اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

دو شنبه 15 مرداد 1403

«تب دنگی و پشه آئدس»

در برنامه مادرکودک شبکه سلامت سیما محمدرضا عبدالصالحی فوق تخصص عفونی اطفال در خصوص «تب دنگی و پشه آئدس» به بحث و گفتگو پرداخت.

0

میهمان برنامه در پاسخ به این سوال که آیا این بیماری نوپدید است؟ گفت خیر، قبل از این، بیماری در مناطق گرمسیری دنیا وجود داشته است، اما در کشور ما دیده نشده بود. وی افزود: امسال با جاری شدن سیل در کشور امارات و افزابش میزان آب‌های راکد، بیماری تب دنگی شیوع بیشتری پیدا کرد، بطوری که در مناطقی از کشور نیز دیده شده است.
کارشناس برنامه ادامه داد: برای ابتلاء به تب دنگی، هم باید پشه آئدس وجود داشته باشد، هم فرد مبتلا به تب دنگی و هم فرد سالمی، که توسط پشه ای که فرد مبتلا را نیش زده است، گزیده شود تا بیماری به فرد سالم منتقل شود. متاسفانه با توجه به شیوع این بیماری در کشورهای حاشیه خلیج فارس، این بیماری در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر مشاهده شده است.
میهمان برنامه یادآوری کرد: در صورت غفلت از پیشگیری به موقع و شیوع این بیماری در کشور، شاهد مرگ و میر تعداد زیادی از مبتلایان خواهیم بود. وی افزود: متاسفانه این بیماری درمان خاص دارویی ندارد و حداقل کاری که مردم باید انجام دهند، این است که: از مسافرت به کشورهای حاشیه خلیج فارس تا زمان شیوع این بیماری، اجتناب کنند.
وی در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا مواجهه با این پشه به حداقل برسد؟، گفت: یکی از کارهای ساده این است که آبهای راکد از جمله آب پای گلدان‌ها، حوض‌ها، آبهای کهنه کف کولرها و آب داخل بقایای لاستیک‌ها را خالی نگه داریم، زیرا این مکانها محل مناسبی برای تخمگذاری پشه آئدس است.
کارشناس برنامه ادامه داد: پشه‌هایی که در حال حاضر و بطور معمول وجود دارند، شبها نیش میزنند، اما پشه آئدس روزکار است و روزها نیش میزند. ضروری است در اطراف فرد مبتلا، همه پشه‌ها را از بین ببریم تا بتوانیم از شیوع این بیماری جلوگیری کنیم. همچنین افزود: مرحله پیشرفته‌تر بیماری تب دنگی، تب خونریزی دهنده است (بینی، دهان و مقعد فرد خونریزی میکند) که متاسفانه فرد به دنبال خونریزی زیاد دچار شوک و به دنبال آن مرگ می‌گردد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: متاسفانه هیچ درمان مناسبی برای بیماری ویروسی تب دنگی وجود ندارد. تنها راه مطمئن این است که از ورود این پشه و این بیماری به کشور جلوگیری شود. متأسفانه در صورت شیوع قادر به انجام هیچ کار موثری نخواهیم بود، در این صورت بیماری آندمیک می‌شود و همه ساله در کشور، با شیوع این بیماری مواجه خواهیم شد.
محمدرضا عبدالصالحی در پاسخ به این سوال که علائم بیماری تب دنگی چیست؟، گفت: این بیماری ۴ مرحله دارد و شامل: کوفتگی، استخوان درد شدید، تب شدید همراه با درد شدید عضلات است. همچنین افزود: تشخیص بالینی و افتراق این بیماری با دیگر بیماری‌های ویروسی به سادگی امکان‌پذیر نیست و تنها از طریق کیت‌های آزمایشگاهی مختص این بیماری امکان پذیر خواهد بود.( در حال حاضر این کیت در تهران در انستیتو‌پاستور و همچنین در مناطقی از کشور که مواردی از این بیماری گزارش شده است، موجود است)
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: ویروس عامل ایجاد کننده این بیماری ۴ نوع است، با هر کدام که بیمار شویم، با علائم خفیف شبه آنفولانزا که شامل: تب، بدن درد، استفراغ، خستگی و کوفتگی و درد پشت چشم است، مواجه میشویم، که بطور معمول بهبود میابد. اگر در بار دوم ابتلا با نوع دیگری از این چهار نوع ویروس، مبتلا شویم، بدن آن را شناخته و شروع به واکنش خیلی خیلی شدیدی می‌کند که با خونریزی شدید و شوک همراه خواهد بود. بنابراین در ابتلاء بار اول تب تنگی مشکلی ایجاد نخواهد شد اما در ابتلاء نوبت دوم، خطرات بیشتری فرد را تهدید می‌کند.
وی در خصوص تزریق واکسن تب دنگی گفت: شک و ابهاماتی وجود دارد که ممکن است تزریق این واکسن با خطرات بیشتری برای فرد همراه باشد. همچنین تاکید کرد: مهم‌ترین کار این است که با انجام پیشگیری های لازم، از استقرار این بیماری در کشور جلوگیری کنیم. بدین جهت افراد را از مسافرت به کشورهای جنوب خلیج فارس منع کرد، زیرا ممکن است افراد در این سفرها هم به بیماری مبتلا شوند و هم بیماری را به کشور انتقال دهند.
برنامه مادرکودک همه روز از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

آخرین اخبار

«جراحی چاقی» انواع سکته‌های مغزی بزرگداشت روز پزشک در شبکه سلامت «افسردگی در کودکان» «تب دنگی و پشه آئدس» «تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی

نظرات

مانده : (1000) حرف