اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چهار شنبه 1 اردیبهشت 1400

روزه‌داران بین افطار تا سحر چه مقدار مایعات بنوشند؟

متخصصان تغذیه تاکید دارند روزه‌داران باید در فاصله زمانی بین افطار تا سحر آب و مایعات کافی بنوشند.

0

به نقل از اسکای نیوز، بسیاری از مطالعات اهمیت نوشیدن منظم آب را در طول روز، به ویژه قبل از غذا، برای آبرسانی به بدن، کاهش وزن و پیشگیری از بیماری‌ها تأیید می‌کند.

متخصصان میزان آب مورد نیاز فرد در روز را حداقل دو لیتر تعیین می‌کنند با این حال، افراد در ماه رمضان به دلیل پرهیز از نوشیدن آب در ساعات روزه داری، نسبت به سلامت خود نگران هستند و می‌پرسند که بین ساعات افطار تا سحر چه مقدار آب باید بنوشند تا کمبود آن جبران شود؟ مقدار آب مورد نیاز بدن بعد از افطار چقدر است؟ توزیع ایده آل آن مقدار بین افطار تا سحر چگونه است؟ بهترین آب میوه‌های طبیعی که برای ساعات بعد از افطار توصیه می‌شوند تا مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کنند کدامند؟.

ایمان فکری، مشاور تغذیه و چاقی به روزه داران اطمینان می‌دهد که جای نگرانی نیست و می‌توان آب مورد نیاز بدن را در ساعات پس از افطار با میانگین ۱۰ تا ۱۲ لیوان در روز، برای تقویت ایمنی و جلوگیری از کمبود آب بدن جبران کرد.

این مشاور تغذیه برای وعده افطار به نوشیدن یک لیوان آب همراه با نعناع و دو قطره لیمو توصیه می‌کند و توضیح می‌دهد که این نوشیدنی قلیایی است و پس از افطار برای خنثی کردن اسیدیته معده عمل می‌کند و باعث کاهش چربی سوزی و ضعف ایمنی بدن می‌شود.

او با بیان اینکه مقدار مایعاتی که یک فرد بالغ مصرف می‌کند نباید کمتر از دو لیتر در روز باشد، توضیح داد: این مقدار برای از بین بردن چربی‌ها و سموم در بدن ما مؤثر است، همچنین هضم غذا را تسهیل، از یبوست جلوگیری و شادابی پوست را حفظ می‌کند.

این مشاور تغذیه تصریح کرد: بدترین چیزی که بدن در معرض آن است از دست دادن احساس تشنگی و به تبع آن، نوشیدن آب کمتر از میزان مورد نیاز بدن است که راه را برای افزایش وزن باز می‌کند و بسیاری از مشکلات سلامتی را به دنبال دارد.

او گفت: توصیه می‌شود برای افزایش ایمنی و جلوگیری از کمبود آب بدن، هر ساعت حداقل یک لیوان آب بنوشید. با توجه به بیماری همه گیر کرونا، آب برای از بین بردن سموم و حفظ رطوبت گلو از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مشاور تغذیه تاکید کرد: مصرف آب میوه‌های طبیعی که بدون قند باشند مانند ​​تمر هندی، آب پرتقال و ... در ماه رمضان برای رفع تشنگی موثر است. به بیماران مبتلا به نقرس، افرادی که کلسترول بالا دارند و یا از بیماری‌های کلیوی رنج می‌برند، توصیه می‌شود از آب میوه‌های طبیعی مانند "آب گریپ فروت، جعفری آب پز و آب خیار استفاده کنند.

هنگام افطار زیاد آب نخورید

لیندا گاد مشاور تغذیه و چاقی نیز، بر اهمیت نوشیدن آب بیشتر از زمان افطار تا سحر تأکید کرد و گفت: مایعات بیش از حد در هنگام افطار ممکن است نتیجه مثبتی نداشته باشد حتی ممکن است مضر هم باشد.

این مشاور می‌گوید:  تهیه مایعات گرم بدون قند مخصوصاً هنگام افطار، برای آماده سازی معده برای دریافت غذا مهم است.

او در مورد مقدار آب مورد نیاز بدن توضیح داد: این مقدار از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما می‌توان با توجه به وزن فرد تعیین کرد که به ازای هر ۱۰ کیلوگرم به مقدار یک لیوان آب مصرف شود؛ بنابراین کسی که مثلا ۶۰ کیلوگرم وزن دارد نباید کمتر از ۶ لیوان آب بنوشد و بهتر است به طور متوسط ​​دو لیتر در روز مصرف کند.

این مشاور تغذیه تاکید کرد: دوری از شیرینی‌ها و مرکبات تا حد امکان به ویژه در وعده‌های غذایی قبل از سحر ضروری است زیرا باعث افزایش احساس تشنگی در طول ماه رمضان می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

آخرین اخبار

دلایل بروز کمبود انسولین فراخوان مردم برای اهدای خون و پلاسما کاهش بیماران بستری کرونایی در تهران ماسک‌ پارچه‌ای را چگونه ضد عفونی کنیم؟ روش بازگرداندن حس بویایی بعد کرونا گونه هندی کرونا بسیار مسری‌تر و مقاوم‌تر است آنتی بادی‌ها حداقل ۸ ماه در بدن بیماران کرونایی باقی می‌مان افزایش تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در پایتخت خواص بی نظیر هسته خرما آب برنج را دور نریزید آنچه درباره بیماری فیبرومیالژیا باید بدانید ورود ۱۰ میلیون دُز واکسن کرونا تا آخر خرداد پس از تزریق واکسن هم باید ماسک بزنیم؟ ۵ دلیل عمده امتناع کودکان از خوردن غذا علائم هشداردهنده درگیری ریه در کرونا! آنتی بادی‌ها حداقل ۸ ماه در بدن بیماران کرونایی باقی می‌مانن تاثیر عملکرد کبد بر افزایش وزن و بروز بیماری‌های قلبی شرایط برگزاری امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم واکسیناسیون کارکنان داروخانه های خصوصی آغاز شد ویژه های عید فطر در شبکه سلامت برنامه های شبکه سلامت فوت ۳۰۷ بیمارکرونا؛تزریق یک میلیون و۸۸۲هزار و۷۲۵ دُز واکسن ۸ قدم تا “خوش بینی و مثبت اندیشی” در کار و زندگی تست "منفی کاذب" کرونا چیست؟ صبحانه ضامن سلامتی بدن خوراکی‌های ممنوع برای پرفشاری خون فوت ۳۵۱ بیمار کرونا؛ تزریق ۱ میلیون و ۷۶۰ هزار و ۴۸ دُز واک فایده باورنکردنی کاهو برای بیماران دیابتی میوه‌هایی خوشمزه که خواب راحت را به شما هدیه می‌دهند خواص بی‌نظیر سبزی که سرشار از آهن است خواص ترکیب قهوه و لیمو ترش برای سلامتی ۱۰ توصیه برای سلامتی شما پس از چهل سالگی انتقال کروناویروس از طریق هوا! خطر نوشیدنی‌های قندی دمنوش‌های فوق‌العاده برای مقابله با کرونا فقر منیزیم و ۵ هشدار جدی آن برای بدن بیماری‌های پنهان در پشت مشکلات اورولوژیک حفظ سلامتی بدن در بهار دولت در بحث بیماریابی کرونا همکاری لازم را نداشت فوت ۳۸۶ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته/ ۴۶ شهر در وضعیت قر جزئیات برگزاری نماز عید سعید فطر در سراسر کشور فواید جادویی کاهو برای بیماران دیابتی ۱۰ علامت پایین بودن سطح اکسیژن در مبتلایان به کرونا چه کسانی واکسن کرونا تزریق نکنند؟ برنج را با کدام ادویه بخوریم؟ جزییات واکسیناسیون بیماران خاص علیه کرونا ویژگی غذای افطار چه باید باشد؟ میوه‌ای تابستانی که خوردنش مثل ضدآفتاب عمل می‌کند بهترین اقدامات پس از ماه مبارک رمضان برای ارتقای سلامت بدن روند کرونا نزولی شده اما خطر نوسانی وجود دارد

نظرات

مانده : (1000) حرف

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .