اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چهار شنبه 27 مهر 1401

اختلالات قاعدگی

برنامه مادر کودک همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

0

اختلالات قاعدگی

برنامه مادر کودک همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

در برنامه مادر کودک ۲۶/ ۷/ ۱۴۰۱، مجری برنامه میزبان دکتر شهناز احمدی فلوشیپ ناباروری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود و در خصوص اختلالات قاعدگی به گفتگو پرداختند.

دکتر احمدی در پاسخ به این سوال، که توقف قاعدگی در چه سنی یائسگی زودرس محسوب می‌شود، گفت: توقف قاعدگی زیر ۴۰ سال را، یائسگی زودرس می نامیم، او توجه خانم هایی که سیگار می کشند و یا در خانواده های زندگی می کنند که بانوان آنها به طور ارثی زودتر یائسه می شوند را به این مسئله جلب کرد، که یائسگی زودرس در کمین آنهاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یائسگی زودرس، با توجه به عوارضی چون پوکی استخوان، افسردگی، اختلالات خواب و ... ، نیاز به هورمون درمانی دارد که هم قاعدگی را به حالت طبیعی برگرداند و هم از علائم یائسگی زودرس پیشگیری کند.

وی با بیان اینکه در تخمدان های پلی کیستیک، تخمک گذاری منظمی وجود ندارد و متعاقب آن قاعدگی های منظمی هم وجود نخواهد داشت، گفت: در این افراد، قرص های تحریک کننده تخمدان تجویز می شود تا باعث فعالیت مجدد تخمدان و انجام تخمک گذاری گردد. در این میان فرد باید یک سال کامل تخمک گذاری داشته باشد تا احتمال باروری او به ۹۰ درصد برسد، اگر با داروهای تحریک کننده تخمدان، بارداری اتفاق نیافتاد، از روشهای کمک باروری مانند IUI استفاده می شود.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که میزان طبیعی هورمون AMH چه عددی است، گفت:‏ AMH(آنتی مولرین هورمون)در حالت طبیعی بالای ۱ است، این هورمون نشان دهنده میزان ذخیره تخمدان فرد می باشد. وی گفت: به بانوانی که ذخیره تخمدان کم تر از ۱ دارند توصیه می شود، با اصلاح سبک زندگی، عدم مصرف سیگار و کاهش اضافه وزن خود، به افزایش میزان این هورمون کمک کنند.

احمدی یادآور شد: روند هورمونی بدن یک زن تابع عوامل ژنتیک است و با اصلاح سبک زندگی میتوان اندکی زمان یائسگی را به تاخیر انداخت.

این فلوشیپ ناباروری در پاسخ به این سوال، که چه زمانی می توان گفت، که فرد با مشکل ناباروری مواجه هست،گفت: در خانم های زیر ۳۵ سال، باردار نشدن تا یکسال طبیعی تلقی می شود و بعد از یک سال نیاز به پیگیری خواهد بود، البته این زمان برای بانوان بالای ۳۵ سال به ۶ ماه تقلیل می یابد.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که در مواجهه با زوج نابارور، انجام چه آزمایش های ضروری است، گفت: ابتدا آزمایش اسپرموگرام همسر که اندازه گیری تعداد، شکل و حرکت اسپرم است، انجام می شود، در صورت نرمال بودن این آزمایش، آزمایش های خاص دیگری برای خانم درخواست می گردد. آزمایشگاه هایی مانند تایید تخمک گذاری، اندازه گیری هورمون های تیروئید و پرولاکتین، عکس رنگی رحم (هیستروسالپنگوگرافی)و....

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شایع‌ترین علت تاثیر گذار در زمان قاعدگی، استرس و اضطراب می باشد البته چاقی و لاغری مفرط، مسافرت، وضعیت تغذیه و... در زمان بروز قاعدگی تاثیر گذار است.

وی تاکید کرد: در چند سال اول قاعدگی در نوجوانان، بی نظمی ها کاملاً طبیعی است و مشکلی ایجاد نمی کند.

احمدی در پاسخ به این سوال، که چه مدت پس از زایمان، قاعدگی اتفاق می افتد گفت: بعد از زایمان، به دلیل بالا بودن هورمون شیردهی (پرولاکتین)، تخمک گذاری اتفاق نمی افتد، بنابراین اختلالات قاعدگی در دوران شیردهی کاملا طبیعی است. مادر شیرده در طی شیردهی یا کلاً قاعده نمی شود و یا با بی نظمی قاعدگی مواجه می شود، وی گفت: تا شش ماه پس از قطع شیردهی و به نرمال رسیدن سطح هورمون پرولاکتین اختلال قاعدگی امری طبیعی است

 

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف