اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

سه شنبه 18 خرداد 1400

برای سلامت قلب‌مان چه کنیم؟

بیماری‌های قلبی عروقی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در دنیا است و افزایش این نوع بیماری ناشی از تغییرات در رژیم غذایی، فعالیت بدنی ناکافی و مصرف دخانیات بوده که بی‌تردید به دلیل تغییر در شیوه زندگی ناشی از شهرنشینی و صنعتی شدن است...

0

امروزه مردم نسبت به گذشته، بیشتر غذا‌های پرکالری مصرف می‌کنند و از طرفی تحرک بدنی آنان نیز کمتر از گذشته شده است، بنابراین یکی از مهم‌ترین مداخلات به منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی – عروقی اصلاح رژیم غذایی است.

باید توجه کرد که عوامل موثر در بروز بیماری‌های قلبی - عروقی شامل اختلال در چربی‌های خون و بالا بودن سطح کلسترول خون، کم تحرکی، فشار خون بالا، رژیم غذایی نامناسب، استرس و فشار‌های روحی و روانی، چاقی و استعمال دخانیات است.

توصیه‌های تغذیه‌ای موثر در پیشگیری و کنترل عوامل خطر بیماری‌های قلبی-عروقی عبارتند از:

- تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه: تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در پنج گروه اصلی غذایی یعنی گروه نان و غلات، شیر و لبنیات، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها، میوه‌ها و سبزی‌ها معرفی می‌شوند.
 

 

- کاهش مصرف چربی و روغن در برنامه غذایی: سعی کنید غذا‌ها را تا حد امکان به صورت آب‌پز، بخارپز یا کبابی مصرف کرده و از سرخ کردن زیاد غذا خودداری کنید. همچنین مصرف غذا‌های سرخ شده، سوسیس، کالباس، خامه، چیپس، پفک، سس‌ها، مغز، دل و قلوه، کله و پاچه را در برنامه غذایی‌تان کاهش دهید و پوست مرغ و چربی‌های قابل مشاهده گوشت و مرغ را قبل از طبخ جدا کرده و از قسمت‌های کم چرب گوشت‌ها استفاه کنید. همچنین از گوشت‌های کم چرب مانند مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز استفاده کنید و حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف کنید؛ چرا که چربی موجود در ماهی از انوع چربی‌های مفید است. حال به جای سرخ کردن ماهی، آن را به شکل بخارپز و یا تنوری استفاده کنید.

از روغن زیتون برای سرخ کردن غذا استفاده نکنید
- توجه به نوع روغن مصرفی: از روغن‌های مایع مانند روغن زیتون و روغن آفتابگردان به جای روغن حیوانی و روغن نباتی جامد، برای پیشگیری از افزایش کلسترول خون استفاده کنید. از مصرف غذا‌های سرخ کرده پرهیز کرده و در صورت لزوم از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید. زیرا روغن جامد هیدروژنه، حاوی اسید‌های چرب اشباع و اسید‌های چرب ترانس است که خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. از طرفی مصرف روغن زیتون و مغز‌ها به دلیل کنترل انرژی دریافتی، باید متعادل باشد؛ بنابراین از روغن‌های مایع معمولی (غیر سرخ کردنی) و روغن زیتون در سرخ کردن غذا‌ها (به دلیل حساسیت این روغن‌ها به حرارت بالا) استفاده نکنید.

- کاهش مصرف مواد قندی: مصرف بیش از حد مواد قندی و نشاسته‌ای مانند برنج، ماکارونی، شیرینی، کیک، شکلات، مربا، عسل و نوشابه‌ها، باعث افزایش وزن، بالا رفتن فشار خون و چربی خون شده و منجر به بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود؛ بنابراین باید در برنامه غذایی روزانه از مصرف بیش از اندازه آن‌ها خودداری کرد.

- کاهش مصرف نمک: مصرف نمک باید به هنگام تهیه و طبخ غذا کاهش یابد و از نمکدان در هنگام صرف غذا و سر سفره استفاده نشود. همچنین از مصرف غذا‌های کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته‌بندی شده آماده، به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی نمک و از مصرف بیش از اندازه غذا‌های شور مانند ماهی دودی، آجیل شور، چیپس، پفک، انواع شور، سوسیس و کالباس خودداری کنید و از سبزی‌های تازه مانند سیر، لیموترش تازه، آب نارنج، آویشن، شوید و ... برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک استفاده کنید.

کدام مواد غذایی فیبر دارند؟
- افزایش مصرف فیبر: فیبر‌ها ترکیباتی هستند که در دیواره سلول‌های گیاهان مانند سبزی‌ها، میوه‌ها، سبوس، غلات کامل، حبوبات و مغز‌ها وجود دارند. مصرف فیبر‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی را کاهش می‌دهند و همچنین از یبوست پیشگیری می‌کنند.

- افزایش مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها در برنامه غذایی روزانه: میوه‌ها و سبزی‌ها در پیشگیری از بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی – عروقی و برخی از انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان‌های سیستم گوارشی و یبوست موثرند؛ بنابراین توصیه می‌شود که روزانه سه الی پنج واحد میوه و سبزی در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

چه کنیم که قلبی سالم داشته باشیم؟
بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، برای داشتن قلب سالم اولا فعالیت بدنی، ورزش منظم، متناسب با سن و شرایط جسمی خود را فراموش نکنید و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. دوم اینکه استرس و فشار‌های روانی یکی از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است، بنابراین روش‌های کنترل و برخورد مناسب با استرس را یاد بگیرید.

منبع ایسنا ، خبرگزاری صدا و سیما

 

آخرین اخبار

تمام دانشجویان تا پایان پاییز واکسینه خواهند شد تصمیم وزارت بهداشت برای سال تحصیلی جدید نشانه‌های کم آبی در بدن با خوردن سیب از دیابت در امان باشید! اولویت برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در فضای باز دریافت ۲ واکسن متفاوت کارایی آن را افزایش می‌دهد؟ دولت سیزدهم زیر ذره بین کشیک سلامت کاندیداها در مناظرات برنامه‌های خود در خصوص واکسیناسیون را واکنش جهانپور به انتقاد از مدیریت کرونا در مناظره انتخاباتی پیوند سلول‌های بنیادی اسپرم برای درمان ناباروری مردان کاهش وزن سریع با نوشیدنی طراوت‌بخش تابستانی گونه دلتای کرونا باعث دیابت می‌شود سیگاری ها و خطر ابتلا به ۱۲ نوع سرطان یک رییس جمهور؛ برای هزار درد محیط‌زیست! حداکثر فاصله بین دوز اول و دوم واکسن کرونا علت زانو درد در سنین جوانی پخش مناظره های انتخاباتی با ترجمه همزمان برای ناشنوایان مغناطیسی شدن بدن انسان بر اثر تزریق واکسن کرونا صحت دارد؟ علائمی که نشان دهنده اختلال در کار غده تیروئید است بهترین نوشیدنی‌ها برای لاغر شدن معرفی چربی سوزترین میوه‌ها برای سلامت قلب‌مان چه کنیم؟ گیلن‌باره؛ سندروم خطرناک ناشی از کرونا فشار خون گرفتن در عصر ممنوع! نشانه‌هایی که می‌گوید دچار بیماری کبدی هستید! فوت۱۲۰ بیمارکرونا؛ تزریق ۴ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۷۶۹ دُز واکس جدیدترین دستاورد متخصصان داخلی برای مقابله با کرونا دردسر‌های عجیب در عصر دیجیتال ایجاد حالت آهنربایی در فرد واکسینه شده جوک خنده دار است واکسیناسیون کرونا در دوران بارداری و شیردهی اشکالی ندارد واکسن کرونا در کدام بیماری‌ها موثر نیست؟ الکترونیکی شدن خدمات سلامت اجتناب ناپذیر است اگر از درد مفاصل رنج می برید این ۳ ماده غذایی را بخورید پاکسازی کلیه‌ها با انواع دمنوش ها اگر به اندازه نخوابید، ۲۲ بیماری به سراغتان می‌آید خواص گل محمدی؛ از سلامت پوست تا رفع بوی بد هان مانع جذب ویتامین‌ها و املاح معدنی غذا‌ها نشویم! کاهش موارد بستری و فوت به علت کرونا در هفته دوم خرداد این ماده غذایی نقرس را درمان می‌کند! فوت ۱۵۵ بیمار کرونا، تزریق ۴ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۴۹۸ دُز واک راه جبران ناکارآمدی و ضعف‌های مدیریتی؛ انتخاب درست لزوم مستندسازی ابتکارات دانشگاه ها درمقابله با کرونا ناسالم بودن ۶۰ درصد محصولات غذایی برندی معروف جذب فلزات در برخی افراد ربطی به واکسن کرونا ندارد ماجرای خاصیت آهنربایی در ناحیه تزریق واکسن کرونا فوت۱۷۰ بیمار کرونا؛ تزریق۴ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۳۱۷ دُز واکسن واکسن برکت و سینوفارم هر دو از یک پلتفرم ویروس ضعیف شده هستن آلودگی هوا در همه گیری کرونا کاهش یافت مریم گلی؛ گیاهی ضد ویروس چگونگی پیشگیری از شدت پیشروی کرونا در مبتلایان

نظرات

مانده : (1000) حرف

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .