اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 27 آبان 1402

بیماری‌های چشمی مرتبط با دیابت

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما قاسم فخرایی جراح چشم، فوق تخصص گلوکوم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص بیماری‌های چشمی مرتبط با دیابت به گفتگو پرداخت.

0

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که کدام نوع از دیابت بیشتر با بیماری‌های چشمی مرتبط است؟، گفت: در هر دو نوع دیابت، نوع یک (وابسته به انسولین که ناگهانی و حاد شروع می‌شود) ونوع دو ( که با افزایش سن، چاقی و سبک زندگی ناسالم ایجاد میشود)،درگیری‌های چشمی وجود دارد.

وی ادامه داد: در دیابت نوع ۱ چون با علائم حاد همراه است، نشان دهنده این است که افزایش قند خون اخیراً ایجاد شده و از شروع دیابت زمان زیادی نگذشته است. پس از تشخیص دیابت نوع ۱، فرد باید ۵ سال بعد به لحاظ چشمی معاینه شود. در دیابت نوع ۲ که بیشتر به دلایل مقاومت به انسولین (در افراد چاق و سنین بالاتر) ایجاد می‌شود، زمانی تشخیص داده می‌شود که فرد سال‌هاست با افزایش میزان قند خون مواجه بوده است، وقتی دیابت نوع ۲ تشخیص داده می‌شود همزمان باید معاینات چشم پزشکی انجام شود تا ضایعات احتمالی چشم بررسی شود. هرچه مدت ابتلا به دیابت بیشتر باشد و قند خون کنترل نشده‌تر باشد، احتمال آسیب‌های چشمی نیز بیشتر خواهد بود.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که درگیری چشمی به چه معناست؟، گفت: دیابت مزمن و طول کشیده، باعث نشت عروق چشمی می‌شود که خطرناک‌ترین و پرعارضه ترین آسیب بر روی شبکه خواهد بود. وی تاکید کرد: بیماران دیابتی باید در زمان‌های معینی غربالگری چشم شوند تا به مراحل انتهایی آسیب های چشمی نرسند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: دو ضایعه خطرناک ممکن است در شبکیه چشم افراد مبتلا به دیابت ایجاد شود: اول: که به علت ایسکمی و کمبود اکسیژن، عروق جدیدی در سطح شبکه ایجاد شود، این عروق شکننده هستند که باعث خونریزی بر روی شبکیه و به دنبال آن، افت ناگهانی بینایی می‌شود. دوم: به دلیل نشت عروق بر روی شبکیه و ورود پلاسمای خون به داخل آن، در مرکز دید (لکه زرد) تورم ایجاد می‌شود که  باعث افت شدید بینایی می‌شود.


این استاد دانشگاه گفت: خوشبختانه امروزه درمانهای موثری از جمله: تزریق داخل چشم و همچنین لیزر در اختیار است که جدار عروق چشم را پایدار نگه می‌دارد. ( با لیزر بافت‌های ایسکمیک و کم اکسیژن، تقاضا برای اکسیژن در شبکه چشم کم می‌شود و خطر وجود عروق جدید و همچنین خونریزی کمتر می‌شود) در نهایت اگر خون از روی شبکیه پاک نشود و یا ترمیم شبکیه صورت نگیرد، توصیه به انجام جراحی انجام خواهد شد.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که فرد مبتلا به دیابت هر چند وقت یک بار به چشم پزشک مراجعه کند؟ گفت: فرد مبتلا به دیابت در صورت درگیر نبودن چشم باید سالانه به چشم پزشک مراجعه کند، اما اگر در معاینه، شبکیه خونریزی خفیف داشته باشد: هشت ماه بعد، خونریزی متوسط: ۶ ماه بعد و خونریزی شدید: هر دو ماه یک بار نیاز به معاینه چشم پزشکی است.

میهمان برنامه به افرادی که برای مدت طولانی قند کنترل نشده خون دارند، (به ویژه افرادی که عمل‌های داخل چشمی از جمله آب مروارید را انجام داده‌اند) هشدار داد: اگر قند خون در میزان نرمال قرار نگیرد، ممکن است مبتلا به بیماری آب سیاه خطرناک و حاد شوید، که در این صورت، به طور ناگهانی فشار داخل چشم بالا می‌رود و علامت آن: درد شدید، قرمزی، کاهش دید، سردرد و گاهی تهوع و استفراغ است، که این علائم اورژانس واقعی چشم پزشکی است و باید سریعاً جراحی شود.

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه  ساعت ۱۶ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف