اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چهار شنبه 25 فروردین 1400

چگونه در ماه مبارک رمضان ورزش کنیم؟

دانستنی‌های ورزش در ماه مبارک رمضان را بخوانید و انجام دهید.

0

احتمالا هر بار که از فواید ورزش برای شما گفته می‌شود، با همان حرف‌های تکراری که وقت ندارم، سرم شلوغ است، کار دارم و از شنبه، از زیر آن شانه خالی می‌کنید.

همه‌ ما می‌دانیم که ورزش برای سلامتی جسم و روح ما بسیار مفید است. بسیاری از افراد ممکن است ورزش کنند، اما با فرارسیدن ماه رمضان از آن دست بکشند. جالب است بدانید که ورزش کردن در ماه رمضان نه تنها برای افراد ممنوع نیست، بلکه فواید بسیاری زیادی نیز دارد.

 

فواید ورزش در ماه رمضان چیست؟

“ورزش” نه تنها با “روزه” منافاتی ندارد بلکه اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود، سبب آرامش و کاهش استرس می‌شود. استقامت فکری و صبر افراد را تقویت می‌کند. از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کند. عمل سوخت و ساز را تسهیل می‌کند، یعنی ورزشکارانی که روزه می‌گیرند، کمتر دچار مشکلات گوارشی و دیابت می‌شوند. 

 

چگونه مشکلات احتمالی کم‌آبی حاصل از ورزش در ماه رمضان را کم کنیم؟

روزه‌داری و آب و غذا نخوردن به مدت چند ساعت آن هم در طول یک ماه، بدن را تحت فشار قرار می‌دهد، اما مسلمانان آن را می‌پذیرند. هرچند ورزش‌دوستان و ورزشکاران ممکن است در ماه رمضان با مشکلاتی از جمله کم‌آبی روبرو شوند، اما برای رویارویی با این مشکلات راهکار‌های زیر بسیار مفید است:

ورزشکاران با یک برنامه غذایی غنی، انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های ورزشی و حفظ ساختار بدنی را به دست می‌آورند. استفاده به موقع و به اندازه از آب از دیگر نکاتی است که باید در طول این ماه به آن توجه کرد. در ماه مبارک رمضان، کم‌آبی در برخی از موارد به‌خصوص هنگام ورزش کردن مشکل‌ساز می‌شود، اما با تغییر زمانی در برنامه‌های ورزشی قابل حل است.

ورزشکاران باید برنامه ورزشی صبح خود را به عصر و بعد از افطار منتقل کنند. به این ترتیب مشکلات را به حداقل می‌رسانند. افرادی که امکان تغییر برنامه ورزشی خود را ندارند، باید در هنگام سحر و افطار مقدار زیادی آب بنوشند. با این کار، احتمال وقوع خطرات ناشی از کم‌آبی را به حداقل می‌رسانند.

مواد غذایی که سبب از دست رفتن آب بدن از راه ادرار می‌شود، مصرف نکنند. کافئین، یکی از مهم‌ترین این مواد است که در قهوه و چای وجود دارد.

روزه ماه رمضان و روزه‌داری متناوب با هم تفاوت دارند

در چند سال اخیر، روزه‌داری متناوب تبدیل به یک روش محبوب برای کاهش وزن شده است. افراد، روزه‌داری متناوب را جهت کنترل مقدار کالری دریافتی و تنظیم هورمون‌ها انجام می‌دهند. روزه‌داری متناوب به این معنا است که زمان غذا خوردن خود را به مواقعی از روز محدود کنید یا هفته‌ای یک یا دو مرتبه به مدت ۲۴ ساعت روزه بگیرید.

تفاوت‌های روزه‌داری متناوب و روزه ماه رمضان

تفاوت‌هایی بین روزه‌داری متناوب که ورزشکاران حرفه‌ای انجام می‌دهند و روزه‌ای که ما در طول ماه رمضان می‌گیریم، وجود دارد.

ـ هرچند ورزش در ماه رمضان هیچ مشکلی ندارد، اما در روزه‌داری متناوب افراد تنها غذا نمی‌خورند و مایعات مصرف می‌کنند. این افراد در طول ورزش، بدن را هیدراته می‌کنند یا قبل از آن کافئین دریافت می‌کنند.

ـ در روزه‌داری متناوب، فرد روزه را از شب شروع می‌کند تا مدت زمان خواب نیز حساب شود. وقتی هم صبح شد، کمی دیگر روزه را ادامه می‌دهد و سپس غذا می‌خورد، در حالی که روزه‌داری در ماه رمضان متفاوت است. در ماه رمضان بعد از خوردن سحری باید تا اذان مغرب نه آبی بنوشید و نه غذایی بخورید.

ـ ورزش کردن در ماه رمضان ممنوع نیست، اما شرایط آن با روز‌های عادی تفاوت می‌کند. همچنین با آن‌چه درباره روزه‌داری متناوب خواندید، یکی نیست.

ـ در طول روزه‌داری، فکر این که در روز ورزش کنید، از سرتان بیرون کنید. باید به نحوی برنامه‌ریزی کنید که پس از خوردن افطار، از زمان خود درست استفاده کنید.

آیا در طول ماه رمضان می‌توان ورزش کرد؟

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در طول ماه رمضان این است که اصلا ورزش نمی‌کنند، زیرا عقیده دارند با انجام ورزش عضلاتشان می‌سوزد یا بیش از حد خسته می‌شوند. این افراد نمی‌دانند که ورزش در ماه رمضان هیچ مشکلی به دنبال ندارد.

ما برای عادت کردن به روزه به زمان نیاز داریم. بنابر این، ممکن است که نخستین روز تمرین ما در ماه رمضان زیاد خوب پیش نرود. ناراحت، عصبانی و ناامید نشوید. همه چیز دوباره خوب می‌شود. در بهترین شرایط ممکن باید یک یا دو ساعت بعد از خوردن مقدار زیادی آب و یک وعده دارای پروتئین، کربوهیدرات و مقداری چربی سالم، ورزش کنید. 

چه زمانی و به چه مدت؟

در طول ماه رمضان، بعد از خوردن افطار و سحر، ورزش کنید. ورزش کردن بعد از وعده سحری ممکن است که زمان برای خواب کافی و ریکاوری را از بین ببرد؛ بنابر این، برای بیشتر افراد، ورزش بعد از افطار ممکن‌تر است.

با این حال، بیشتر افراد نیز دوست ندارند که افطار حسابی و آرامش‌بخش به همراه افراد خانواده را از دست دهند؛ بنابر این، در طول ماه رمضان، شدت ورزش را کاهش دهید. دوباره بعد از ماه رمضان، سخت‌تر ورزش کنید، اما در طول این ۳۰ روز بیشتر به تثبیت وزن فکر کنید.

 

در طول ماه رمضان چگونه باید ورزش کنیم؟

در طول هفته اول، حجم و شدت ورزش را کم کنید تا بدن به روزه‌داری عادت کند. این که هفته اول را ورزش کنید یا خیر، یک تصمیم فردی است. برخی افراد با شرایط کنار می‌آیند. بعضی دیگر نیز از همان ابتدا ورزش را کنار می‌گذارند، زیرا ورزش را سبب خستگی شدید و کم‌آبی بدن می‌دانند. با ورزش کردن، خیال شما راحت است که پس از ماه رمضان مجبور نیستید دوباره درد عضله‌ را تحمل کنید.

بنابر این، نتیجه این شد که در ماه مبارک رمضان از شدت و حجم ورزش کاسته شود، اما کنار گذاشته نشود. پس از یک یا دو هفته، عادی می‌شود و فکر می‌کنید دوباره همان وزنه‌های همیشگی را در دست گرفتید. 

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

آخرین اخبار

میوه‌هایی خوشمزه که خواب راحت را به شما هدیه می‌دهند خواص بی‌نظیر سبزی که سرشار از آهن است خواص ترکیب قهوه و لیمو ترش برای سلامتی ۱۰ توصیه برای سلامتی شما پس از چهل سالگی انتقال کروناویروس از طریق هوا! خطر نوشیدنی‌های قندی دمنوش‌های فوق‌العاده برای مقابله با کرونا فقر منیزیم و ۵ هشدار جدی آن برای بدن بیماری‌های پنهان در پشت مشکلات اورولوژیک حفظ سلامتی بدن در بهار دولت در بحث بیماریابی کرونا همکاری لازم را نداشت فوت ۳۸۶ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته/ ۴۶ شهر در وضعیت قر جزئیات برگزاری نماز عید سعید فطر در سراسر کشور فواید جادویی کاهو برای بیماران دیابتی ۱۰ علامت پایین بودن سطح اکسیژن در مبتلایان به کرونا چه کسانی واکسن کرونا تزریق نکنند؟ برنج را با کدام ادویه بخوریم؟ جزییات واکسیناسیون بیماران خاص علیه کرونا ویژگی غذای افطار چه باید باشد؟ میوه‌ای تابستانی که خوردنش مثل ضدآفتاب عمل می‌کند بهترین اقدامات پس از ماه مبارک رمضان برای ارتقای سلامت بدن روند کرونا نزولی شده اما خطر نوسانی وجود دارد سفر در تعطیلات عید فطر ممنوع است چه زمانی گرفتار موج پنجم کرونا خواهیم شد برنامه های شبکه سلامت آنتی‌ بیوتیک‌ و باورهای اشتباه! فوت ۲۸۳ بیمار کرونا؛ واکسن تزریق شده از یک و نیم میلیون دز واکسن کرونا تا مهر به بخشی از دانشجویان تزریق می‌شود جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و تردد غیر قانونی در تعطیلات عید فطر تعداد شهرستان‌های قرمز به ۱۰۲ شهرستان کاهش یافت نقش منیزیم در بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی بدن ۵ نوشیدنی پاک کننده سموم بدن با فواید فراوان سماق آشنا شوید واکسیناسیون تا چه اندازه درصد ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد؟ خداحافظی طولانی در شبکه سلامت جان باختن ۳۴۹ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته برنامه های شبکه سلامت خواص عجیب و غریب خربزه برای بدن که نمی‌دانید دستکش ویروس کرونا را بیشتر پخش می‌کند؟ جنین بزرگ از عوارض کدام بیماری در بارداری است؟ به طور رسمی وجود ویروس کرونای هندی در کشور اعلام نشده است اعلام نتایج ایمنی‌زایی واکسن کرونای «کووپارس» به زودی استان تهران نیازمند ۲۰ میلیون دوز واکسن کروناست ۵ هشدار درباره دیابت نوع ۲ آخرین وضعیت شیوع کرونا در موج چهارم واکسن کرونا بزنیم یا نزنیم؟ آخرین آمار کرونا ؛ فوت ۳۹۱ بیمار در شبانه روز گذشته تولید ۷ میلیون دُز واکسن کرونا از مهر و آبان آشنایی با مشخصات جهش و گونه آفریقایی کرونا مراقب موج پنجم کرونا باشیم

نظرات

مانده : (1000) حرف

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .