اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چهار شنبه 1 بهمن 1399

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای باروری زنان و مردان

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای باروری زنان و مردان توضیحاتی را ارائه کرد.

0

خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

اظهار کرد: تاکنون مطالعات زیادی درخصوص تاثیر تغذیه در باروری انجام شده و ثابت شده است که مردان و زنان تا سه ماه قبل از بارداری باید رژیم غذایی سالمی داشته باشند به طوری که هیچ گونه کمبود ریزمغذی نداشته باشند. همچنین باید هرگونه سوء تغذیه تا سه ماه پیش از بارداری به طور کامل برطرف شود.

رحمانی گفت: طبق تحقیقات محققان دانشگاه هاروارد، مصرف برخی مواد غذایی مانند: اسیدفولیک، ویتامین ب ۱۲، اسید‌های چرب امگا ۳، آنتی اکسیدان ها، ویتامین دی، فرآورده‌های لبنی و سویا برای زنانی که قصد باروری طبیعی دارند ضروری است.

او گفت: در مقابل شیرینی‌ها و شکر، الکل، نوشابه‌های شیرین و خوراکی هایی که حاوی اسید‌های چرب ترانس هستند، تاثیرات منفی بر روند باروری و در ادامه، بارداری خواهند گذاشت.

این متخصص تغذیه افزود: علاوه بر خانم‌ها ، آقایان نیز اگر رژیم غذایی سالم داشته باشند باروری بهتری خواهند داشت و برعکس اگر در رژیم غذایی‌شان از اسید‌های چرب اشباع مثل روغن‌های جامد یا اسید‌های چرب ترانس استفاده کنند، باروری شان به تاخیر خواهد افتاد.

او ادامه داد: در افرادی که قصد باروری غیرطبیعی (IVF) دارند؛ مصرف اسیدفولیک و استروژن‌های گیاهی که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی هستند توصیه می‌شود. همچنین مصرف ویتامین ب ۱۲ و امگا ۳ در روند باروری این افراد موثر است.

رحمانی گفت: آنتی اکسیدان‌ها در شرایط عادی، کم اثر و بی اثر هستند، اما در بارداری غیرطبیعی بسیار موثر واقع می‌شوند. برای آقایان نیز دریافت آنتی اکسیدان‌ها بسیار کمک کننده است. 

مصرف نوشابه‌های شیرین باعث کاهش باروری می‌شود

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: باروری زنانی که به طور مداوم از فست فود استفاده می‌کنند و مصرف میوه و سبزیجاتشان در طول روز کم است، به تاخیر می‌افتد. همچنین زنان و مردانی که از غذا‌های دریایی استفاده می‌کنند به دلیل دریافت امگا ۳، باروری سریع‌تر و سالم تری دارند.

او ادامه داد: توصیه می‌شود زنانی که قصد بارداری دارند، ضمن اصلاح رژیم غذایی، یک ماه پیش از بارداری، از قرص ویتامین پریناتال استفاده کنند. این قرص دارای دوز‌های قابل توجه اسیدفولیک و ویتامین ب ۱۲ بوده و مخصوص خانم‌های باردار است.

رحمانی بیان کرد: کنترل وزن برای بارداری بسیار مهم است، زیرا در افراد چاق خطر ناباروری بیشتر است. دریافت صبحانه کامل، در ساعت ۶ و ۷ صبح، اثر هورمون‌های موثر در سندورم پلی کیستیک (مهمترین عامل ناباروری در زنان) را کاهش می‌دهد.

او گفت: مصرف وعده‌های مفید و موثر غذایی مانند غلات کامل شامل نان‌های سبوس دار یا برنج قهوه‌ای و ماکارونی فیبردار، روغن‌های سالم و گیاهی بخصوص روغن زیتون، پروتئین‌های سالم و کافی، شیر و لبنیات کم چرب، میوه و سبزیجات و محدودیت مصرف چای و قهوه و خوراکی‌های شیرین و ممنوعیت مصرف آرد سفید و تمام فرآورده‌های تهیه شده از آرد سفید (به دلیل وجود کربوهیدرات‌های ساده ای که به سرعت منجر به افزایش قند خون می‌شوند)، در بهبود کیفیت باروری و همچنین سلامت دوران بارداری بسیار موثر است. 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی یادآوری کرد: توصیه می‌شود خانم‌هایی که سابقه سقط جنین داشته اند از مصرف قهوه خودداری کنند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار

آخرین آمار کرونا؛ جان باختن ۸۶ بیمارکرونا ضد عفونی کننده ضد کرونا در منزل بسازیم! افزایش جراحی زیبایی بینی همزمان با شیوع کرونا ۸ نشانه هشدار دهنده لخته شدن خون در بدن ۷ خوراکی که اختلالات پوستی را از بین می‌برند بیماری مرگبار در کمین کسانی که با آفت‌کش‌ها سر و کار دارند علل سوت کشیدن گوش آیا می‌توان قرص‌ها را با آبمیوه، چای یا شیر مصرف کرد؟ نشانه‌های حمله‌ خرچنگ‌ها به بافت چشم انسان! واکسیناسیون کرونای سالمندان مستقر در منازل از فروردین ۱۴۰۰ دلایل ایجاد لکه سفید روی ناخن‌ها پای دلالان دارو به واکسن کرونا هم باز شد؛ اسپوتنیک وی ۸۰ میلیونی در ناصرخسرو توصیه‌های وزارت بهداشت درباره نحوه استفاده از ماسک علائم ابتلا به کرونای جهش یافته در کودکان علت کاهش اهدای خون در همه گیری کرونا جزئیات چگونگی سفر‌های نوروز ۱۴۰۰ علائمی از کمبود ویتامین B12 که به سختی قابل تشخیص است دستورالعمل‌های طبیعی برای از بین بردن چین و چروک‌های اطراف دهان جدیدترین یافته‌های محققان درباره تاثیر چای سبز در مبارزه با سرطان عوارض عجیب زیاده روی در مصرف شیر ۵ خطری که زنان بالای چهل سال را تهدید می‌کند خاصیت‌های باورنکردنی دانه‌های کنجد آخرین آمار کرونا؛ جان باختن ۹۳ بیمار ژاپنی‌ها سالم‌ترین رژیم غذایی را دارند کلاف سردر گم سفر‌های نوروز ۱۴۰۰ عوارض شدید زیاده روی در مصرف ماکارونی گونه جدید کرونا در نیویورک چگونه نیاز بدن به ویتامین D را تامین کنیم؟ چهار دلیل بستری شدن بیماران کرونایی شناسایی شد واکسن اسپوتنیک در مقابل شاخه‌های جدید کرونا مقاوم است شیر مادر از دستگاه گوارش نوزاد محافظت می‌کند گونه‌های مختلف ویروس کرونا ممکن است تنوعی در علائم ایجاد نکند یک نخ سیگار شما را می‌کشد! حرکات تسکین دهنده درد زانو احتمال انتقال کرونا به دیگر اعضای خانواده چقدر است؟ نجات دو کودک با خون بندناف ذخیره شده در سازمان انتقال خون تأثیر خواب بر عملکرد قلب واکسن‌های کرونا همچنان همه جهش‌ها را خنثی می‌کنند فوت ۸۱ بیمار و شناسایی ۷۹۷۵ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور واکسینه کردن کل کشور زمانبر است تفاوت بین التهاب و عفونت گوش چیست؟ آلرژی به ماهی؛ علائم و راه‌های جلوگیری از آن تاثیر باورنکردنی کافئین بر مغز چرا دچار گرمی کبد می‌شویم؟ کشف نوع جدیدی از سلول‌های استخوانی اگر می‌خواهید لاغر شوید در این ساعت شام بخورید به این دلیل هرگز پوست موز را دور نریزید نکاتی درباره تغذیه زنان در سه ماهه اول بارداری ۲۵۰ هزار دز واکسن سینوفارم امروز وارد کشور می‌شود لزوم ادامه محدودیت‌های تردد جاده‌ای

نظرات

مانده : (1000) حرف

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .