اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

یک شنبه 8 آبان 1401

بیماری دست، پا و دهان

برنامه مادر کودک همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ صبح به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

0

بیماری دست، پا و دهان

برنامه مادر کودک همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ صبح به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

در برنامه مادر کودک ۸/۷/ ۱۴۰۱، مجری برنامه میزبان دکتر فریبا شیروانی فوق تخصص بیماریهای عفونی کودکان وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود و در خصوص بیماری دست، پا و دهان به گفتگو پرداختند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که بیماری دست، پا و دهان (HFMD) در کودکان و نوزادان، چه نوع بیماری است، گفت: این بیماری از گروه بیماریهای عفونی و بثوری است و باعث ایجاد ضایعاتی در سطح پوست و مخاط دهان می شود.

علت بروز این بیماری، ویروسی از گروه آنترو ویروس ها است که همراه با ضایعات پوستی و مخاطی و همچنین تب، تظاهر پیدا می کند، البته بیشتر همراه با ضایعات پوستی است و گاهی با تب و گاهی بدون تب بروز می کند. ضایعات در تمام دهان از جمله زبان و حلق، مشاهده می شوند. این بیماری با ضایعات جلدی که بسیار متنوع است، خود را بر کناره های خارجی دست و پا، کف دست و کف پا نشان می‌دهد.تنوع این ضایعات به حدی است که گاهی برای تشخیص صحیح، نیاز به نمونه برداری از ضایعات می باشد.

شیروانی در خصوص علائم بیماری گفت: کاهش تمایل به خوردن و نوشیدن به دلیل وجود ضایعات در دهان کودک، از مهمترین علائم این بیماری است، در مرحله بعد، ضایعات پوستی، معمولا بر کف دست ها، کف پاها، ناحیه تناسلی و خط پوشک خود را نشان می دهد، این ضایعات معمولا دردناک نیستند و خارش هم ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: این بیماری مسری است و از طریق تماس پوستی با فرد آلوده، استنشاق ترشحات تنفسی فرد آلوده هنگام عطسه و سرفه و همچنین انتقال از طریق مدفوع، صورت می گیرد. احتمال انتقال این بیماری به خواهر و برادر کودک مبتلا به ویروس وحتی والدین وجود دارد، بنابراین رعایت بهداشت و کنترل راههای انتقال بیماری، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی یادآور شد: این بیماری خود کنترل شونده است و تنها راه درمان، کنترل تب با استفاده از تب برهایی مانند استامینوفن و بروفن است، مصرف نوشیدنی های خنک وغذاهای نرم و پر پروتئین نیز توصیه می شود. خانواده ها توجه کنند: اگر ضایعه شبیه آبله مرغان باشد، مصرف بروفن ممنوع است و تنها استفاده از استامینوفن مجاز می باشد. استفاده از دهانشویه در بچه های کوچکتر مقدور نیست اما در کودکان بزرگتر می توان از دهانشویه هایی که از مخاط ها محافظت می کنند، استفاده کرد. ویتامین ها نیز از جمله داروهای کمک کننده هستند.

وی گفت: ناخنهای کودک مبتلا به این بیماری ممکن است مدتی بعد، تغییر شکل دهد و بیفتد. این علامت نگران کننده نیست و از عوارض احتمالی بیماری می باشد.

دکتر شیروانی بروز علائم قلبی و مغزی در مبتلایان به این بیماری را، از جمله عوارض بسیار نادر این بیماری دانست، وی همچنین استفاده از دهانشویه ها و پمادهای کورتون دار را ممنوع دانست‌.

 

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف