اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

یک شنبه 20 آذر 1401

خونریزی بینی در کودکان

برنامه مادر کودک همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

2

خونریزی بینی در کودکان

برنامه مادر کودک همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما غلامرضا باهوش فوق تخصص خون کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص خونریزی بینی در کودکان به گفتگو پرداخت.

کارشناس برنامه: بینی را یکی از مناطق پر خون بدن دانست، که مملو از شبکه های عروق خونی است که در نهایت به دیواره بینی میرسند، کودکان معمولاً به دلیل عدم مراقبت از خود و بازیگوشی که دارند، به علت های خیلی ساده، دچار خونریزی بینی می‌شوند، ۶۵ درصد کودکان بین ۶ تا ۱۰ سال، حداقل یک بار خونریزی بینی را تجربه می کنند.

وی افزود: خشکی بینی، شایعترین علت خونریزی بینی است، اگر ترشحات لیز کننده مخاط بینی، خشک شوند، مخاط ترک برمیدارد و دسترسی به شبکه خونی بینی، راحت‌تر می‌شود و خونریزی اتفاق می‌افتد. خشکی هوا به خصوص در فصول سرد سال، شیوع بیشتری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با توجه به اینکه در شهرهای آلوده میزان آلرژی زمینه ای بیشتری داریم، (بسیاری از افراد نیز دچار آلرژی ذاتی هستند)، یکی از تظاهرات آلرژی ، رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی است، که منجر به ترشحات آبکی می شود)، التهاب و خشکی مخاط، و وجود شبکه پر خون در بینی است، که دست به دست هم می‌دهند و خونریزی بینی را برای کودک ایجاد می کنند.

وی افزود: در فردی که مبتلا به رینیت آلرژیک است، در مخاط سینوس ها، التهاب وجود دارد، که فرد را مستعد ابتلا به عفونت می کند، این نکته قابل توجه پزشکان است که گاهی عفونت ها همراه با علامت نیستند، به خصوص باکتری های گروه استافیلوکوک، که بر روی مخاط بینی می نشینند که منجر به خونریزی بینی می‌شود.

کارشناس برنامه یادآور شد: یکی دیگر از علل رایج خونریزی بینی در کودکان، سوزش و خارش مخاط بینی است، در این هنگام، کودک انگشت خود را داخل بینی می کند که باتوجه به التهاب موجود در مخاط بینی، منجر به خونریزی از بینی می شود، این عارضه نیز گاهی در خواب اتفاق می افتد.

کارشناس برنامه: ضربه به بینی، وارد کردن جسم خارجی داخل بینی (توسط کودکان)، و گاهی به شکل نادر، تومورهای خوش خیم وبدخیم سینوس ها را، از دیگر عوامل ایجاد خونریزی بینی در کودکان دانست‌.

وی افزود: گاهی به دلیل مصرف داروهایی مانند: آسپرین، ایبوپروفن ویا مصرف داروهای ضد انعقاد، بیماریهای خونریزی دهنده ارثی( هموفیلی) و یا حتی افزایش فشار خون، نیز خونریزی بینی، مشاده میشود.

این استاد دانشگاه به خانواده ها تاکید کرد: بروفن را به عنوان داروی انتخابی برای قطع تب کودک، انتخاب نکنند، تنها داروی انتخابی برای قطع تب کودک، استامینوفن با دوز مناسب می باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: کودکانی که به دلیل خشکی بینی، دچار خونریزی بینی می شوند، باید داخل بینی را به طور مداوم با پمادهای چشمی ویتامین آ چرب کنند، وی همچنین، مصرف غذاهای حاوی ویتامین C را کمک کننده دانست.

 

این استاد دانشگاه یادآور شد: حفظ خونسردی و کنترل اعصاب در هنگام خونریزی بینی بسیار اهمیت دارد، این اتفاق در اکثر مواقع، خود محدود شونده است و به دلیل سیستم انعقادی موجود در بدن، خون ریزی کنترل می شود.

باهوش در پاسخ به این سوال، که هنگام خونریزی بینی چه کنیم؟، گفت: نکته مهم این است که قسمت غضروف بینی را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه محکم فشار دهیم و در این مدت، کودک از دهان نفس بکشد،( می توان تنها سوراخی را گرفت که خونریزی می دهد) پس از اتمام خونریزی، شستشوی با سرم فیزیولوژی بینی، توصیه می شود. وی تاکید کرد: خونریزی هایی که بیش از نیم ساعت طول بکشد، نیاز به پیگیری بیشتر دارد.

کارشناس برنامه تاکید کرد: برخلاف عادت مرسوم، هنگام خونریزی بینی، سر را به عقب برنگردانید، زیرا در این صورت خون وارد معده شده و با تحریک معده باعث ایجاد حالت تهوع میشود، وی گفت: با جلو و پایین نگه داشتن سر و نگه داشتن غضروف بینی، باعث بند آمدن و خارج شدن خون از بینی شوید.

این استاد دانشگاه یادآور شد: متاسفانه افراد شیادی هستند که از این باور غلط( در آوردن تول از بینی) استفاده می کنند و با انجام شعبده بازی، جسم خارجی را از بینی خارج می کنند. او تاکید کرد به هیچ عنوان گول نخورند و دنبال اینگونه تفکرات غلط نروند.

 

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف