اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چهار شنبه 8 شهریور 1402

بیماری‌های التهابی روده

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما 6 شهریور ماه ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در خصوص بیماری‌های التهابی روده به گفتگو پرداخت.

1

 

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما  6 شهریور ماه ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص بیماری‌های التهابی روده به گفتگو پرداخت.
 

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که نقش تغذیه در سلامت روده ها چیست؟، گفت: با توجه به وجود سه وعده غذایی در تغذیه روزانه، صبحانه مهم‌ترین نقش را در سلامتی افراد ایفا می‌کند بخصوص در افرادی که دچار یبوست هستند حتما باید صبحانه خود را کامل بخورند.
وی افزود: وقتی غذا وارد معده می‌شود، به صورت غیر ارادی حرکات روده‌ها ( پریستالتیسم) آغاز می‌شود که به دفع افراد کمک می‌کند. بنابراین اهمیت خوردن صبحانه کامل، نه تنها به دریافت انرژی مورد نیاز ساعات اولیه روز کمک میکند، بلکه باعث برطرف شدن یبوست در فرد نیز میشود.همچنین افزود :در هنگام غذا خوردن از صحبت کردن با دیگران خودداری کنید، زیرا نه تنها لذت غذا خوردن را از فرد می‌گیرد، بلکه بر ترشح بزاق و هورمون‌های موثر بر هضم، تاثیر سوء می‌گذارد. به همین دلیل افراد را به غذا خوردن در آرامش و بدون همراه بودن با هیچ کار دیگری، توصیه کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: نوع تغذیه مردم کشور به مرور به سمت تغذیه غربی نزدیک شده است که متاسفانهبا تغییر دادن فلور طبیعی روده، انواعی از بیماریهای التهابی روده بروز می یابد،. فلور میکروبی روده آنچنان نقش مهمی در بدن دارد که بروز بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت و سرطان را به این تغییرات مرتبط می‌دانند، به طور مثال: میکروب‌های مفید بدن در مبتلایان به بیماری‌های التهابی روده، وجود ندارد وی همچنین تاکید کرد: حتی بسیاری از سرطان هایی که قبلاً در ایران شایع نبود، مانند: سرطان کولون، به دلیل افزایش مصرف غذاهای غربی( پیتزا، سوسیس و کالباس و...) در حال افزایش است.
دریانی در پاسخ به این سوال که علت افزایش بیماری‌های التهابی روده از جمله کولیت اولسروز و بیماری کرون چیست؟،گفت: از بین رفتن میکروب‌های طبیعی روده که به دنبال تغییر عادات غذایی (بخصوص مصرف انواع فست فودها) است، از عوامل اصلی افزایش بیماریهای التهابی روده محسوب میشود..
استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:یکی از معضلات امروز جامعه ما، کبد چرب است که به دنبال چاقی ایجاد می‌شود و متاسفانه ۳۰ درصد از کودکان ما چاق هستند و کبد چربی که در کودکی ایجاد می‌شود خطر بیشتری نسبت به کبد چرب ایجاد شده در بزرگسالی دارد. وی داشتن روده سالم را متضمن استفاده از میوه‌ها و سبزیجات دانست و کودکان را از مصرف زیاد شیرینی و شکلات منع کرد.
کارشناس برنامه ادامه داد: افرادی که مبتلا به انواع کولیت هستند معمولاً پس از خوردن غذا دچار نفخ شدید میشوند،وی به افرادی که مبتلا به انواع بیماریهای التهاب‌ی روده هستند، توصیه کرد: از خوردن آش رشته پرهیز کنند.
کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که بین کولیت و کولیت زخمی چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟، گفت: ۳۰ درصد افراد جامعه مبتلا به کولیت( سندرومIBS) هستند که همراه با درد شکم، غرغر شکم و اسهال و یبوست متناوب هستند اما هرگز شبها برای اسهال بلند نمیشود اما کسی که این علائم را دارد و شب‌ها نیز برای اسهال کردن از خواب بلند می‌شود، ممکن است دچار کولیت زخمی یا بیماری‌های جدی ارگانیک باشند و باید حتما بررسی کامل شوند.
استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا بیماری التهابی روده با بیماری کرون تفاوت دارد؟،گفت: در بیماری التهابی روده درگیری تنها شامل روده‌هاست اما در بیماری کرون، گرفتاری از دهان تا مقعد است،در فردی که دچار کولیت اولسروز است، درگیری فقط در ناحیه کولون است و فرد در مدفوع خود نیز خون می‌بینند. فردی که مبتلا به بیماری کرون است: آفت های مکرر دهانی ، تب و درد شکم پیدا میکنند.وی متذکر شد: مبتلایان به کولیت اولسروز و بیماری کرون گاهی با علائم غیر روده ای مانند علایم مفصلی التهاب مفصل(آرتریت) به پزشک مراجعه میکنند و روماتولوژیست برای بیمار تشخیص روماتیسم روده ای میدهد.(گاهی هم افراد با کمر درد مراجعه میکنند) بنابراین میتوان گفت: یکسری علایم خارج روده ای ممکن است با بیماری های التهابی روده بروز کنند.

استاد دریانی ادامه داد: گاهی بیمار با خارش پوست به پزشک مراجعه می‌کند که پس از بررسی های لازم، تشخیص التهاب مجاری صفراوی گذاشته میشود که خیلی از اوقات با بیمارانی مواجه میشویم که سالها قبل از بیماری التهابی روده با التهاب مجاری صفراوی مواجه بوده اند. گاهی نیز با بروز لکه های متعدد پوستی (پس از بررسی های لازم)بیماری التهابی روده تشخیص داده میشود.بیماریهای التهابی روده میتواند: چشم، پوست، کبد و حتی ایجاد سنگهای صفراوی و کلیوی بیشتر میشود.
استاد تمام دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال سرطانی شدن کولیت زخمی وجود دارد؟،گفت:این احتمال وجود دارد و به سه عامل بستگی دارد:

طولانی بودن ابتلا به زخم های روده، میزان درگیری روده ها و تنگ بودن مجاری صفراوی، که به هیچ عنوان به این معنی نیست که هر شخصی که این سه عامل را دارد مبتلا به سرطان می‌شود.
وی تاکید کرد: در خصوص زخم های روده درمان تا آخر عمر وجود دارد و ترک کردن درمان به هیچ عنوان توصیه نمیشود.
کارشناس برنامه در پاسخ به این سؤال که عوامل نگران کننده در این بیماری ها کدامند؟، گفت: هر چقدر سن ابتلا به بیماری کمتر باشد، شدت بروز بیماری بیشتر است(کولیت هایی که از کودکی شروع می‌شوند با شدت بیشتری بروز می‌یابند) همچنین متاسفانه در مبتلایان به بیماری کرون فیسچول( روده به پوست نقب میزند) در اطراف مقعد ایجاد میشود که از اطراف مقعد چرک خارج میشود.در بیمار مبتلا به کرون که مبتلا به فیسچول پری آنال ( اطراف مقعد) باشد، بیماری شدید تر بروز میکند.خوشبختانه در حال حاضر غیر از داروهای خوراکی، داروهای موثر تزریقی در درمان این بیماری در کشور وجود دارد.
دریانی در خصوص دلایل بروز این بیماری گفت: ژنتیک، استرس و تغذیه نامناسب (که با از بین رفتن باکتری های روده همراه است) از دلایل ابتلا به این بیماری محسوب میشوند.وی ادامه داد: کورتون نقش اساسی در درمان این بیماری دارد اما هرگز برای خاموش نگه داشتن بیماری استفاده نمی‌شود بلکه تنها در زمان بحران این بیماری مصرف می‌شود زیرا مصرف زیاد کورتون، با افزایش فشار خون، پوکی استخوان و بروز آب مروارید همراه است.
دریانی در آخر توصیه کرد: سلامتی دستگاه گوارش از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین مسائل زندگی است، سبک غذا خوردن، زمان گذاشتن برای صرف غذا و نخوردن مواد قندی بخصوص در افراد چاق، از مهمترین نکات حفظ سلامت دستگاه گوارشی به شمار میرود.
برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف