اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چهار شنبه 4 آبان 1401

سرطان سینه

برنامه ضربان همه روزه از ساعت ۱۶ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

3

سرطان سینه

برنامه ضربان همه روزه از ساعت ۱۶ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

در برنامه ضربان ۸/۳/ ۱۴۰۱، مجری برنامه میزبان پروفسور محمد اسماعیل اکبری فوق تخصص جراحی غدد و سرطان و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود و در خصوص سرطان سینه به گفتگو پرداختند.

پروفسور اکبری در خصوص وضعیت ابتلا به سرطان سینه در کشور، گفت: سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در کشور است، که حدود ۹۹ درصد از مبتلایان به آن، بانوان هستند. با توجه به اینکه جمعیت در حال سالمند شدن است، سالانه حدود شش درصد رشد سرطان سینه در کشور داریم؛ درصد سلامت بیماران مبتلا به سرطان سینه در کشور، از وضعیت بسیار بالایی برخوردار و از بسیاری از کشورهای غربی بالاتر است.

رئیس مرکز جامع کنترل سرطان سینه گفت: این بیماری رو به رشد است، اما خوشبختانه با امکانات تشخیصی بالایی که برای بیماران وجود دارد، می توان گفت: این بیماران از بقای عمر ۱۵ سال برخوردارند.

وی گفت: بانوان و همسرانشان بهترین تشخیص دهندگان این سرطان هستند، در طی ۱۵ سال گذشته تا کنون، یک مرحله در تشخیص پایین‌تر آمده ایم و امیدواریم طی سال‌های آینده این رتبه پایین تر قرار بگیرد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نگاه کردن را اولین راه تشخیص این سرطان دانست، بانوان باید جلوی آینه بایستند و دستها را بالا ببرند، اگر در این حرکت پوست سینه گیر کرد یا فرو رفته شد، علامت بسیار مهمی است که نیازمند بررسی دقیق تر می باشد.

وی ترشحات نوک سینه را در صورتی مشکل ساز دانست که یک طرفه و با ترشحات خونی همراه باشد.

پروفسور اکبری لمس توده را از دیگر علائم این بیماری دانست، وی گفت: در هنگام معاینه باید با پوست کف انگشتان دست، از زیربغل معاینه را آغاز کرد و تمام سینه و اطراف آن را معاینه کرد و در صورت فرورفتگی یا لمس توده، سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

وی از نقش ماماها و متخصصین زنان در حیطه درمانی و همچنین در تشخیص این بیماری نام برد، او گفت: تشخیص اصلی بیماری سرطان سینه با جراح است و مسئول مستقیم درمان این بیماری با جراح است.

کارشناس برنامه گفت: با معاینه دستی و درست دیدن، تا ۸۵ درصد تشخیص امکان پذیر است. وی گفت: معمولا ۵۰ درصد گزارشات رادیولوژی مطابق با گزارشات پاتولوژی و واقعیت است، او به متخصصان رادیولوژی توصیه کرد، اگر هنگام گرفتن عکس ماموگرافی، تکنیک ها به خوبی انجام نشود، ممکن است گزارش‌ کاملی از وضعیت بیمار به دست نیاید. او گفت: در بسیاری از نقاط دنیا تشخیص با رادیولوژی ۸۵ درصد است اما در ایران این تشخیص ۵۰% است، زیرا انجام تکنیک ها، کاملاً صحیح و به خوبی انجام نمی شوند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ۳ روش تشخیصی سرطان پستان اشاره کرد:

۱-ماموگرافی که از مهم‌ترین روش‌های تشخیصی است.

۲-سونوگرافی

۳-روش ام آر آی

وی تاکید کرد: به طور معمول هر دو آزمایش سونوگرافی و ماموگرافی با هم درخواست نمی شوند و نوشتن نسخه هر دو آزمایش در یک زمان غیر قانونی است.

انجام آزمایش MRI، تنها در موارد خاص درخواست می شود، از جمله افرادی که در ژنتیک خود با سرطان سینه مواجهند.

پروفسور اکبری تاکید کرد: در درمان بانوانی که بافت سینه را حفظ می کنیم، طول عمر بیشتری دیده شده است. روش حفظ سینه در درمان سرطان سینه، علمی ترین و مقبول ترین روش جراحی سینه است که مطمئناً به طول عمر بیمار کمک می کند. وی توصیه کرد: همه همکاران جراح باید از کلیه تکنیک ها و روش های حفظ سینه در درمان سرطان پستان، آگاهی داشته باشند.

وی یادآور شد: جراحی غدد لنفاوی زیر بغل باید به صورت استاندارد انجام شود که با استفاده از گاماپروپ به برداشتن گره پیشاهنگ و در صورت امکان، حفظ بقیه غدد لنفاوی زیر بغل کمک کرد.

پروفسور اکبری، عوامل خطرساز در بروز سرطان سینه را شامل:

عوامل عام: مانند سیگار و قلیان که در ۳۰ درصد کل مرگ های بشر دخالت دارد. استرس های مزمن نیز در میزان مرگ ها اثر بسیار مهمی دارد. وی چاقی و اضافه وزن در بدن انسان را جزو دیگر عوامل خطرساز دانست و گفت: هرگونه چربی و اضافه وزن در بدن منبع ذخیره استروژن (آروماتیک ها) است که صددرصد در میزان سرطان پستان اهمیت دارند.

وی نامهربان بودن، توکل نداشتن، گذشت نکردن، حسود بودن و... را از دیگر عوامل خطرساز این بیماری بر شمرد. بیمار متوکل و آرام با حذف استرس به سلامت خود کمک کرده است.

وی همچنین یادآور شد: آب آلوده به فلزات سنگین، آلودگی هوا و تغییرات ژنومی در این نوع سرطان دخالت دارند. پروفسور اکبری ۵ تا ۱۰ درصد این بیماری را ژنی دانست.

کارشناس برنامه گفت: تقریبا می توان گفت: تا ۹۶ درصد موارد، انواع سرطان ها قابل درمان هستند، در حال حاضر درمان سرطان به صورت تیمی انجام می شود.

 

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف