اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 27 مرداد 1403

«افسردگی در کودکان»

در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما فاطمه شیرزاد متخصص روانپزشکی در خصوص «افسردگی در کودکان» به بحث و گفتگو پرداخت.

0

 

وی با بیان این مطلب که در کودکان نیز احتمال ابتلا به افسردگی وجود دارد، گفت: صنعتی شدن جوامع و بیشتر شدن استرس‌های محیطی در روند افزایش این بیماری تاثیرگذار بوده است، به طوری که در گذشته این آمار حدود: دو الی ۳ درصد در کودکان و حدود ۸ درصد در نوجوانان بوده است اما امروزه این عدد با افزایش چشمگیری به حدود ۲۲ رسیده است.
وی در پاسخ به این سوال که از چه سنینی احتمال ابتلا و افسردگی وجود دارد؟, گفت: کودکان از سه سالگی احتمال ابتلا به افسردگی دارند و به دلیل عدم شناخت کامل کودک از احساسات خود، افسردگی با بروز علائم متفاوتی همراه خواهد بود. علائمی چون: بی‌حوصلگی، گریه کردن زیاد و طولانی، عصبانیت و تحریک پذیری، کتک زدن دیگران، عدم علاقه مندی به بازی، عدم تمرکز و خواب و اشتهای نامتعادل همراه است.
کارشناس برنامه ادامه داد: افسردگی به عنوان یک اختلال خلقی مطرح است که با اختلال عملکرد کودک نیز همراه خواهد بود، اختلالاتی مانند: افت تحصیلی و اختلال ارتباط با اطرافیان و همکلاسی‌ها از جمله این علائم است.( اختلال عملکرد باید حداقل مدت ۲ الی ۳ هفته ادامه داشته باشد) وی ادامه داد: گاهی علائم افسردگی در کودکان به شکل حاد و گاهی نیز به شکل مزمن و تدریجی ایجاد می‌شود: پرفعالیتی در کودک آرام، لجبازی، رفتارهای ضد اجتماعی و پرخاشگرانه جزو این دسته از علائم است. همچنین افزود بی‌لعظتی زیاد اختلال عملکرد از مهم‌ترین علائم بارز افسردگی در کودکان محسوب می‌شود.
کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که علت اصلی بروز افسردگی در کودکان چیست؟، گفت: دو دسته عوامل کلی از جمله: وراثت و ژنتیک ( خانواده‌هایی که اختلال اضطراب و یا افسردگی بیشتری در بین آنها دیده می‌شود) و همچنین استرس‌هایی که در طول زندگی کودک برای وی اتفاق می‌افتد، از جمله دلایل اصلی بروز افسردگی در کودکان محسوب می‌شوند.
فاطمه شیرزاد ادامه داد: از یک مسئله ساده مانند مشکل تحصیلی تا عوامل مهمتر مانند: نداشتن محیطی آرام در منزل، اختلافات طولانی مدت و شدید بین پدر و مادر به طوری که کودک احساس امنیت خود را از دست بدهد، همچنین خشونت‌های خانوادگی و یا اختلال جسمی و روحی مزمن در یک والد، اعتیاد والدین و یا استرسی که از سطح انطباق بچه‌ها بالاتر باشد، از جمله عوامل غیر وراثتی ایجاد کننده افسردگی در کودکان محسوب میشود.
کارشناس برنامه یادآور شد: هرچه سن کودک بیشتر می‌شود لائم افسردگی به علائم افسردگی بالغین شواهد بیشتری پیدا می‌کند وی تاکید کرد کودکان در بیان احساسات خود بسیار صادق هستند والدین باید با برقراری ارتباط کلامی خوب با کودکشان توان بیان احساس را به آنها آموزش دهند، کودک در این صورت هم به خوبی حفاظت می‌شود و هم نسبت به احساسات خود آگاهی لازم را پیدا می‌کند.

میهمان برنامه ادامه داد: تشخیص افسردگی با انجام هیچ عکس و آزمایشی صورت نمی‌پذیرد، روانشناسان و روانپزشکان در قدم اول با کمک مصاحبه بالینی (که احساس اعتماد کامل بین پزشک و بیمار ایجاد شده باشد) و سپس با انجام یک سری از تست‌های تکمیلی، به وجود افسردگی در فرد اطمینان حاصل می‌کنند.
کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که درمان افسردگی چیست؟ گفت: درمان بستگی به شدت اختلال افسردگی دارد و اینکه: این اختلال با دیگر مشکلات مربوط به روان همراه است یا خیر، به طور مثال: افسردگی در فرد اوتیسمی با افسردگی در فرد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای درمان متفاوتی دارد. در افسردگی‌های خفیف، آموزش به کودک در خصوص شناخت احساسات و کنترل آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است( در تمامی مراحل حمایت والدین از کودک بسیار مهم است)
فاطمه شیرزاد یادآور شد: وقتی شدت افسردگی متوسط و شدید باشد، یعنی کودک با علائمی مانند: اختلال خواب و اشتها و یا ایجاد افکار منفی (به خصوص افکار خودکشی) همراه باشد به سمت درمان‌های تخصصی‌تر می‌رویم و علاوه بر درمان‌های گفته شده، روان درمانی‌ و درمان‌های دارویی، تکمیل کننده درمان خواهند بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مصرف داروهای روانپزشکی برای کودکان آسیب‌زا نیست؟ گفت: پزشک قبل از تجویز دارو در کودکان، بررسی می‌کند که آیا شدت این اختلال سنگین‌تر است و یا عوارض دارویی، وی تاکید کرد خوشبختانه داروهای ضد افسردگی در کودکان اثرات تخریبی بر اعضای بدن ندارد و کودک می‌تواند با مصرف این داروها، به حق خود (از نظر استعداد و توانایی‌های لازم) دست پیدا کند.
وی در آخر تاکید کرد: از قطع خودسرانه داروهای روانپزشکی پرهیز کنید، زیرا از ویژگی‌های درمان‌های روانپزشکی، طولانی مدت بودن آنهاست و همانطور که تجویز این داروها به کمک متخصص روانپزشکی انجام شده است، قطع دارو نیز باید حتماً توسط روانپزشک انجام شود.

آخرین اخبار

«جراحی چاقی» انواع سکته‌های مغزی بزرگداشت روز پزشک در شبکه سلامت «افسردگی در کودکان» «تب دنگی و پشه آئدس» «تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی

نظرات

مانده : (1000) حرف