اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

یک شنبه 20 شهریور 1401

مشکلات خواب در کودکان دبستانی

برنامه مادر کودک از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ صبح به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

1

مشکلات خواب در کودکان دبستانی

برنامه مادر کودک  از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ صبح به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما مورخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۱  دکتر مهدیه صالحی روانپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص مشکلات خواب در کودکان دبستانی به صحبت پرداخت.

دکتر صالحی گفت:  کودکان دبستانی معمولاً به ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند که در میزان یادگیری، تمرکز و رفتار آنها بسیار موثر است وی گقت: خواب  کمتر از ۸ ساعت در این کودکان مشکل ساز است و با علائمی همچون: بی قراری، بد اخلاقی و بیش فعالی همراه خواهد بود.

دکتر مهدیه صالحی به  اختلال خواب عادتی که معمولا در فصل تابستان برای کودکان ایجاد می‌شود اشاره کرد وگفت: کودکانی که در فصل تابستان تا دیروقت بیدار می مانند برای روزهای اول مدرسه با اختلال به خواب رفتن به موقع مواجه خواهند شد، در این خصوص به خانواده‌ها توصیه کرد با نزدیک شدن به ماه مهر و شروع مدارس به این اختلالات عادتی پایان دهید.

در این خصوص: هر شب یک ربع تا نیم ساعت خواب را زودتر شروع کنید که به تدریج به ساعت ایده‌آل خواب (۸شب الی ۱۱ شب) برسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: منظور از بهداشت خواب این است، که خواب روند منظمی داشته باشد ( در ساعت مشخصی خواب و در ساعت مشخصی بیداری) وی گفت: برای رسیدن به این نظم رعایت نکاتی مانند: از انجام فعالیت های هیجان آوری مانند ورزش و بازی های کامپیوتری، بعد از ساعت ۶ بعد از ظهر اجتناب شود همچنین از  مصرف چای و نوشابه های انرژی زا در ساعت عصر خودداری شود او انجام تکالیف درسی کودک در ساعت عصر را برای داشتن خواب راحت وبا نظم ضروری دانست.

این روانپزشک از دیگر مشکلات کودکان دبستانی: شب ادراری، کابوس شبانه، دندان قروچه و راه رفتن در خواب را نام برد.

دکتر صالحی راه رفتن کودک در خواب را اختلال رفتاری شایعی دانست و متذکر شد:  کودک در این حالت خواب است و معمولا آسیبی نمی‌بیند تنها وظیفه والدین این است که در پنجره ها  و محیط اطراف کودک را امن نگه دارند، در این هنگام لازم نیست کودک را از خواب بیدار کنیم و فقط باید او را به سمت بستر هدایت کنیم.

 داشتن خواب نیمروزی برای چنین کودکانی توصیه می‌شود تا عمق خواب شبانه کمتر شود، زیرا  راه رفتن در خواب، هنگام خواب عمیق اتفاق میافتد.

او متذکر شد: گاهی مشکلات خواب کودک از اضطراب  منشاء می گیرد، اضطراب با تغییرات عادتی  نیز ایجاد می گردد: مانند اضطراب جدایی از والدین در روزهای ابتدایی مدرسه که یک اختلال شایع خواب در شروع روزهای اول مدرسه محسوب می شود.

دکتر مهدیه صالحی تاکید کرد: یکی از مهمترین کارکردهای مغز حافظه است که با برطرف شدن اختلال خواب در کودکان،  نقص حافظه نیز ترمیم می گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بهترین راه مبارزه با ناخن جویدن پیدا کردن منبع اضطراب کودک است با رفع منشا اضطراب، ناخن جویدن رفع خواهد شد، او تاکید کرد:  نهی از ناخن جویدن در این کودکان کارساز نخواهد بود.

 

 

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف