اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 19 شهریور 1401

اختلالات قلبی جنین

برنامه مادر کودک همه روزه صبح ها شنبه الی پنجشنبه ساعت ۹ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

4

اختلالات قلبی جنین

برنامه مادر کودک همه روزه صبح ها شنبه الی پنجشنبه ساعت ۹ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

 

برنامه مادر کودک ۱۹ شهریور شبکه سلامت سیما، میزبان دکتر محمدتقی مجنون فوق تخصص قلب کودکان و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود و در خصوص اختلالات قلبی در جنین به گفتگو شد.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که چند درصد جنین های متولد شده دچار اختلالات قلبی هستد، گفت: این اختلالات به صورت طیفی ظاهر می‌شوند، به طوری که از اختلالات بسیار خفیف تا اختلالات شدیدی که منجر به ختم حاملگی می شوند را شامل می شود. از هر هزار نوزاد متولد شده ۳ الی ۱۰ نوزاد ممکن است به مشکلات قلبی دچار باشند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که دیابت مادر چند درصد احتمال تأثیر منفی بر قلب جنین دارد، گفت: مادر چه از قبل مبتلا به دیابت باشد و یا در دوران بارداری مبتلا به دیابت شده باشد، با درصد کمی بیش از میزان نرمال، جنین مبتلا به اختلال قلبی خواهد داشت.

او گفت: مادران بدون کنترل قند خون با احتمال بیشتری با جنین های دچار مشکل قلبی مواجه خواهند شد، بنابراین به این مادران توصیه می‌شود: بعد از تولد جنین، جهت اطمینان بیشتر برای انجام اکوکاردیوگرافی نوزاد مراجعه کنند‌.

وی در پاسخ به این سوال که اکوی قلب جنین چیست،گفت: اکوی قلب جنین بهترین روش بررسی قلب جنین می باشد که یک روش کاملا بی ضرر است و با استفاده از امواج رادیویی انجام می گیرد، وی گفت: در صورت تبحر پزشک، تا ۸۰ الی ۹۰ درصد در تشخیص کمک کننده است.

دکتر مجنون متذکر شد: در جنین های high risk(با احتمال خطر بالا) اکوکاردیوگرافی باید تا قبل از هفته ۱۷ صورت گرفته باشد زیرا انجام اکو در این زمان از دقت بیشتری برخوردار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین در مادران باردارای که سقط های قبلی داشته اند و یا در مادرانی که در خانواده درجه یک آنها مشکلات مادرزادی قلبی وجود دارد، همچنین ابتلاء مادر به بعضی از عفونت‌ها در دوران بارداری و مادران دچار دیابت کنترل نشده با قند خون بالا توصیه می شود.

فوق تخصص قلب کودکان در پاسخ به این سوال که آیا ابتلا به کووید مادر باردار با اختلالات قلبی جنین همراه است، گفت: بسیاری از عفونت ها مانند سرخچه ممکن است در جنین اختلال قلبی ایجاد کند البته در مادران باردار مبتلا به کووید این درصد زیاد نیست اما بررسی قلب جنین در این مادران نیز توصیه می شود.

فوق تخصص قلب کودکان گفت: مصرف داروها در دوران بارداری به سه دسته: کم خطر، پر خطر و بی‌تاثیر تقسیم بندی می شوند اما بهتر است مادر باردار از هیچ گونه دارویی استفاده نکند.(البته به غیراز مکمل ها و داروهایی که متخصصین زنان به فراخور تجویز می کنند)

وی گفت داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج معمولاً داروهای پرخطری در دوران بارداری محسوب می شوند و در صورت مصرف آنها، کنترل قلب جنین ضروری است.

کارشناس برنامه از کارهای مداخله‌ای در جنین مانند: گشادکردن دریچه های قلب جنین در دوران بارداری، که علم نوپا و نوینی است نام برد و گفت: به تبلیغ های فضای مجازی اطمینان نکنید و تاکید کرد: مطمئن ترین و بهترین مکان را  برای ارائه خدمات نوین علمی و مراکز دانشگاهی دانست.

 

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف