اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

یک شنبه 24 مهر 1401

برخورد صحیح با هیجانات

برنامه حال خوب از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱ بصورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

2

برخورد صحیح با هیجانات

برنامه حال خوب از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱ بصورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

 

 در برنامه حال خوب شبکه سلامت سیما مورخ 7/23/ ۱۴۰۱، مجری برنامه میزبان دکتر اعظم نوفرستی روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بود و در خصوص مدیریت صحیح هیجانات به گفتگو پرداختند.

 کارشناس برنامه با بیان اینکه: هیجانات ما دارای سیستم تکاملی هستند، گفت: هیجانات هرگز به ما دروغ نمی گویند و باید آنها را به رسمیت بشناسیم، او گفت: هیجان چیز بدی نیست و نباید به دنبال فرار از آن باشیم و هرگز جلوی آن را نگیریم زیرا به محض کنترل و جلوگیری از هیجان اوضاع بدتر می شود.

نوفرستی گفت: بروز هیجانات با علائم جسمی نیز همراه است. جسم، هنگام خشم و استرس دچار تغییراتی می گردد، هنگام غم نیز عملکرد جسم ما تغییر میکند.

 وی گفت: خشم، اضطراب و غم، سه دسته اصلی هیجانات هستند و معمولاً خوشایند ما نیستند، گاهی فکر می کنیم که باید آنها را حذف کنیم، در صورتی که این سه هیجان، هشدار دهنده هستند و به بقاء ما کمک می کنند اگر این هیجانات نبود انگیزه هم نبود، آنچه به ما انگیزه پیشرفت می دهد همین هیجانات است.

وی گفت: زندگی با هیجانات است که رنگ و بو پیدا می کند.

 کارشناس برنامه گفت: والدین باید احساسات کودک را به رسمیت بشناسند و اجازه بیان این احساسات را به کودکان بدهند، به طور مثال موقع گریه و نگرانی فرزند، عکس العمل نامناسب بروز ندهند و بروز احساسات کودک را شرم‌آور ندانند، زیرا در این صورت به کودک آموزش غیر مستقیم می دهیم تا هیجانات خود را سرکوب کند.

وی گفت: آموزش تنظیم هیجان از دوران نوزادی آغاز می شود.

 دکتر نوفرستی گفت: اگر از بعضی هیجانات اجتناب کنیم و یا به عبارتی آنها را سرکوب کنیم، این هیجانات خود را به صورت بیماری های روان تنی نشان می دهند، وی تاکید کرد: خواب زیاد، مصرف سیگار و یا حتی به صورت افراطی تفریح کردن، می‌تواند راهی برای فرار از این هیجانات باشد.

او گفت: اگر هیجانات را ابراز نکنیم مانند یک روح سرگردان به دنبال محلی برای بروز درد می گردیم. اگر با هیجانی روبه‌رو شدیم، به هیجان خود فکر کنیم، به علائم آن توجه کنیم و سپس آن را به زبان بیاوریم (من غمگینم، من ترسیده ام و ....) سپس به این حس اعتبار دهیم و آن را بپذیریم.

وی گفت: تا زمانی که ما زنده ایم، این هیجانات بخشی از زندگی ما هستند، او توصیه کرد: برای کاهش این فشارهای روانی، باید آن را به حد تحمل رساند، گاهی باید در آغوش عزیزان برویم، گاهی اشک بریزیم، یک لیوان چای بنوشیم، به موسیقی گوش دهیم، پیاده روی کنیم و....

دکتر نوفرستی به یکی از تکنیک های کاهش دهنده این فشارها اشاره کرد و گفت: ده دقیقه به تمام اعضای بدن توجه کنید و به هر عضوی از بدن که در آن احساس ناراحتی دارید، توجه بیشتری کنید، پس از این مرحله، قشر مغز در اختیار شماست که فکرهای خوب به سمت ذهن شما حرکت خواهند کرد.(تکنیک اسکن بدن)

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: از هیجانات خود نترسید و با آنها روبرو شوید، آنها را بپذیرید تا کاهش پیدا کنند، اینگونه است که هیجانات باعث رشد شما می‌شوند و به زندگیتان معنا می بخشند.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف