اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

استرس را مدیریت کنید

استرس را مدیریت کنید

از استرس فرار کرده و با روش های غلط با آن مقابله نکنید

معرفی برنامه

از استرس فرار کرده و با روش های غلط با آن مقابله نکنید

ندا علی بیگی دکترای تخصصی روانشناسی عضو هیئت علمی دانشگاه بهزیستی در گفتگوی زنده با برنامه مثبت سلامت این شبکه با اعلام این مطلب که استرس فقط بد نیست بلکه استرس خوب هم داریم گفت: استرس خوب فرد را به فعالیت وادار می کند.

وی افزود: معمولاً ماهیت استرس اینگونه است که اگر ادامه دار شود و از حد مشخصی فراتر برود موجب آسیب هایی برای فرد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اغلب مردم از‌استرس بد سوال می کنند تصریح کرد:

مردم به شیوه های متفاوتی برای مقابله با استرس واکنش نشان می دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بهزیستی راهکارهای مقابله با استرس را به دو دسته تقسیم کرد وافزود: راهکارهای مقابله با استرس به دو دسته سالم و ناسالم تقسیم می شود.

یکسری از‌مردم روش‌های غلط را در کنترل استرس انتخاب می کنند برای مثال بعضی ها از سیگار کشیدن و با مصرف مواد مخدر و یا از داروهای آرام بخش بدون تجویز پزشک برای احساس آرامش اولیه استفاده کنند که خطرناک است.

ندا علی بیگی تصریح کرد : روشهای صحیح کنترل استرس نیز به دوقسمت تقسیم می شود اصطلاحاً یکسری روشها مقابله با استرس مسئله مدار گفته می شود یعنی تلاش هایی که به برطرف کردن مشکل استرس‌ها و یا حداقل رسیدن آن است در واقع در این روش می‌خواهیم با موضوعی که استرس را ایجاد کرده مقابله کنیم

وی روش دوم مقابل با استرس را هیجان مدار نامید وگفت: یکی دیگراز راههای کنترل استرس این است که پوشش هایی را برای به حداقل رساندن احساسات و هیجانات منفی ناشی از موقعیت های استرس آور استفاد کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه نمی توانیم برای این دو روش در مقابله با استرس اولویتی قائل شد افزود:

زمانی که ما در شرایط پریشانی و آشفتگی قرار گرفتیم مقابله های هیجان مدار می‌تواند بسیار موثر تر باشد اما در نهایت باید از مقابله‌ی مسئله مدار در طول زمان استفاده کنیم که این روش هم انواع مختلف دارد.

ندا علی بیگی گفت :در مقابله با استرس از کدام روش استفاده کنیم بستگی به شخصیت ،سیستم های تربیتی ، الگوهای والدینی ما و موقعیتی داره که استرس در آن زمینه اتفاق افتاده است.

همانطور که در روش غلط استرس گفتم یکی از روش های غلط کنترل استرس، انکار کردن یا اجتناب کردن آن است یعنی از موقعیت های استرس زا فرار کنیم و یا اینکه سرمان را به زیر برف کنیم و اجازه بدهیم که با استرس مواجه نشویم در صورتی که هدفمان این است که استرس را بپذیریم و آن را ببینیم و بهترین راهکار را ارائه دهیم و نتیجه خواهیم گرفت که مدیریت استرس بهتر از فرار از استرس است

آرشیو برنامه

همه

آرشیو صوت

نظرات

مانده : (1000) حرف