اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

خودآگاهی مهمترین مهارت در زندگی است

خودآگاهی مهمترین مهارت در زندگی است

خودآگاهی اولین قدم برای اصلاح خودمان است

معرفی برنامه

خودآگاهی اولین قدم برای اصلاح خودمان است

دکتر آزاده سیاری فرد متخصص پزشکی اجتماعی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با برنامه مثبت سلامت گفت :خودآگاهی مهمترین مهارت در زندگی است اکثر ما اگر بخواهیم خودمان را معرفی کنیم از ویژگی‌های سن ،تحصیلات ،موقعیت‌های اجتماعی صحبت می کنیم. آیا تاکنون فکر کردیم که چه ویژگی های اخلاقی مثبت یا منفی داریم.

وي افزود: کارهایی را مي توانم و کارهایی را نمي توان انجام دهيم و یا به چه کارهایی علاقمند هستیم و ارزش های ما در زندگی چیست؟ اینها همان خودآگاهی هستند وي تصريح كرد: مطالعات نشان داده کسانی که در خودآگاهی ضعف دارند ممکن است دچار آسیب های اجتماعی و جسمی فراوانی شوند مثل افسردگی ویا اضطراب و یادمان باشد که خودآگاهی اولین قدم برای اصلاح خودمان است .

سیاری فرد درباره اقداماتی که در زمینه خودآگاهی باید انجام دهیم افزود: این امر نیاز به تمرین دارد مثلاً یک کاغذ برداریم و بنویسیم که در زندگیمان چه ویژگی های مثبتی در تمام ابعاد زندگی داریم مثلاً یکی از ویژگی‌های ابعاد جسمانی این است که شخص دارای وزن نرمال است و یا این که از بعد اجتماعی روانی به عنوان یک دوست خوب در خانواده به شمار می آید دوستدار طبیعت است آشپزی بلد است رانندگی خوب انجام میدهد و در امور خانواده کمک میکند صادق هست خوب حرف میزند و خیلی از رفتارهای مثبت دیگر را داراست.

 این متخصص پزشکی اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه پزشکی تهران با اشاره به اینکه بعضی ها تنها یک یا دو ویژگی خود را می توانند بنویسند افزود بعضی از ما آدم ها افکار غیر ارادی و منفی و غیرمنطقی درباره خودمان داریم افرادی که خود آگاهی ندارند این افکار را به عنوان یک حقیقت می پذیرند و دست این افراد از رسیدن به واقعیت کوتاه میشود.

 سیاری فرد گفت: بعضی ها تفکر کمال یابی دارند ما نباید دیدسیاه و سفید داشته باشیم طبیعی است که انسان در همه لحظه ها نمی تواند نمی تواند مهربان باشد و یا همیشه ما نامهربان نیستیم امابرخی افراد نیز هستند که افکار بی ارزش شمردن کارهای مثبت را دارند به همین دلیل توانایی های خودشان را در مقابله با دیگران پیش پا افتاده و بی ارزش می دانند و معمولاً بقیه را از خود بهتر می دانند. اگر اکثر مواقع چنین افکاری را داریم اینها همان موانع شناختی هستند این افکار آسیب زا اند باید جلوی آن را بگیریم.

 کسانی که دارای این گونه افکار منفی هستند باید از یک دوست و یا یک فرد نزدیک قابل اعتمادی که سرزنشگر هم نیست بخواهند که ویژگی های مثبت شان را به آنها گوشزد کند آنوقت متوجه می‌شوند که بقیه آنها را چگونه مثبت تر از خودشان می بینند در واقع این افکار خودایند منفی است که نمی گذارد به درستی ویژگی‌های مثبت خود را ببینند بنابراین تمرین کنیم تا ویژگی های مثبت خود را بیشتر ببینیم و همچنین آن را ارزش گذاری کنیم و به آن افتخار کنیم.

 سیاری فرد گفت :در خصوص ویژگی های منفی هم باید آنها را بی قید و شرط و دلسوزانه بپذیریم بدون اینکه خودمان را سرزنش کنیم.

آرشیو برنامه

آرشیو صوت

نظرات

مانده : (1000) حرف

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .