اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

آسمی ها چه بخورند

مبتلايان به آسم معمولاً حداكثر تحت تأثير 2 يا3 غذا قرار مي گيرند اما تصور غلط رايج اين افراد اين است كه به طيف وسيعي از غذا ها حساسيت دارند.

معرفی برنامه

شناسايي محرك هاي آسم و پرهيز از آنها در پيشگيري از تشديد اين بيماري امري ضروري است. شايع ترين غذاهاي محرك آسم عبارتند از شير، ماست و ساير فراورده هاي لبني، تخم مرغ، ميگو، ماهي، مركبات ، سويا و گندم . مواد غذايي كه اثر منفي روي عملكرد ريه ها دارند: نمك؛ مصرف زياد نمك مي تواند سبب تشديد انقباض عضلات در بيماران مبتلا به آسم و در نتيجه تشديد آسم شود. همچنين نمك زياد سبب اختلال خون رساني به ريه ها مي شود؛ از طرف ديگر نمك مي تواند موجب احتباس آب از جمله در ريه ها شود و سبب تشديد تنگي نفس گردد. پرهيز از مصرف نمك ، كنسروها، كليه غذاهاي آماده و آجيل بوداده اهمیت زیادی دارد. چربي؛  مصرف زياد اسيدهاي چرب ترانس كه در غذاهاي آماده و صنعتي كاربرد زيادي دارد مي تواند سبب ايجاد التهاب و تشديد بيماري قلبي و ريوي شود؛ پس در خوردن چربي هاي حيواني دقت كنيد. افزودني هاي خوراكي؛  اضافه شدن مواد رنگي مانند تارترازين: نوعي رنگ زرد افزودني و مواد نگهدارنده  مانند عوامل سولفيت در سوسیس و کالباس و هچنين موادي كه سبب بهتر شدن طعم غذاها مي شود مي تواند سبب تشديد آسم و بيماري هاي ريوي شود مثل : نوشابه هاي گازدار، سس ، آب ميوه صنعتي ، تن ماهي، ميوه خشك شده . چاقي سبب افزايش خطر بروز آسم مي شود همچنين شيوع  قطع نفس حين خواب را افزايش مي دهد. افزايش چربي در ناحيه گردن و حلق سبب انسداد مجاري هوايي در موقع خواب مي شود . لذا كنترل رژيم غذايي بيماراني كه دچار اضافه وزن هستند و كاهش وزن آنها به طور صحيح به بهبود بيماري كمك مي كند.  مواد غذايي كه اثرات مفيد روي ريه ها دارند: آنتي اكسيدان ها مانند  منابع ويتامين ث: كيوي، كلم بروكلي و سبزيجات و ... مصرف منابع بتاكاروتن مانند هويج، اسفناج ،زردآلو و... مصرف منابع ويتامين E مانند مغزها ،سويا و مصرف منابع سلنيوم غذاهاي دريايي،غلات و...  منيزيم مي تواند از اسپاسم ماهيچه ها جلوگيري به عمل آورد يا آن را متوقف كند. از منابع خوب منيزم مغزها ، غلات، حبوبات ، سبزيجات برگ سبز تيره ،غذاهاي دريايي البته در صورت عدم حساسيت و گوشت قرمز است. اسيدهاي چرب امگا 3 براي سلامتي ضروري است و اغلب در رژيم هاي غذايي به مقدار كافي وجود ندارد. اسيدهاي چرب امگا 3  باعث آرامش و كاهش التهاب بيماري مي شود. انواع ماهي، سويا، گردو و ... از منابع خوب امگا 3 هستند. از دريافت وعده هاي غذايي پرحجم اجتناب كنيد. افزايش حجم معده مي تواند باعث تشديد حملات آسم شود. رژيم غذايي ميوه و سبزي و ماهي سبب كاهش خطر بيماريهاي ريوي بخصوص آسم و برونشيت مزمن مي شود.

نظرات

مانده : (1000) حرف

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .