اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 8 مهر 1402

کبد چرب

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما 4 شهریور ماه ، حسین خدمت فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در خصوص «کبد چرب» به گفتگو پرداخت.

1

خدمت در پاسخ به این سوال، که به چه دلیل بیماری‌های مربوط به کبد از اهمیت زیادی برخوردار است؟، گفت: کبد بزرگترین غده داخلی بدن و از ارگان‌های اساسی فرد محسوب می‌شود، بدون این عضو زندگی امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: با افزایش زندگی ماشینی و کاهش تحرک جسمی، کبد به زحمت می‌تواند وظایف خود را انجام دهد، به طوری که حتی اگر کبد تا میزان ۹۰ درصد آسیب دیده باشد، ممکن است هنوز علائمی از خود نشان ندهد، به همین دلیل: کبد را به عنوان یکی از مظلوم‌ترین و بی‌صداترین ارگان‌های بدن میشناسیم و متاسفانه زمانی به بیماری آن پی می‌بریم که درمان بسیار سخت یا غیر ممکن شده باشد.

وی افزود: دفع مواد زائد و سموم بدن به عهده کلیه‌ها و کبد است، ساخت و ساز بدن نیز به دست کبد انجام می‌گیرد. مواد وارد شده به بدن در ابتدا در کبد به مواد اولیه تبدیل می‌شود و سپس ذخیرمی‌گردد، بسیاری از داروها در کبد به فرم فعال تبدیل می‌شوند، در این صورت بدون حضور کبد در بدن، داروها موثر واقع نخواهند بود.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که علت ایجاد کبد چرب چیست؟، گفت: منشا مشکل، چربی است، اما استعداد کبد برای آسیب دیدن، از چربی نیز مهم‌تر است. در بعضی از نژادها و جنس‌ها این استعداد متفاوت است. بیماری‌های «فامیل با کبد چرب» مانند: دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی، انواع چربی خون بالا و ...، در ایجاد کبد نیز چرب تاثیرگذارند.

وی همچنین افزود: سندروم متابولیک ترکیبی از فشار خون بالا، چاقی شکمی (چاقی سیبی)،
چربی خون بالا، قند بالا و...، می‌باشد که همراه با دور کمر بالای ۱۰۲ سانتی‌متر برای آقایان و بالای ۸۸ سانتی‌متر برای بانوان است.

این فوق تخصص گوارش و کبد در پاسخ به این سوال که دلایل ابتلا به کبد چرب چیست؟، گفت: با اینکه ژنتیک و ارث از عوامل ابتلا به کبد چرب محسوب میشوند، اما سبک زندگی سالم که شامل: تحرک فیزیکی کافی، تغذیه سالم و...، است را، از عوامل تاثیرگذارگذار بر ابتلا به کبد چرب دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه الله افزود: در کبد چرب ساده: در کبد چربی ذخیره شده است و حتی می‌تواند تا ۹۰ درصد حجم کبد را شامل شود که در این مرحله آسیبی به کبد وارد نشده و سلول‌های کبد تخریب نشده‌اند. در مرحله دوم: به مرور حجم بیشتر چربی باعث پاره شدن سلول‌های کبدی و وارد شدن آنزیم‌ها به خون می‌شود در این حالت کبد وارد مرحله هپاتیت چرب شده است (با هپاتیت ویروسی تفاوت دارد) این مرحله هنوز کبد، قابل برگشت و اصلاح پذیر است.

خدمت ادامه داد: در مرحله سوم کبد چرب، سیروز، سختی و فیبروز کبد ایجاد می‌شود که در این مرحله بیشتر از ۸۰ الی ۹۰ درصد سلول‌های کبد تخریب شده‌اند و بافت سختی جای آن را گرفته است. معمولا توصیه می‌شود: کبد چرب به هر طریقی که ایجاد شده است، از همان طریق اصلاح شود به طور مثال: اگر به دنبال قند بالا، فشار خون بالا، اضافه وزن بالا، پرخوری، کم تحرکی و....، ایجاد شده باشد، باید از طریق اصلاح همان عوامل، کبد چرب را کاهش داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه الله در پاسخ به این سوال که در خصوص فردی که BMI بالای ۳۵ تا ۴۰ داشته باشد و در تلاش کاهش وزن خود موفق نباشد، گفت: برای اصلاح کبد چرب این افراد باید حتماً کاهش وزن اتفاق بیفتد و در این خصوص، اعمال جراحی چاقی از جمله بای پس و اسلیو توصیه می‌شود. خوشبختانه افرادی که با جراحی‌های چاقی، حجم معده خود را کاهش می‌دهند، با کاهش وزن سریع و کاهش تجمع سلول‌های چربی در کبد روبرو میشوند.

خدمت در پاسخ به این سوال، که آیا کم کردن ناگهانی وزن، مشکلاتی به دنبال دارد؟، گفت: کاهش وزن مجاز هر فرد ۴ کیلوگرم در ماه است، اگر کاهش وزن، بیشتر از این حد باشد، قاعدتاً با افزایش چربی در کبد مواجه خواهیم شد. در افراد بسیار چاق بعد از جراحی چاقی و کاهش حجم معده، با کاهش وزن زیادی روبرو خواهیم بود که قاعدتاً، کبد این افراد نیز دچار آسیب‌هایی می‌شود، اما مزایایی که به دست می‌آورد بیشتر از این آسیب‌ها خواهد بود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که، به چه دلیل گاهی افراد با وجود وزن استاندارد، مبتلا به کبد چرب هستند؟، گفت: در این خصوص بحث ژنتیک و سرشت مطرح است. ۱۰ الی ۲۰ درصد افراد مبتلا به کبد چرب سرشتی هستند، ورزش، سبک زندگی سالم و استفاده از داروهای درمان کننده بیماری‌های زمینه ای از جمله درمان چربی و قند خون بالا، در این افراد کمک کننده خواهد بود.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا داروی لیورگل که توسط پزشکان  برای درمان کبد چرب تجویز میشود، بر درمان این بیماری تاثیرگذار است؟، گفت: این دارو در درمان کبد چرب جایگاهی ندارد، اما در فرهنگ و باور ما اینگونه جا افتاده است که بیمار حتماً با تجویز نسخه و دارو راضی می‌شود. وی بر اصلاح میکروبهای روده بزرگ و روده باریک با مصرف پروبیوتیک‌ها و همچنین مصرف آنتی اکسیدان‌ها مانند: مصرف به اندازه ویتامینE،برای کمک به درمان کبد چرب توصیه کرد.

این استاد دانشگاه در آخر افزود: راحت‌ترین راه اندازه‌گیری میزان کبد چرب، عقربه ترازو است. اگر اضافه وزن دارید بدانید، به یک میزانی کبد چرب دارید که با کاهش و افزایش وزن، این میزان، کاهش و افزایش می‌یابد.

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف