اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چهار شنبه 18 تیر 1399

آیا نوسانات فشار خون نگران‌کننده است؟

چرایی و چگونگی اندازه‌گیری فشار خون در منزل

آیا نوسانات فشار خون نگران‌کننده است؟

به گزارش روابط عمومی شبکه سلامت : شما می‌توانید انتظار داشته باشید که حین ورزش و تحت استرس زیاد، فشارخونتان بالا و پایین شود؛ اما اگر حتی زمانی که فعالیتی ندارید یا تحت استرس نیستید باز هم فشارخونتان نوسانات زیادی دارد، چطور؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، طبیعی است که فشارخونتان در طول روز نوسان داشته باشد و این نوسان به میزان فعالیت، غذا خوردن یا نخوردن و وضعیت روحی و روانی‌تان بستگی دارد. مثلاً ترس یا اضطراب می‌تواند باعث شود فشار خونتان ناگهان بالا برود چون این هیجانات، سیستم سمپاتیک یا «جنگ یا گریز» را فعال می‌کنند تا شما برای فرار کردن یا جنگیدن آماده شوید. اما وقتی در حالت آرامش هستید، فشارخونتان ممکن است پایین بیاید، مثلاً حین خواب یا مدیتیشن. اما اگر فشارخونتان مدام بالا و پایین می‌شود چطور؟ آیا نگران‌کننده است؟

چرا فشارخونتان دچار نوسان می‌شود؟
سیستم سمپاتیک یا «جنگ‌وگریز»، سیستم عصبی و سیستم پاراسمپاتیک یا مرکز کنترل «استراحت و آرامش»، به حفظ فشارخون کمک می‌کنند. وقتی فعالیت سمپاتیک غالب می‌شود، فشارخون بالا می‌رود و وقتی سیستم پاراسمپاتیک غلبه می‌کند، فشارخون پایین می‌آید. بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید فشارخونتان در طول روز نوساناتی داشته باشد.
ورزش نیز بر فشارخون اثر می‌گذارد:
بعد از تمرینات هوازی، غیرعادی نیست که فشارخون تا چند ساعت پایین باشد. ضمناً تمرین هوازی به مرور زمان می‌تواند فشارخون در حالت استراحت را نیز پایین بیاورد. بر اساس مطالعه‌ای که در Annals of Internal Medicine منتشرشده، تمرین هوازی بیشتر از عادت‌هایی مانند ترک الکل و محدود کردن مصرف سدیم و افزایش پتاسیم می‌تواند فشارخون را پایین بیاورد.

حتی اگر در حال حاضر بابت فشارخون بالایتان تحت درمان باشید، باز هم فشارخونی که زیاد نوسان دارد می‌تواند احتمال ابتلا به عوارض ناشی از فشارخون بالا را افزایش دهد، از جمله آسیب به اندام‌هایی مانند چشم‌ها و کلیه‌ها و سکته مغزی و حمله قلبی
در مورد تمرینات قدرتی چطور؟ حین تمرینات قدرتی سنگین، فشارخون می‌تواند بالا برود، مثلاً فشارخون سیستولیک برخی از افراد تا 280 میلی‌متر جیوه بالا می‌رود؛ اما این افزایش موقتی است. ولی اگر شما ضعفی در دیواره‌ی شریان کوچکی داشته باشید، (مانند مشکلی که در مغز روی می‌دهد و به آن آنوریسم می‌گویند)، برای بلند کردن وزنه‌ای سنگین به خودتان فشار بیاورید، دچار استرس ناگهانی شوید یا برای دفع مدفوع به خودتان فشار بیاورید، ممکن است فشارخونتان آن‌قدر بالا برود که باعث پاره شدن رگ بشود که به آن سکته مغزی هموراژیک نیز می‌گویند.
شما می‌توانید وقتی که وزنه‌ای را بلند می‌کنید، با حبس نکردن نفس‌تان و استفاده از وزنه‌های سبُک‌تر با تکرارهای بیشتر، افزایش فشارخون خود را کنترل کنید. اگر هنگام بلند کردن وزنه، احساس سبُکی در سر، سردرد، احساس ناراحتی در قفسه سینه، سرگیجه، یا مشکل در تنفس دارید به پزشک مراجعه کنید.
شما می‌توانید انتظار داشته باشید که حین ورزش و تحت استرس زیاد، فشارخونتان بالا و پایین شود؛ اما اگر حتی زمانی که فعالیتی ندارید یا تحت استرس نیستید باز هم فشارخونتان نوسانات زیادی دارد، چطور؟

تغییرات فشارخون
برخی مطالعات نشان می‌دهند فشارخون در حالت استراحت که زیاد نوسان دارد می‌تواند ریسک یک حمله قلبی یا سایر حوادث قلبی و عروقی را بالا ببرد. این مسئله بیشتر در مورد اندازه‌گیری فشارخون در خانه صدق می‌کند زیرا حضور در مطب پزشک می‌تواند فشارخون را بالا ببرد زیرا استرسی در اثر بودن در محیطی متفاوت ایجاد می‌کند. نگرانی وقتی وجود دارد که فشارخون در صبح نسبت به شب به مقدار قابل‌توجهی بالاتر باشد. مطالعات نشان می‌دهند افزایش فشارخون در ابتدای صبح، ریسک حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. اگر شما فشارخون صبحتان 15 میلی‌متر جیوه بیشتر از فشارخونتان در عصر یا شب است، احتمال سکته مغزی یا حمله قلبی نیز بیشتر خواهد بود.
به همین دلیل مهم است که در خانه فشارخونتان را کنترل کنید و اگر نوسان داشت یا صبح‌ها بالاتر بود، عددها را بنویسید و به پزشکتان نشان دهید. حتی اگر در حال حاضر بابت فشارخون بالایتان تحت درمان باشید، باز هم فشارخونی که زیاد نوسان دارد می‌تواند احتمال ابتلا به عوارض ناشی از فشارخون بالا را افزایش دهد، از جمله آسیب به اندام‌هایی مانند چشم‌ها و کلیه‌ها و سکته مغزی و حمله قلبی. مطالعات نیز نشان داده‌اند فشارخونی که زیاد نوسان دارد می‌تواند ایجاد عوارض دیابت را سرعت بدهد. پزشک شما می‌تواند داروهای فشارخونتان را جوری تنظیم کند که نوسانات فشارخونتان را کاهش بدهد.

روش درست اندازه‌گیری فشارخون در خانه را یاد بگیرید تا در کنترل فشارخونتان اشتباه نکنید
به این نکات توجه کنید:
. پیش از گرفتن فشارخونتان، مثانه‌تان را خالی کنید. مثانه‌ی پُر می‌تواند فشارخون را تا 15 میلی‌متر جیوه بالا ببرد.
. وقتی فشارخونتان را می‌گیرید حرف نزنید.
. پنج دقیقه قبل از گرفتن فشارخون، بنشینید.
. لباس تنگ تنتان نباشد و کاف فشارسنج را روی لباستان نبندید.
. کف هر دو پایتان روی زمین باشد و پاها را روی هم نیندازید.
. دستتان با قلبتان در یک سطح باشد.
. هر بار که به پزشکتان مراجعه می‌کنید، عددهای فشارخونتان را که یادداشت کرده‌اید نشان بدهید.
. در زمان‌های گوناگون طی روز،‌ فشارخونتان را بگیرید.
. از کاف‌هایی که روی بازو بسته می‌شوند استفاده کنید، کاف‌های مچی دقت کمتری دارند.

اگر عددهای فشارخونتان بالا رفته‌اند، از مصرف کافئین خودداری کرده و داروهایتان را بررسی کنید. برخی از داروها مانند ضد احتقان‌ها می‌توانند فشارخون را بالا ببرند. در مورد اینکه آیا داروهایی که مصرف می‌کنید می‌توانند بر فشارخونتان اثر بگذارند با پزشکتان مشورت کنید.

کلام آخر
یکی از مهم‌ترین ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی، فشارخون بالاست؛ اما داشتن فشارخونی که زیاد نوسان دارد و صبح‌ها بالا می‌رود می‌تواند ریسک مشکلات سلامتی را نیز افزایش بدهد. بنابراین با چک کردن فشارخونتان در خانه در زمان‌های گوناگون در روز، وضعیت فشارخون خود را بررسی نمایید و فقط به گرفتن فشارخون در مطب پزشک بسنده نکنید. هزینه‌ی خریدن یک دستگاه فشارسنج در خانه، ارزش سلامتی‌تان را دارد.


منبع :سلامت نیوز

آخرین اخبار

ادامه روند کاهش مرگ و میر کرونا در کشور/ فوت ۱۳۲ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته محافظ صورت جای ماسک را نمی‌گیرد هرگز گوشت و ماهی را بدون زردچوبه کباب نکنید! مهمترین نکات استفاده از پنکه در دوران شیوع کرونا الزامات طرح فاصله گذاری پویا چیست؟ رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی در برگزاری آزمون های سراسری اولین و مطمئن ترین نشانه ابتلا به کرونا چیست؟ چاق‌ها؛ از کرونا بترسید افزایش شمار مبتلایان به کرونا در اروپا آمار جهانی کرونا توضیحات رییس سازمان غذا و دارو درباره دارو‌های ایرانی کرونا مزایای مصرف ویتامین ث برای سلامت بدن معده درد ممکن است نشانه کرونا باشد؟ ثبات و کاهش نسبی شیوع کرونا از طریق استفاده از ماسک غدیر فریاد احیای دین است حلول عید ولایت و امامت را به محضر همه مسلمانان تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم تامین سلامت و بروز رساني تجهيزات درماني از وظایف ما در قبال مردم عزیز است شناسایی دو هزار و ۴۵۰ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور ویروس کرونای جدید و داروهای احتمالی آن فوت ۱۷۴ بیمار در شبانه روز گذشته قدردانی از مدافعان سلامت با ”نوای آدمیت“ سلامت مردم؛ خط قرمز مجلس شمار بهبود یافتگان از کرونا بیش از ۱۲ میلیون نفر آیا زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا هستند؟ رعایت 82 درصدی پروتکل‌های بهداشتی در اداره‌ها افتتاح ۱۱۵ طرح اورژانس کشور گفتگوی تلفنی وزرای بهداشت ایران و لبنان وضعيت كرونا در استان گلستان آخرین آمار کرونا در ایران؛ شناسایی ۲۶۹۷ نفر جدید و فوت ۱۸۵ بیمار نقش ژنتیک در ابتلا به کرونا تست نانوواکسن ضدکرونا بر روی موش‌ها و میمون‌ها موفقیت‌آمیز اعلام شد ارسال دارو، بسته غذایی و ملزومات پزشکی به لبنان پیام تسلیت، ابراز همدردی و همیاری وزیر بهداشت به همتای لبنانی خود هرگز گوشت و ماهی را بدون زردچوبه کباب نکنید! خواص هندوانه از نگاه طب سنتی مدینه غرق در سرور ولادت امام هادی (ع) (۱۵ ذی الحجه) تغذیه مکرر کودک شیرخوار با شیر مادر در زمان اپیدمی بیماری کرونا دهمین نور از انوار عصمت و طهارت نور وجودش در مدینه جهان را غرق در سرور کرد. برای پیشگیری از کرونا روزانه چند وعده غذا بخوریم؟ كرونا درآسايشگاه كهريزك انجام تست کرونا در ۹۰ دقیقه راه اندازی پویش «نذر سلامتی» حل مشکل بیمه ایثارگران تا دو هفته دیگر برگزاری دومین جشنواره فیلم کوتاه مهر سلامت با شعار "هر ایرانی، یک مهرورز سلامت" نمره منفی‌های حریرچی به پاساژ علاالدین و اتوبوس رانی تهران تعرفه خدمت آزمایشگاهی تشخیص کووید19 بر اساس آزمایش های مولکولی PCR بازنگری می شود فوت ۲۱۲ نفر در شبانه روز گذشته مراسم عزاداری امام حسین (ع) در تمام شهر‌ها برگزار خواهد شد هزینه داروی رمدسیویر نباید بر دوش بیمار باشد نکات مهم بهداشتی در کنکور

نظرات

مانده : (1000) حرف

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .