اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چهار شنبه 23 خرداد 1403

«صرع در سالمندان»

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما روشنک تیرداد متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص «صرع در سالمندان» به بحث و گفتگو پرداخت.

0

 

کارشناس برنامه با بیان این مطلب که وقتی سلول‌های غشای خاکستری مغز به طور غیر طبیعی امواج الکتریکی ایجاد کنند، تشنج رخ می‌دهد، گفت: صرع و تشنج مترادف یکدیگر نیستند و تشنج تنها یک علامت است که در زمینه اختلالاتی در بدن و یا به دنبال بیماری صرع، اتفاق میافتد.
وی در پاسخ به این سوال، که به چه کسی مصروع میگویند؟،گفت: یک فرد حتی اگر یک نوبت دچار تشنج شود و هیچ دلیلی برای آن نیز پیدا نشود اما پزشک برآورد کند: که ممکن است طی ۱۰ سال آینده مجدداً تشنج کند، یک بیمار صرعی در نظر گرفته می‌شود.( تشنجی که به دنبال افت قند، اختلال کارکرد کلیه‌ها و دیگر بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد میشوند، جزو بیماران مبتلا به صرع محسوب نمی‌شوند)
میهمان برنامه در پاسخ به این سؤال: که آیا ممکن است افراد در سنین سالمندی و بدون سابقه تشنج، دچار صرع شوند؟،گفت: آری، تشنج در دو سر طیف سنی: زیر ۲ سال و بالای ۶۰ سال دیده می‌شود. وی افزود: یک سری عوامل نیز تشنج را در این دو گروه سنی افزایش می‌دهد. به طور مثال: آسیبها و ضرباتی که به سر وارد می‌شود و بیمار دچار تشنج می‌شود، همچنین ابتلاء به عفونت‌های ادراری، مننژیت و حتی علل دارویی از دیگر عوامل ایجاد کننده تشنج در فرد سالمند می‌باشند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: سالمندان معمولا از داروهایی مانند: آلپرازولام، کلردیازوپوکساید، لورازپام، کلونازپام و..، که توسط پزشک تجویز میشود، استفاده میکنند.اگر سالمند خودسرانه اینگونه داروها را به طور ناگهانی قطع کند، دچار عوارض قطع مصرف می‌شود که یکی از این عوارض تشنج است. وی افزود: بعضی از دیگر داروها مانند: تئوفیلین،آمی تریپتیلین نورتریپتیلین و ایمی پرامین، زمینه را برای تشنج فرد سالمند فراهم می‌کنند، به طوری که با داشتن فاکتورهایی مانند: استرس، بی‌خوابی، افزایش فشار خون و...، باعث بروز تشنج در سالمند میشوند.
روشنک تیرداد در پاسخ به این سوال که در برخورد با فرد در حال تشنج، بهترین کار چیست؟، گفت: باید بدانید: تشنج بین ۶۰ ثانیه تا یک دقیقه ادامه می‌یابد و اگر بیش از ۳ دقیقه طول کشید، فرد باید سریعا به مراکز درمانی ارجاع شود. وی افزود: هنگام تشنج معمولاً فک فرد قفل می‌شود، وی توصیه کرد: بدترین کار این است که افراد سعی در باز کردن فک فرد تشنج کرده را داشته باشند، زیرا باعث شکستگی دندان‌های فرد خواهد شد.
وی تاکید کرد: اگر با فرد در حال تشنج مواجه شدید، مواظبت کنید سر فرد به جایی برخورد نکند، شانه‌ها را نیز به زور نگه ندارید، زیرا باعث دررفتگی شانه‌ها می‌شود. وی توصیه کرد: پس از اتمام تشنج، سر فرد را به یک سمت قرار دهید، تا ترشحات وارد ریه‌ها نشود و به راحتی از دهان خارج شود.

آخرین اخبار

«جراحی چاقی» نشست مدیر شبکه سلامت سیما و نمایندگان سازمان ها و نهاد های مرتبط با سلامت روان در آستانه هفته سلامت روان «تدابیر فصل پاییز از نگاه طب ایرانی» «جراحی چاقی» انواع سکته‌های مغزی بزرگداشت روز پزشک در شبکه سلامت «افسردگی در کودکان» «تب دنگی و پشه آئدس» «تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری

نظرات

مانده : (1000) حرف