پنج شنبه 8 آبان 1399

کشف جدیدترین فاجعه کرونا در بدن انسان

دانشمندان آمریکایی اعلام کردند کووید ۱۹ می‌تواند باعث بروز بیماری‌های خود ایمنی در بدن مبتلایان شود.

به نقل از نشریه انگلیسی میرِر، با گذشت بیش از ۱۰ ماه از همه گیری کووید ۱۹ در جهان هنوز هیچ راهکار مطمئنی برای مقابله با آن کشف نشده است. به طور متوسط در هر ۱۶ ثانیه در جهان یک نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهد. از تب و سردرد تا مشکلات گوارشی و از دست دادن حس بویایی و چشایی از جمله علائم ناخوشایندی هستند که بیماران کرونایی را درگیر خود می‌کنند. با این حال، این موارد تنها آسیب‌هایی نیست که این ویروس به بدن انسان وارد می‌کنند. به تازگی دانشمندان آمریکایی ابعاد جدیدی از آسیب‌های این بیماری را کشف کرده‌اند.

بر این اساس، محققان دانشگاه اِموری شهر آتلانتا ایالت جورجیا آمریکا اعلام کردند کووید ۱۹ می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های خود ایمنی در بدن انسان شود. بیماری خودایمنی (Autoimmune disease) به دسته‌ای از بیماری‌ها اطلاق می‌شود که در آن دستگاه ایمنی بدن به اشتباه حمله به بافت‌های خود بدن را آغاز می‌کند. بیماری‌های خودایمنی می‌توانند اندام‌ها و بافت‌هایی از جمله گلبول‌های قرمز خون، عروق خونی، غده تیروئید، لوزالمعده، عضلات، مفاصل و پوست را درگیر کنند. اغلب این بیماری‌ها مزمن هستند، اما بسته به نوع عارضه ممکن است قابل کنترل باشند. تاکنون ۸۰ نوع از بیماری‌های خود ایمن شناسایی شده است که طیف وسیعی از بافت‌ها و سلول‌های بدن را در بر می‌گیرد. این بیماری‌ها، بیماری‌های مزمنی هستند که مادام‌العمر با فرد باقی‌مانده و قابلیت درمان صد در صد ندارند.

محققان آمریکایی می‌گویند شواهد جدید نشان می‌دهد ویروس کرونا در برخی بیماران می‌تواند باعث بروز بیماری‌های خودایمنی و حمله گلبول‌های سفید خون به بافت‌های بدن شود. در خون برخی بیماران کرونایی "آنتی بادی‌های خود واکنش پذیر" دیده شده است. این آنتی بادی‌ها (پادتن) به جای آن که سلول‌های بیگانه و ویروس کرونا را هدف حمله قرار دهند، بافت‌های سالم بدن بیمار را تخریب می‌کنند.

در این تحقیقات دانشمندان ۵۲ بیمار کرونایی که شرایط وخیمی داشتند را مورد بررسی قرار دادند. هیچکدام از این بیماران سابقه بیماری‌های خود ایمنی نداشتند. آزمایش‌های مختلف نشان داد بیش از نیمی از این بیماران دارای آنتی بادی‌های خود واکنش گر در خونشان بوده اند. بیش از دو سوم بیمارانی که دارای سطح بالای "پروتئین واکنش پذیر C" در خون بودند (که نشانه التهاب در بدن است)، سیستم ایمنی‌شان اقدام به تولید آنتی بادی برای حمله به بافت‌های بدن کرده بود.

با این حال، محققان می‌گویند ما هنوز نمی‌توانیم به قطعیت درباره ارتباط میان شدت بروز علائم کرونا در بیماران و احتمال وقوع بیماری خودایمنی در آن‌ها سخن بگوییم. به طور طبیعی شدت بیماری ویروسی می‌تواند باعث تولید آنتی بادی‌های خود واکنش گر با عوارض کم شود. همچنین هنوز نمی‌دانیم سطح بالای این آنتی بادی‌ها در خون تا چه زمانی طول خواهد کشید. شواهد نشان می‌دهد این آنتی بادی‌ها دستکم برای چند هفته در خون بیماران وجود دارند. با این وجود، نیازمند آن هستیم که بدانیم این فرآیند تخریبی و بیماری‌های خود ایمنی در دوره ریکاوری پس از بیماری کرونا نیز رخ می‌دهد یا نه.

دانشمندان می‌کوشند با شناسایی عوامل دخیل در این موضوع، از آسیب‌های جبران ناپذیر بیماری‌های خود ایمنی در بدن بیماران کرونایی جلوگیری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

فوت ۳۶۲ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته در کشور تلف شدن دو نهنگ در سواحل جزیره کیش تامین اعتبار استخدام 30هزار نیروی انسانی جدید انجام شد شهرهای با وضعیت قرمز با تداوم همکاری مردم به سرعت به شرایط مناسب‌تری وارد می‌شوند پیام وزیر بهداشت به مناسبت روز جهانی افراد دارای ناتوانی اجازه نمی دهم کوچکترین توقفی در ارائه خدمات مربوط به اچ‌آی‌وی در کشور ایجاد شود فوت ۳۸۲ بیمار کووید۱۹ در کشور جلوگیری از حضور همراهان بیمار در تمامی بخش های بیمارستانی آمادگی بنیاد مستضعفان برای همکاری در طرح شهید قاسم سلیمانی مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب شد مبارزه با کرونا بدون یاری رسانه ها امکان پذیر نیست تمديد اعتبار دفترچه هاي بيمه سلامت تا يكم فروردين ١٤٠٠ خطر بی تحرکی فیزیکی در دوران کرونا فوت ۳۷۱ بیمار کووید۱۹ در کشور نشانه های موفقیت طرح محدودیت های کرونایی آشکار شده است پیک زمستانی پیش رو است، در نظارت ها مماشات نکنید مرگ ناشی از کرونا به کمتر از 400 نفر در روز رسید/ مردم کاهش آمار فوتی را به منزله عادی انگاری اوضاع تلقی نکنند پیام تبریک مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی به مناسبت روز جهانی معلولین ابلاغ دستورالعمل اجرایی آیین نامه فعالیت فعالان حوزه طب سنتی و فروش گیاهان دارویی؛ به زودی ضرورت آموزش خودمراقبتی به دانش آموزان شناسایی 12950 بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ باید در مدرسه به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت توجه کنیم جلسه شورای ناظرین طرح شهید قاسم سلیمانی برگزار شد شعار و اهداف روزجهانی ایدز اعلام شد رزرو یا مصرف خون در سزارین های غیراورژانسی تخلف است حضور ایران در دوازدهمین نشست سالانه شبکه بین‌المللی نظارتی حوزه داروهای گیاهی سازمان جهانی بهداشت فوت ۳۹۱ بیمار کووید۱۹ در کشور/ انجام بیش از ۶ میلیون آزمایش تشخیص کرونا تا کنون ایجاد محدودیت راهکار اصلی مقابله با کرونا نیست، همه باید پروتکل‌های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنیم خروج ۸۷ شهر از وضعیت قرمز کرونا پیام تسلیت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پی ترور شهید فخری زاده راه اندازی پایگاه های جدید مراقبت در تهران و البرز به منظور افزایش تست ها ضرورت مقابله با عوارض زایمانهای تقویمی و زودرس شناسایی ۱۳۹۶۱ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی ۱۳۸۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور/ ۵۸۳۲ بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند برگزاری نشست هم اندیشی اعضای هیات علمی و دانش آموختگان دکترای اخلاق پزشکی کشور جلسه قرارگاه مقابله با کرونا در وزارت بهداشت برگزار شد رعایت پروتکل های بهداشتی به ۹۰ درصد رسید آیا افرادی که در منزل از بیماران مبتلا به کووید 19 مراقبت می‌‌کنند، به انجام آزمایش یا قرنطینه نیاز دارند آیا مشتقات گیاه کانابیس (ماری‌جوانا یا حشیش) در مقابله با کرونا موثر است آیا واکسن سه گانه ام ام آر (سرخک، سرخجه و اوریون) می تواند عوارض کووید-19 را کاهش دهد رعایت پروتکل های بهداشتی به ۹۰ درصد رسید شیوع آنفلوانزای پرندگان وحشی در کشور نشست تخصصی طب سنتی در پنجمین کنگره بین ‌المللی یوسرن برگزار شد آمادگی هتل های ایرانگردی و جهانگردی برای همکاری با طرح شهید حاج قاسم سلیمانی فوت ۴۸۳ بیمار کووید۱۹ در کشور/ مجموع مبتلایان به ۸۸۰ هزار نفر رسید برگزاری اولین جلسه امور پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا (طرح شهید حاج قاسم سلیمانی) تشریح چگونگی حمایت معیشتی کرونایی دولت این ترکیب در رشد قد کودکان جادو می‌کند نکاتی در رابطه با استفاده از دستمال توالت که باید رعایت شود چرا در ساعت خاصی از شب از خواب بیدار می شویم؟