اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 6 آبان 1402

کبد چرب

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما محسن مسعودی فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص کبد چرب به گفتگو پرداخت.

0

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که عوامل ایجاد کننده کبد چرب کدامند؟، گفت:کبد چرب زمانی ایجاد می‌شود، که میزان چربی آن، بیش از ۵ درصد وزن کل کبد باشد.
همچنین، وزن بالای فرد، دیابت و فشار خون، چربی خون بالا (بخصوص در افرادی که تری گلیسیرید بالایی دارند) را، از جمله عواملی دانست که با اختلال در متابولیسم بدن، استعداد ابتلا به کبد چرب را بالا میبرند.

کارشناس برنامه، دیابت را مهم‌ترین عامل خطر، در ابتلا به کبد چرب دانست و افزود: کبد چرب به یکباره ایجاد نمی‌شود و با گذشت ‌سالها، فرد را درگیر این بیماری می‌کند.این افراد، اکثراً سابقه چاقی‌های طولانی مدت را دارند که متاسفانه، حدود ۱۰ درصد از مبتلایان به کبد چرب، دچار نارسایی کبد می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سوال، که آیا در افراد لاغر هم، امکان ابتلا به کبد چرب وجود دارد؟، گفت: حتی افراد لاغر هم در صورت مقدار کمی اضافه وزن (بخصوص چربی شکمی) ممکن است به کبد چرب مبتلا شوند، این افراد ممکن است از نظر تشخیصی هیچگونه علائمی نداشته باشند و تنها به دنبال پیگیری دیگر بیماریها، با افزایش میزان آنزیم های کبدی و یا انجام سونوگرافی، کبد چرب تشخیص داده شود.

مسعودی در پاسخ به این سؤال که دلایل ایجاد کننده کبد چرب به چند دسته تقسیم میشود؟، گفت: کبد چرب به دو دسته الکلی و غیر الکلی تقسیم بندی میشود. افرادی که به دنبال مصرف الکل به کبد چرب مبتلا نشده اند را، کبد چرب غیر الکلی مینامیم. کبد چرب غیر الکلی دلایلی دارد، که شامل: داروها، سموم و بعضی از ویروسها مانند: هپاتیت C هستند. وی افزود: اگر علل ژنتیکی، متابولیک، ویروسی و دارویی را کنار بگذاریم، بقیه انواع کبد چرب، کبد چرب بدون علت نام دارد.(این نوع کبد چرب را متابولیک میگوییم که علت اصلی آن چاقی است، که به دنبال چاقی، افزایش فشار خون، دیابت و چربی خون ایجاد میشود)


کارشناس برنامه ادامه داد: علائمی که نشان دهنده کبد چرب در افراد است، از نوع خفیف که شامل ضعف و بی‌حالی است تا نوع شدید آن، که سیروز کبد است ادامه پیدا می‌کند. زردی چشم‌ها، زردی پوست، آب آوردن شکم و ورم پاها و ...، از دیگر علائم بیماری کبد چرب است. وی یادآور شد: این بیماری در مراحل اولیه کاملاً بی‌علامت است و به طور اتفاقی تشخیص داده می‌شود.

میهمان برنامه در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان، به میزان درصد درگیری کبد چرب پی برد؟، گفت: انجام سونوگرافی میزان درصد درگیری کبد را اعلام می‌کند و پس از آن پزشک، آنزیم های کبدی را اندازه‌گیری می‌کند، که بالا بودن میزان هر دو نوع آزمایش، نشان دهنده این است که فرد دچار هپاتیت ناشی از کبد چرب شده است. هرچه میزان آنزیم‌های کبدی، و هرچه درجه کبد چرب در سونوگرافی بالاتر باشد، وضعیت بدتر است و احتمال رسیدن به مرحله سیروز کبدی بیشتر خواهد بود.

این فوق تخصص گوارش در پاسخ به این سوال که آیا بین جوش صورت و کبد چرب ارتباطی وجود دارد؟، گفت: مشکلات کبدی می‌تواند با تظاهرات پوستی همراه باشد، اما آکنه و جوش صورت به حدی شایع است که به بیماری کبد چرب ارتباطی پیدا نمی‌کند. اگر افراد میزان چربی و قند خون بالاتری داشته باشند، بیشتر در معرض جوش صورت و کبد چرب قرار خواهند گرفت. وی افزود: تغییرات رنگ پوست، عروق پوست و حتی واریس‌های روی شکم، می‌تواند نشان دهنده بیماری سیروز کبدی باشد.

کارشناس برنامه ادامه داد: افرادی که بدنسازی کار می‌کنند، در صورت استفاده از داروهای غیر استاندارد، ممکن است با افزایش میزان آنزیمهای کبدی مواجه شوند، وی افزود: برای افراد مبتلا به کبد چرب، هیچگونه دارویی وجود ندارد و تنها راه درمان این بیماری در افراد چاق، کاهش وزن است. 

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف