز،‌ فشارخونتان را بگیرید.
. از کاف‌هایی که روی بازو بسته می‌شوند استفاده کنید، کاف‌های مچی دقت کمتری دارند.

اگر عددهای فشارخونتان بالا رفته‌اند، از مصرف کافئین خودداری کرده و داروهایتان را بررسی کنید. برخی از داروها مانند ضد احتقان‌ها می‌توانند فشارخون را بالا ببرند. در مورد اینکه آیا داروهایی که مصرف می‌کنید می‌توانند بر فشارخونتان اثر بگذارند با پزشکتان مشورت کنید.

کلام آخر
یکی از مهم‌ترین ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی، فشارخون بالاست؛ اما داشتن فشارخونی که زیاد نوسان دارد و صبح‌ها بالا می‌رود می‌تواند ریسک مشکلات سلامتی را نیز افزایش بدهد. بنابراین با چک کردن فشارخونتان در خانه در زمان‌های گوناگون در روز، وضعیت فشارخون خود را بررسی نمایید و فقط به گرفتن فشارخون در مطب پزشک بسنده نکنید. هزینه‌ی خریدن یک دستگاه فشارسنج در خانه، ارزش سلامتی‌تان را دارد.


منبع :سلامت نیوز

آخرین اخبار

فوت ۳۵۱ بیمار کرونا؛ تزریق ۱ میلیون و ۷۶۰ هزار و ۴۸ دُز واک فایده باورنکردنی کاهو برای بیماران دیابتی میوه‌هایی خوشمزه که خواب راحت را به شما هدیه می‌دهند خواص بی‌نظیر سبزی که سرشار از آهن است خواص ترکیب قهوه و لیمو ترش برای سلامتی ۱۰ توصیه برای سلامتی شما پس از چهل سالگی انتقال کروناویروس از طریق هوا! خطر نوشیدنی‌های قندی دمنوش‌های فوق‌العاده برای مقابله با کرونا فقر منیزیم و ۵ هشدار جدی آن برای بدن بیماری‌های پنهان در پشت مشکلات اورولوژیک حفظ سلامتی بدن در بهار دولت در بحث بیماریابی کرونا همکاری لازم را نداشت فوت ۳۸۶ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته/ ۴۶ شهر در وضعیت قر جزئیات برگزاری نماز عید سعید فطر در سراسر کشور فواید جادویی کاهو برای بیماران دیابتی ۱۰ علامت پایین بودن سطح اکسیژن در مبتلایان به کرونا چه کسانی واکسن کرونا تزریق نکنند؟ برنج را با کدام ادویه بخوریم؟ جزییات واکسیناسیون بیماران خاص علیه کرونا ویژگی غذای افطار چه باید باشد؟ میوه‌ای تابستانی که خوردنش مثل ضدآفتاب عمل می‌کند بهترین اقدامات پس از ماه مبارک رمضان برای ارتقای سلامت بدن روند کرونا نزولی شده اما خطر نوسانی وجود دارد سفر در تعطیلات عید فطر ممنوع است چه زمانی گرفتار موج پنجم کرونا خواهیم شد برنامه های شبکه سلامت آنتی‌ بیوتیک‌ و باورهای اشتباه! فوت ۲۸۳ بیمار کرونا؛ واکسن تزریق شده از یک و نیم میلیون دز واکسن کرونا تا مهر به بخشی از دانشجویان تزریق می‌شود جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و تردد غیر قانونی در تعطیلات عید فطر تعداد شهرستان‌های قرمز به ۱۰۲ شهرستان کاهش یافت نقش منیزیم در بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی بدن ۵ نوشیدنی پاک کننده سموم بدن با فواید فراوان سماق آشنا شوید واکسیناسیون تا چه اندازه درصد ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد؟ خداحافظی طولانی در شبکه سلامت جان باختن ۳۴۹ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته برنامه های شبکه سلامت خواص عجیب و غریب خربزه برای بدن که نمی‌دانید دستکش ویروس کرونا را بیشتر پخش می‌کند؟ جنین بزرگ از عوارض کدام بیماری در بارداری است؟ به طور رسمی وجود ویروس کرونای هندی در کشور اعلام نشده است اعلام نتایج ایمنی‌زایی واکسن کرونای «کووپارس» به زودی استان تهران نیازمند ۲۰ میلیون دوز واکسن کروناست ۵ هشدار درباره دیابت نوع ۲ آخرین وضعیت شیوع کرونا در موج چهارم واکسن کرونا بزنیم یا نزنیم؟ آخرین آمار کرونا ؛ فوت ۳۹۱ بیمار در شبانه روز گذشته تولید ۷ میلیون دُز واکسن کرونا از مهر و آبان

نظرات

مانده : (1000) حرف

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .