اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

یک شنبه 24 مهر 1401

اهمیت تغذیه سالم در سلامت کودکان

برنامه مادر کودک از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

6

اهمیت تغذیه سالم در سلامت کودکان

برنامه مادر کودک از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

در برنامه مادر کودک ۲۳/ ۷/ ۱۴۰۱، مجری برنامه میزبان دکتر غزاله اسلامیان متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود و در خصوص اهمیت تغذیه سالم در سلامت کودکان به گفتگو پرداختند.

دکتر اسلامیان الگوی غذایی سالم را شامل رفتارهای دانست که به طور مداوم در زندگی با آن مواجه هستیم، به طور مثال: افرادی که در وعده صبحانه از الگوی غذای پر قند و شکر استفاده می کنند و همچنین در وعده ناهار، غذاهای پرچرب، مانند: فست فودها ونوشابه های گازدار میل می کنند، از الگوی غذایی ناسالمی تبعیت می کنند. الگوی غذایی هر شخص معین می کند که میانگین دریافتی او بیشتر به سوی غذای سالم یا غذای ناسالم است.

کارشناس برنامه گفت: در یک صبحانه کامل که از منابع پروتئین و نان های سبوس دار استفاده شود و همچنین در وعده ناهار، از سبزیجات در کنار پروتئین و کربوهیدرات استفاده کنیم و به ندرت از فست فودها استفاده شود، از الگوی غذایی سالم پیروری کرده‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: کودکان همیشه از والدین الگو می گیرند، اگر والدین از الگوی غذایی سالم پیروی کنند، کودکان نیز به این عادات علاقمند می شوند و همچنین اگر اقلام غذایی با کمک خود فرزند تهیه شوند، برای مصرف این مواد راغب تر خواهند بود.

اسلامیان به اهمیت مصرف صبحانه در رژیم غذایی کودکان و بخصوص در دانش آموزان تاکید کرد و گفت: بهترین نان در وعده صبحانه نان سبوس دار است، وی مصرف به تناوب، تخم مرغ یا پنیر، همراه با شیر کم چرب را از بهترین صبحانه های حاوی پروتئین مناسب دانست. او متذکر شد، همراهی مادر و پدر در خوردن صبحانه در کنار فرزند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این متخصص تغذیه، شیر کم چرب را بهترین نوع شیر مصرفی دانست و گفت: در هنگام پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون، با فرآیند دمایی که برای آن اتفاق می افتد، زمان و دمای نگهداری شیر افزایش می یابد، او یادآور شد: شیر های خامی که از کیفیت بهتری برخوردار باشند، تحت استریلیزاسیون قرار می گیرند و در بسته بندی تتراپک به عنوان شیر های مدت دار استفاده می شوند. وی تاکید کرد: هیچگونه ماده افزودنی به شیرهای پاستوریزه و استرلیزه اضافه نمی شود.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که شیرهای طعم دار از چه کیفیتی برخوردارند ،گفت: شیرهای طعم دار به دلیل مخلوط شدن با مواد قندی بیشتر, جذب کلسیم کمتری خواهند داشت،بنابراین در محدودیت استفاده از شیرهای طعم دار تاکید کرد.

کارشناس برنامه یکی از دلایل بد غذایی کودکان را عدم توجه والدین به کودکان در زمان مناسب ذکر کرد، او گفت: کودکان نیاز به توجه و محبت دارد و در صورتی که والدین در زمان مناسب به کودکشان توجه نکنند، کودکان ممکن است با بد غذایی توجه بیشتر والدین را در هنگام غذا خوردن به خود جلب کنند.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف