اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چهار شنبه 1 اردیبهشت 1400

ارتباط عجیب اندازه قد با طول عمر!

نتایج یک مطالعه طولی نشان می‌دهد، زنده ماندن تا سن ۹۰ سالگی احتمالاً به سایز (وزن و قد) و همین‌طور به فعالیت فیزیکی بستگی دارد و به نظر می‌رسد که این عامل بر طول عمر زنان بیشتر از مردان تاثیر می‌گذارد.

0

زنانی که تا سن ۹۰ سالگی عمر کرده بودند، به طور متوسط، بلندقدتر بوده و از سن ۲۰ سالگی به بعد کمتر دچار اضافه وزن شده بودند. این در حالی است که طبق این گزارش زنانی که کوتاه‌تر و سنگین‌تر بودند، طول عمر کوتاه‌تری هم داشتند.
 
در مورد مردان ارتباط بین سایز بدن و طول عمر گزارش نشده اما، آنچه گزارش شده این است که مردان از فعالیت بدنی منفعت بیشتری می‌برند تا زنان.
یکی محقق ارشد در رشته شیوع شناسی در دانشگاه بریستول انگلستان گفت: هر چند در این تحقیق علت‌ها مشخص نشده است، اما یافته‌ها حاوی نکات بسیار تأمل برانگیز و جالبی درباره تأثیر توده بدنی، قد و ورزش در دو جنس زن و مرد است.

شاخص توده بدنی یا همان BMI، اندازه‌گیری چربی بر اساس قد و وزن است.

ک مطالعه طولی و بزرگ
در سال ۱۹۸۶ محققان از بیش از ۷۰۰۰ مرد و زن نروژی که مابین سنین ۵۵ تا ۶۹ سالگی بودند، اطلاعاتی نظیر اندازه قد، وزن فعالی و وزنی را که در ۲۰ سالگی داشتند، دریافت کردند. هر دو جنس همچنین درباره میزان فعالیت فیزیکی کنونی‌شان شامل میزان قدم زدن، کار کردن در باغچه، رسیدگی به خانه، با دوچرخه یا پیاده سر کار رفتن و همینطور ورزش کردن سوالاتی را پاسخ دادند.
 
سپس دو جنس بر اساس میزان فعالیت روزانه به چند گروه تقسیم‌بندی شدند: گروهی که کمتر از ۳۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی داشتند، کسانی که بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی داشتند، کسانی که ۹۰ دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی داشتند.
 
هر سه گروه تا زمان مرگ یا رسیدن به سن ۹۰ سالگی تحت نظر بودند. از ۷۸۰۷ شرکت کننده در این پژوهش، ۴۳۳ مرد و ۹۹۴ زن تا سن ۹۰ سالگی عمر کردند. مواردی که می‌توانست طول عمر را تحت تأثیر قرار دهد، مثل سیگار یا مصرف الکل مورد توجه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که شاخص توده بدنی، قد و فعالیت ورزشی در دو جنس مرد و زن نقش‌های متفاوتی را ایفا می‌کند.
 
زنانی که در سن ۲۰ سالگی وزن کمتری داشتند و بعد از آن نیز کمتر دچار اضافه وزن شده بودند، طولانی‌تر از زنانی که سنگین‌تر بودند، زندگی کردند.
 
قد عامل بسیار مهمی در تعیین طول عمر بود: این تحقیق نشان داد که زنانی که بلندتر از ۵ فوت و ۹ اینچ (تقریباً ۱۷۵ سانتی متر) بودند، ۳۱ درصد بیشتر از زنانی که کمتر از ۵ فوت و ۳ اینچ (تقریباً ۱۶۰ سانتی متر) بودند، تا سن ۹۰ سالگی عمر کردند.
 
اما در مورد مردان وزن و قد عامل مهمی در رسیدن به سن ۹۰ سالگی نبود. بلکه نقش فعالیت بدنی در این زمینه پر رنگ‌تر بود. مردانی که ۹۰ دقیقه در روز پیاده روی می‌کردند یا فعال‌تر بودند، در قیاس با مردانی که کمتر از ۳۰ دقیقه فعالیت روزانه داشتند، ۳۹ درصد بیشتر احتمال داشت که تا سن ۹۰ سالگی عمر کنند. به علاوه، هر ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در مردان، ۵ درصد به طول عمر آن‌ها می‌افزود.
 
اما در مورد زنان در قیاس با مردان، نقش فعالیت بدنی در طول عمر کمتر گزارش شد. زنانی که بیش از ۶۰ دقیقه در روز فعال بودند در مقایسه با آن‌هایی که فقط ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی روزانه داشتند، فقط ۲۱ درصد بیشتر شانس زندگی تا سن ۹۰ سالگی داشتند و بر خلاف مردان با افزایش فعالیت روزانه تغییر چندانی در طول عمر زنان رخ نمی‌داد.
 
در واقع این تحقیق نشان داد که برای زنان ۶۰ دقیقه فعالیت روزانه نهایت میزانی است که می‌تواند برای آن‌ها فایده بخش باشد و بیشتر از این اثری در طول عمر ندارد.
 
متوسط عمر در سراسر جهان افزایش یافته است، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این روند در کشور‌های توسعه یافته رو به کاهش است. به طور مثال در آمریکا، طول عمر در چند سال اخیر کاهش داشته است. اوردوز و خودکشی از علل کاهش طول عمر افراد در این کشور گزارش شده‌اند. اما دلایل عمده مرگ همان موارد همیشگی یعنی بیماری‌های قلبی، سرطان و سکته، است که در هر سه مورد افزایش وزن و عدم فعالیت بدنی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

 

برچسب ها :

آخرین اخبار

دلایل بروز کمبود انسولین فراخوان مردم برای اهدای خون و پلاسما کاهش بیماران بستری کرونایی در تهران ماسک‌ پارچه‌ای را چگونه ضد عفونی کنیم؟ روش بازگرداندن حس بویایی بعد کرونا گونه هندی کرونا بسیار مسری‌تر و مقاوم‌تر است آنتی بادی‌ها حداقل ۸ ماه در بدن بیماران کرونایی باقی می‌مان افزایش تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در پایتخت خواص بی نظیر هسته خرما آب برنج را دور نریزید آنچه درباره بیماری فیبرومیالژیا باید بدانید ورود ۱۰ میلیون دُز واکسن کرونا تا آخر خرداد پس از تزریق واکسن هم باید ماسک بزنیم؟ ۵ دلیل عمده امتناع کودکان از خوردن غذا علائم هشداردهنده درگیری ریه در کرونا! آنتی بادی‌ها حداقل ۸ ماه در بدن بیماران کرونایی باقی می‌مانن تاثیر عملکرد کبد بر افزایش وزن و بروز بیماری‌های قلبی شرایط برگزاری امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم واکسیناسیون کارکنان داروخانه های خصوصی آغاز شد ویژه های عید فطر در شبکه سلامت برنامه های شبکه سلامت فوت ۳۰۷ بیمارکرونا؛تزریق یک میلیون و۸۸۲هزار و۷۲۵ دُز واکسن ۸ قدم تا “خوش بینی و مثبت اندیشی” در کار و زندگی تست "منفی کاذب" کرونا چیست؟ صبحانه ضامن سلامتی بدن خوراکی‌های ممنوع برای پرفشاری خون فوت ۳۵۱ بیمار کرونا؛ تزریق ۱ میلیون و ۷۶۰ هزار و ۴۸ دُز واک فایده باورنکردنی کاهو برای بیماران دیابتی میوه‌هایی خوشمزه که خواب راحت را به شما هدیه می‌دهند خواص بی‌نظیر سبزی که سرشار از آهن است خواص ترکیب قهوه و لیمو ترش برای سلامتی ۱۰ توصیه برای سلامتی شما پس از چهل سالگی انتقال کروناویروس از طریق هوا! خطر نوشیدنی‌های قندی دمنوش‌های فوق‌العاده برای مقابله با کرونا فقر منیزیم و ۵ هشدار جدی آن برای بدن بیماری‌های پنهان در پشت مشکلات اورولوژیک حفظ سلامتی بدن در بهار دولت در بحث بیماریابی کرونا همکاری لازم را نداشت فوت ۳۸۶ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته/ ۴۶ شهر در وضعیت قر جزئیات برگزاری نماز عید سعید فطر در سراسر کشور فواید جادویی کاهو برای بیماران دیابتی ۱۰ علامت پایین بودن سطح اکسیژن در مبتلایان به کرونا چه کسانی واکسن کرونا تزریق نکنند؟ برنج را با کدام ادویه بخوریم؟ جزییات واکسیناسیون بیماران خاص علیه کرونا ویژگی غذای افطار چه باید باشد؟ میوه‌ای تابستانی که خوردنش مثل ضدآفتاب عمل می‌کند بهترین اقدامات پس از ماه مبارک رمضان برای ارتقای سلامت بدن روند کرونا نزولی شده اما خطر نوسانی وجود دارد

نظرات

مانده : (1000) حرف

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .