اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

علائم گوارشی بیماری کرونا

علائم گوارشی بیماری کرونا

همزمانی علائم گوارشی با علائم تنفسی بیماری کرونا

معرفی برنامه

همزمانی علائم گوارشی با علائم تنفسی بیماری کرونا

همزمانی علائم گوارشی با علائم تنفسی بیماری کرونا

دکتر شهریار نیک پور فوق تخصص گوارش عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در برنامه مثبت سلامت گفتند:

علائم گوارشی بیماران کرونا متنوع هستند این ویروس‌ها فرم های قدیمی اش سرماخوردگی ایجاد می کردند می توانستند با سرماخوردگی منجر به علائم گوارشی بشود این فرم جهش یافته که نامش کوئید 19 هست مثل اجداد قدیمی خودش در همراهی با علائم تنفسی علائم گوارشی هم بدهد نکته مهم این است که گاهی تنها علائم گوارشی علائم این عفونت کوئید ۱۹ هست .

علایمی که می‌توانیم به شماریم بیماران دچار درد شکم، تهوع، استفراغ و اسهال که اصولاً تمام ویروس ها هم می توانند این علائم را ایجاد کنند از جمله ویروسهای نسل قدیمی‌تر در این فصل کلاً عفونت های گوارشی شایع می‌شوند و علائم کوئید ۱۹ هم اصولاً غیر ها قابل افتراق است با ویروس هایی که در فصل تابستان شایع می‌شوند اما فردی دچار اسهال خونی شد دیگر دلیل از عفونت‌های ویروسی نیست. اگر فردی به طور همزمان همراه با این علائم، علائم تنفسی هم داشته باشد می توانیم بگوییم که ویروس کووید ۱۹ است. اگر بیمار علائم تنفسی ندارد از نظر آماری بیشتر سایر ویروس ها هست اما به جرات نمی شود بین این دو تفاوتی ایجاد کرد.

بنابراین فردی با علائم اسهال استفراغ و درد شکم می آید در این ایام که ویروس کرونا شایع شده است باید یک نیم نگاهی هم به این بیمار داشته باشیم تا تشخیص ها را از دست ندهیم کسی با علائم گوارشی هم می تواند در خانه خود را درمان کند مثل مصرف آب و مایعات زیاد یا یک سری پرهیزهای غذایی انجام دهد غذاهای پرچرب شیر بستنی خامه نخود و لوبیا نخورد برای اسهال می توانند ماست و موز استفاده کنند در هر اسهالی به خصوص عفونت‌های ویروسی درمان های خانگی موثر است همچنین می‌توانند از داروخانه داروی ORS بگیرند استفاده کنند زیرا فقط آب نیست بلکه املاحی که دستگاه گوارش هم دفع می‌شود مفید است اگر بیماران علائم تنفسی دارند به پزشک مراجعه کنند در غیر این صورت  همان درمان های خانگی قابل حل است.

آرشیو برنامه

همه

آرشیو صوت

نظرات

مانده : (1000) حرف