اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 26 اسفند 1402

«آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی»

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما محمود خدادوست متخصص طب ایرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» به بحث و گفتگو پرداخت.

0

وی با بیان این مطلب که ماه رمضان و روزه داری، صرف نظر از ابعاد روحانی و معنوی آن ابعاد جسمانی و روانی بسیار مهمی دارد، افزود: ۳ روز متوالی روزه‌داری، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. وی گفت: بسیاری از بیماری‌هایی که امروزه بشر با آن دست به گریبان است، به دنبال پرخوری ایجاد می‌شود و ماه مبارک رمضان فرصت بسیار مناسبی برای پاکسازی طبیعی بدن را فراهم می‌سازد.این استاد دانشگاه ادامه داد: روزه داری نه تنها برای افزایش ارتقا سلامت و تندرستی بسیار مناسب است، بلکه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها نیز پیشنهاد میگردد. وی افزود: فیوضات معنوی و انرژی‌های کیهانی در ساعات سحر وجود دارد و بیداری در این ساعات باعث بهره مندی افراد، از این انرژیها میشود.
میهمان برنامه در پاسخ به این سوال که آیا از نظر طب ایرانی، خوردن سحری امری ضروری است؟، گفت: فاصله سحر تا افطار زمان طولانی است و خوردن سحری، انرژی‌ لازم برای انجام کارهای روزانه را فراهم می‌نماید. وی افزود: روزه‌داری چه از نگاه طب رایج و چه از نگاه طب ایرانی یک نوع پاکسازی برای بدن محسوب می‌شود، بنابراین ایجاد حالت تشنگی و گرسنگی در روزه‌داری، امری عادی و طبیعی محسوب می‌شود.
محمود خدادوست ادامه داد: معمولا بعد از یک ماه روزه‌داری، حدود ۱/۵ الی ۲ کیلوگرم کاهش وزن خواهیم داشت، اما در صورت پرخوری، نه تنها کاهش وزن نداریم بلکه با افزایش وزن نیز روبرو خواهیم بود.

وی به روزه‌داران توصیه کرد: حتماً سحرها بیدار شوند و یک وعده کامل غذا بخورند. همچنین روزه داران برای جلوگیری از تشنگی در طی روز، از خوردن غذاهای پر ادویه و سرخ کرده امتناع کنند.( خوردن غذاهای غلیظ مانند کله پاچه در وعده سحری باعث تشنگی طی روز می‌شود). وی همچنین به استفاده از نوشیدنی دوغ، به شرطی که همراه با مصلحاتی نظیر: نعناع، آویشن و یا دلال باشد توصیه کرد.
کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال،که مصرف نوشیدنی چای در وعده سحری کار صحیحی است؟، گفت: خوردن چای بعد از وعده سحری توصیه نمی‌شود، زیرا مدر و ادرار آور است و باعث تشنگی طی روز می‌شود. (مصرف چای همراه با هل و یا دارچین، بعد از خوردن غذای اصلی در وعده سحری، منعی ندارد)
خدادوست به افرادی که معده گرم دارند و اشتهای کمی نیز دارند، توصیه کرد: با خوردن آب پرتقال، آب انار و یا سکنجبین، تمایل به خوردن غذا در هنگام وعده سحری را افزایش دهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که بهترین ماده غذایی برای باز کردن افطار، چیست؟، گفت: افطار باید حتماً با یک استکان آب گرم، چای و یا یک استکان شیر و یک عدد خرما باز شود، زیرا در طی روزه‌داری مخاط دستگاه گوارش خشک است و با خوردن آب گرم به رطوبت آن کمک می‌کنیم. خوردن خرما نیز، ولع بیش از حد روزه‌دار را کنترل می‌کند.( قند خرما سریع جذب بدن می‌شود و ولع روزه‌دار کمتر می‌شود)
خدادوست توصیه کرد: برخلاف زمان سحری که باید غذای کامل خورده شود، افطاری را سبک انتخاب کنید، همچنین از مصرف چند نوع غذا در یک وعده صرف نظر کنید، زیرا به غیر از ایجاد اختلال در هضم، باعث ابتلا بیشتر به کبد چرب و افزایش وزن نیز می‌شود. وی به مصرف نان و پنیر و سبزی و گردو به عنوان بهترین افطاری اشاره کرد و افزود: سبزی خام را در زمان افطار و سبزی پخته را در زمان سحری میل کنید. وی یادآوری کرد: برای جلوگیری از یبوست در ماه رمضان، مصرف سالاد، نیم ساعت قبل از غذای اصلی را فراموش نکنید.
این استاد دانشگاه توصیه کرد: در بین فاصله افطار تا سحر و قبل از خواب، از میوه‌ها و تنقلات مورد علاقه تان مصرف کنید، همچنین بین سحر و افطار حتماً بخوابید، زیرا باعث هضم بهتر غذای زمان افطار می‌شود، تا میل به خوردن غذای اصلی در وعده سحری ایجاد گردد.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف