اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

یک شنبه 19 اردیبهشت 1400

بهترین اقدامات پس از ماه مبارک رمضان برای ارتقای سلامت بدن

متخصصان تاکید دارند با پیروی کردن از برخی اصول پس از ماه مبارک رمضان، می‌توان باعث افزایش سطح سلامت بدن شد.

0

هر ساله با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، بسیاری از ما این شانس را پیدا می‌کنیم که عادات غذایی غلط خود را ترک کرده و سلامت دستگاه گوارش خود را ارتقا دهیم.

با این حال، با فرارسیدن عید فطر و پایان ماه رمضان، همچنان رعایت برخی نکات برای حفظ سلامت بدن ضروری است. در این مطلب به برخی از این موارد می‌پردازیم:

۱- دو روز در هفته روزه بگیرید

تلاش کنید حتی پس از پایان ماه مبارک رمضان، دو روز در هفته روزه بگیرید. تحقیقات دانشمندان نشان داده است روزه گرفتن‌های متناوب برای سلامت بدن و مغز بسیار مفید است. در واقع روزه گرفتن در طول سال باعث افزایش سرعت فرآیند دفع مواد زائد و سلول‌های مرده و آسیب دیده از بدن می‌شود.

محققان بر این باورند ناتوانی بدن در دفع این مواد زائد می‌تواند در بلند مدت باعث بروز بیماری‌های جدی و به ویژه بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند سرطان، دیابت، و بیماری‌های قلبی – عروقی شود.

۲- مصرف ۲ تا ۳ وعده غذا در روز

پس از ماه مبارک رمضان نیز تلاش کنید وعده‌های غذایی خود را در ۲ تا ۳ وعده خلاصه کنید. برخلاف تصور عمومی، احساس گرسنگی کردن در فواصل وعده‌های غذایی برای سلامت بدن مفید است. تحقیقات دانشمندان نشان داده است احساس گرسنگی کردن میان دو وعده غذایی مانع از ابتلای فرد به بیماری آلزایمر می‌شود.

۳- میوه‌های خشک بخورید

همانطور که در طول رمضان از میوه‌های خشک استفاده کرده اید، مصرف آن‌ها پس از این ماه را ادامه دهید. میوه‌های خشک یکی از بهترین منابع آهن، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها به شمار می‌روند. آنتی اکسیدان‌ها با مبارزه با رادیکال‌های آزاد مانع از بروز بیماری‌های مرتبط با افزایش سن می‌شوند. اگر از طرفداران خوردن شیرینی هستید بهتر است میوه‌های خشک را جایگزین دسر‌های شیرین و فاقد مواد مغذی کنید.

۴- از قاعده ۸۰ به ۲۰ پیروی کنید

قاعده ۸۰ به ۲۰ یعنی زمانی که احساس کردید ۸۰ درصد شکم شما پر شده است، از خوردن غذای بیشتر اجتناب کرده و اجازه دهید ۲۰ درصد معده تان خالی بماند. بهترین راهکار برای رعایت این قاعده آهسته غذا خوردن است. همچنین به هیچ عنوان با عجله، در حال حرکت و یا در حال تماشای تلویزیون غذا نخورید. در این حالت‌ها فرد بیشتر از حد معمول غذا می‌خورد.

۵- مصرف پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها به باکتری‌های مفید دستگاه گوارش اطلاق می‌شود که برای سلامت بدن بسیار سودمند هستند. توصیه می‌شود پس از ماه مبارک رمضان از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک مانند ماست استفاده کنید. داشتن رژیم غذایی غنی از پروبیوتیک می‌تواند به بهبود آنفلوانزا و سرماخوردگی کمک کند و همچنین باعث ارتقای سطح سلامت و سوخت و ساز بدن (متابولیسم) زنان شود.

۶- عدم استعمال دخانیات و ورزش کردن

ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای افرادی است که عادت به استعمال دخانیات دارند. اگر همچنان در ترک سیگار ناتوان بودید بهتر است دستکم پس از مصرف غذا سیگار نکشید. بهتر است به جای استعمال دخانیات، تفریحات سالم تری مانند ورزش کردن را جایگزین آن کنید.

  منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

آخرین اخبار

فیلم رسوایی با رابط ناشنوایان را جمعه از شبکه سلامت ببینید سنگ اداری در نوزادان نیز وجود دارد قدردانی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شبکه سلامت ص پایان واکسیناسیون علیه کرونا دانشجویان تا آذر زاگرس در آتش؛ کنکاشی در چرایی وقوع حریق در جنگل های غرب زنگ خطر سکته مغزی و سرطان با این سبزی قطع می‌شود نقش نخود در کاهش وزن جزئیات روش جدید دریافت انسولین قلمی علائم جدید کرونای هندی چیست؟ افتتاح سلامتکده طب سنتی در غرب تهران هشدار درباره عوارض ماسک زدن زیاد شنبه؛ رونمایی از واکسن اسپوتنیک ایرانی زمان مراجعه برای تزریق دُز دوم واکسن پیامک می شود استفاده از سلول های بند ناف برای نجات جان بیماران کرونایی پیاده روی بهترین ورزش برای کاهش وزن است همه زیرساخت های های تولید واکسن کرونا در ایران وجود دارد آیا می‌توان دو نوع متفاوت واکسن کرونا را تزریق کرد؟ تبریک وزیر بهداشت به رییس جمهور منتخب میوه‌های کم قند اجرای دوباره محدودیت تردد شبانه از امشب فوت ۱۱۱ بیمار کرونا؛ تزریق۵ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۸ دُز واکسن ایمنی واکسن کرونا از ایمنی طبیعی قویتر است خواص سرکه سیب برای حفظ سلامت کبد چیست؟ شبکه سلامت و تابستان 1400 آغاز فصل گرما و گرما زدگی ضرورت تصمیم درباره توقف پرواز‌ها به مسکو و بالعکس ویژگی‌های تغذیه سالم در تابستان تاثیر پتاسیم، منیزیم و کلسیم در کاهش فشارخون بالا بیماران قلبی با خیال آسوده واکسن کرونا تزریق کنند روند سینوسی کرونا در تهران نکات تغذیه‌ای درباره مقاومت به انسولین سنگ کیسه صفرا چه علائمی دارد؟ شتاب گرفتن روند واکسیناسیون عمومی علیه کرونا ۲۵ درصد مردم ایران به ریفلاکس معده مبتلا هستند چرا باید کرونای هندی را بیش از انواع دیگر این ویروس جدی گرفت بارز‌ترین علائم سرطان پوست برای دومین سال حج برای حجاج خارج عربستان، تعطیل شد شیوه نامه‌های بهداشتی در شعب رای گیری به طور کامل رعایت شده مبارزه با ویروس‌ از راه خوراکی علت تیک عصبی کودکان چیست؟ گرسنگی باعث کاهش وزن نمی‌شود برای نخستین بار پخش اخرین اخبار انتخابات با رابطه ناشنوایان پخش مجدد سخنان مقام معظم رهبری با رابط ناشنویان شبکه سلامت تدارک شیوه نامه‌های بهداشتی برای حضور مردم پای صندوق‌های را کرونا بر کبد اثر می‌گذارد؟ نقش ضدعفونی کنندگی گلاب در برابر کرونا رهبر انقلاب: سرنوشت کشور وابسته به کار مردم در روز جمعه است تازه‌ترین خبر‌ها از ساخت و تولید واکسن پاستور ضرورت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی جهت برگزاری انتخابات آشنایی با میوه های کم‌قند

نظرات

مانده : (1000) حرف

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .