اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

بالابردن آگاهی والدین و خانواده از طریق فضای مجازی

بالابردن آگاهی والدین و خانواده از طریق فضای مجازی

برای تکامل کودک نیاز به کسب آگاهی والدین هست

معرفی برنامه

برای تکامل کودک نیاز به کسب آگاهی والدین هست

الهام حبیبی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در برنامه مثبت سلامت گفتند مادران و پدران برای تکامل کودک باید آگاهی خود را افزایش دهند با شرایط امروزه بهترین ابزار فضای مجازی است قدم اول برای ورود به فضای مجازی هدف ورود به این فضا می بایست مشخص شود تفریح، سرگرمی، دانش یا غیره است. باید در فضای مجازی از صحت مطالب آن و فرد منتشر کننده مطمئن شوند سپس آگاهی خودشان را افزایش دهند.

آگاهی می تواند سطحی باشد که تنها سطح آگاهی و اطلاعات عمومی برای پرورش فرزندان شان را افزایش دهد. اما اگر بخواهند وارد مسائل تخصصی شوند مثل اینکه چرا فرزندشان لجبازی می‌کند دیگر آگاهی ها و اطلاعات عمومی کارساز نیست. مادری که فرزندش گلودرد دارد با اطلاعات فضای مجازی نمی تواند به درمان فرزندش بپردازد باید به سراغ متخصص این امر برود بنابراین آگاهی یافتن باید هدفمند باشد و باید مشخص شود که در برخورد با یک مشکل و معضل نیاز به یک آگاهی عمیق یا سطحی دارد.

از طرفی دیگر نیز باید مراقب تله‌های فضای مجازی باشیم مثلاً در مورد بد غذایی بچه می‌خواهیم در فضای مجازی اطلاعاتی کسب کنیم اما وارد مجموعه هایی مثل آشپزی، مدل لباس و هزاران مطلب دیگه خواهیم شد و فراموش می‌کنیم که دنبال چه چیزی در فضای مجازی بودیم.

آیا اطلاعات فضای مجازی برای والدین کفایت می کند.

وقتی اطلاعات عمومی ما افزایش پیدا می کند حالا دیگر می دانیم که چه کنیم و متوجه می شویم که چه اشتباهاتی در برخورد با فرزند داشته‌ایم اما این میزان اطلاعات کافی نیست و نیاز است که این آگاهی و اطلاعات را تبدیل به خرد کنیم و تبدیل به عملکرد کنیم که منجر به تغییر رفتار گردد تا نتیجه مطلوب را که مدنظرمان هست به دست آوریم.

آگاهی و دانش یک علم است اما خرد، آگاهی و دانش ایست که منجر به یک عملکرد و رفتار مثبت شود. خرد یعنی آگاهی را به اندازه و به موقع و بجا به کار بگیریم و وارد عمل کنیم. برای این کار اول  باید  هدف مشخص شود مثلاً چرا یاد گرفته‌ایم یاد گرفتیم که تغییر رفتار را ایجاد کنیم بعد از هدف حالا باید تصمیم بگیریم آیا می‌خواهیم رفتار خودمان را تغییر بدهیم یا نه بعد از مرحله تصمیم حالا نیاز به اراده است. بهترین نقطه خردمند شدن والدین این است که تمرین کنیم چون تا وقتی که یک رفتار جدید را تمرین نکنیم نهادینه نمی شود.

آرشیو برنامه

همه

آرشیو صوت

نظرات

مانده : (1000) حرف