چهار شنبه 19 خرداد 1400

پیوند سلول‌های بنیادی اسپرم برای درمان ناباروری مردان

پژوهشگران ژاپنی در جریان تحقیقات خود موفق شدند با پیوند سلول‌های بنیادی اسپرم، شانس درمان ناباروری در مردان را افزایش دهند.

توانایی سلول‌های بنیادی در رفع عملکرد‌های ضعیف بافت‌های میزبان پس از پیوند، یک موفقیت نجات دهنده در درمان شرایط غیرقابل درمان قبلی بوده است. تقریبا مانند پرتاب سکه، سرنوشت سلول‌های بنیادی پیوندی غیرقابل پیش بینی است. آن‌ها ممکن است هنگام تجدید به یک نوع بافت دیگر تبدیل شوند یا از بین بروند.

سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونیال از همان سرنوشت تصادفی پیش بینی نشده در نتایج پیروی می‌کنند، اما گروهی از دانشمندان باروری به سرپرستی یوشیاکی ناکامورا از دانشگاه هیروشیما روش جدیدی را کشف کردند که به طور مطلوبی احتمالات را تغییر داده و ناباروری مردان را در موش‌ها معکوس می‌کند. این نوید خوبی برای برنامه‌های آینده در بازسازی اسپرم انسان پس از درمان سرطان و جمعیت دوباره گونه‌های در معرض خطر است. نتایج مطالعه آن‌ها در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است.

به گفته محققان پیوند سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونی نوید بسیاری از کاربرد‌ها مانند درمان ناباروری در مردان و حفظ تنوع ژنتیکی را می‌دهد. با این حال در حال حاضر عدم کارآیی آن کاربرد عملی این فناوری را منتفی می‌کند.

تیم بین‌المللی دانشمندان ژاپنی و انگلیسی سرنوشت سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونیال پیوند یافته در موش‌ها را پیگیری کردند. آن‌ها سلول‌های بنیادی اسپرم موش را در موش‌های نابارور کاشتند و دریافتند که فقط یک بخش کوچک در دراز مدت دوباره به عنوان اسپرماتوگونی کار می‌کند و بقیه به یک سلول دیگر تغییر یافته یا تحت فرآیندی به نام تمایز عملکرد خود را متوقف کرده و یا به طور کلی از بین می‌روند.

آن‌ها با استفاده از این بینش‌ها، روش جدیدی ایجاد کردند که می‌تواند به طور مصنوعی سرنوشت سلول‌‎های بنیادی اسپرم را تنظیم کند تا احتمال افزایش مجدد جمعیت را به حدی برساند که باروری بازیابی شود. آن‌ها پس از پیوند به طور خلاصه یک بازدارنده سنتز اسید رتینوئیک معرفی کردند که به طور موقت از تمایز سلول‌های بنیادی اسپرم دهنده جلوگیری می‌کند. بازدارنده‌های شیمیایی به تنظیم نتیجه‌ای کمک کردند که سلول‌های بنیادی آماده تجدید می‌شود.

محقق اصلی این مطالعه با بیان اینکه آن‌ها قصد دارند نشان دهند که کارآیی مجدد جمعیت سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونیاال پیوندی با تنظیم سرنوشت تصادفی آن‌ها افزایش می‌یابد، افزود: گام بعدی برای تحقیق آن‌ها این است که تایید کنند آیا استراتژی جدید آن‌ها برای دام و در نهایت انسان نیز مفید خواهد بود یا خیر.

او گفت: هدف نهایی من استفاده از پیوند سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونی برای باروری مردان مبتلا به سرطان پس از شیمی درمانی یا حفظ تنوع ژنتیکی در حیوانات مزرعه و حیوانات وحشی نادر یا در معرض خطر است.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان