اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چهار شنبه 16 خرداد 1403

«عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو»

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما مصطفی شاهرضایی متخصص ارتوپدی و استاد دانشگاه در خصوص «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» به بحث و گفتگو پرداخت.

0

 

وی با بیان این مطلب که آرتروز بیماری تخریبی و فرسایشی غضروف‌هاست، گفت: غضروف بافتی است که دو انتها و ابتدای استخوان‌ها قرار می‌گیرد و مفصل را تشکیل می‌دهد. نقش غضروف‌ها پیشگیری از اصطکاک و تسهیل حرکت دو استخوان بر روی یکدیگر است.
کارشناس برنامه ادامه داد: غضروف نیز مانند دیگر بافت‌های بدن فرسوده و تخریب می‌شود، عواملی نیز این تخریب را تشدید می‌کنند. پس از تخریب غضروف‌ها، به آن استئوآرتریت و یا آرتروز می‌گوییم.
وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی تخریب غضروف‌ها ( آرتروز) را تشدید می‌کند؟، گفت: علت اصلی ابتلا به آرتروز افزایش سن است، بنابراین همه افراد به آرتروز مبتلا می‌شوند. شیوع آرتروز در خانم‌ها سه برابر شیوع آن در مردان است. (بارداری، تغییرات هورمونی و چاقی، علت شیوع بیشتر آرتروز در خانم‌هاست) پس از ۵۰ سالگی به دلیل یائسگی، شیوع آرتروز مجدداً در خانم ها بیشتر می‌شود.
شاه رضایی ادامه داد: توقع داریم بالای ۵۰ سال با آرتروز مواجه شویم، اما متاسفانه سن ابتلا به آرتروز کاهش یافته و به حدود ۳۰ الی ۳۵ سال رسیده است، بنابراین به این نتیجه می‌رسیم: عوامل دیگری به غیر از سن در بروز آرتروز موثر است. وی از نژاد، ژنتیک، تغذیه نامناسب و عدم تحرک که باعث بروز چاقی میشود، در ابتلای زودتر به آرتروز نام برد.
این استاد دانشگاه گفت: خصوصیت آرتروز، تحلیل غضروف‌هاست. این تحلیل وقتی به استخوان‌ها می‌رسد، سایش ایجاد می‌کند و با حرکت استخوانها بر روی هم، باعث ایجاد درد در فرد می‌شود. وی ادامه داد: در صورت ابتلاء فرد چاق به آرتروز زانو ، نیاز است که تحت نظر متخصص تغذیه، رژیم مناسب لاغری گرفته شود، زیرا تحرک و پیاده‌روی در افراد چاق، تخریب غضروفی بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
میهمان برنامه در پاسخ به این سوال که راه و روش مراقبت از زانوها چیست؟ و چگونه می‌توان روند آرتروز را به تعویق انداخت؟، گفت: جلوی ابتلاء به آرتروز را نمی‌توان گرفت و تنها باید شیب تخریب را کاهش داد. وی افزود: تنها راه، داشتن سبک زندگی سالم است، به طور مثال: افراد باید در محل کار و زندگی پشت میز و صندلی بنشینند تا مجبور نباشند چهار زانو و یا دو زانو بر روی زمین بنشینند. همچنین به جای توالت ایرانی از توالت‌های فرنگی استفاده کنند.

شاه رضایی در پاسخ به این سوال که تغذیه غضروف‌ها چگونه انجام می‌شود و آیا داروهای غضروف ساز در برطرف کردن آرتروز موثرند؟، گفت: بافت غضروفی بدن خونرسانی ندارد و تغذیه از طریق عروق خونی انجام نمی‌شود، غضروف‌ها تنها از طریق مایع داخل مفصل تغذیه می‌شوند و این تغذیه تنها در هنگام حرکت امکان‌پذیر است. بنابراین بی‌حرکتی زانوها ( نشستن بر روی زمین، رانندگی طولانی مدت و.... )، باعث مختل شدن تغذیه غضروف میشود‌.
وی همچنین ادامه داد: ترمیم غضروف بسیار سخت است و داروهای غضروف ساز، تنها امکان کاهش درد را فراهم می‌آورند. وی از درد به عنوان اصلی‌ترین شکایت آرتروز نام برد و خشکی مفاصل، سر و صدای مفصل و محدودیت حرکت مفاصل را، از دیگر علامت‌های بیماری آرتروز دانست.

آخرین اخبار

«جراحی چاقی» نشست مدیر شبکه سلامت سیما و نمایندگان سازمان ها و نهاد های مرتبط با سلامت روان در آستانه هفته سلامت روان «تدابیر فصل پاییز از نگاه طب ایرانی» «جراحی چاقی» انواع سکته‌های مغزی بزرگداشت روز پزشک در شبکه سلامت «افسردگی در کودکان» «تب دنگی و پشه آئدس» «تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری

نظرات

مانده : (1000) حرف