اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

سه شنبه 9 اسفند 1401

تغذیه و تاثیر آن بر سلامت باروری

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

3

تغذیه و تاثیر آن بر سلامت باروری

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

در برنامه ضربان7 اسفند شبکه سلامت سیما، غزاله اسلامیان متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص تغذیه و تاثیر آن بر سلامت باروری به گفتگو پرداخت.

کارشناس برنامه با ذکر این نکته که ۱۵ درصد زوج ها در دنیا با مشکل ناباروری مواجهند، گفت: اثرات محیطی یکی از دلایل ناباروری است که تغذیه نیز از مهمترین زیر گروههای عوامل محیطی به شمار میرود.

اسلامیان تاکید کرد: افراد از ۳ ماه قبل از بارداری باید به داشتن تغذیه سالم دقت خاص داشته باشند زیرا تغذیه بر کیفیت و تعداد سلول های جنسی اثرگذار است، نوع تغذیه قبل از اقدام به بارداری نیز، در لانه گزینی جنین مؤثر است.

وی افزود: زوج هایی که یک سال تلاش می کنند اما موفق به باروری نمی شوند، باید قبل از سیکل باروری زیر نظر متخصص تغذیه از رژیم غذایی سالم بهره‌مند شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: چاقی از دیگر دلایل ناباروری است و توصیه کرد: قبل از اقدام به بارداری زیر نظر متخصص تغذیه، کاهش وزن مناسب و استانداردی پیدا کنید.

وی به والدینی که دچار چاقی و افزایش وزن هستند، توصیه کرد: به هیچ عنوان به دنبال کاهش وزن سریع قبل از باروری نباشید، زیرا به کیفیت سلولهای جنسی آسیب می رساند. وی همچنین یادآور شد: اگر در حال درمانهای کمک باروری هستید، رژیم غیر اصولی لطمه زیادی به فرایند باروری وارد میکند.

وی به آقایان دارای اضافه وزن و چاقی توصیه کرد: زیر نظر متخصص تغذیه، کاهش وزن اصولی داشته باشید تا درصد باروری در شما افزایش یابد. همچنین به بانوان چاق و بخصوص در خانم های مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک(PCOC)

تاکید کرد: با کنترل چاقی و کاهش وزن اصولی به افزایش باروری خود کمک کنید.

اسلامیان همچنین یادآور شد: بانوانی که با اضافه وزن و چاقی باردار می شوند با احتمال خطر سقط بیشتری مواجه خواهند بود.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا مصرف مکمل ها برای افراد دچار ناباروری ضروری است؟ گفت: افرادی که رژیم غذایی سالمی دارند (متنوع و متعادل) ،سوء جذب ندارند و با کمبود هیچگونه مواد غذایی روبرو نیستند، با مصرف «بشقاب غذای سالم» همه مواد لازم را دریافت می کنند و نیازی به مصرف هیچگونه مکملی ندارند.

کارشناس برنامه به نقش مهم ویتامین D در بارداری (کاهش عدم موفقیت درمان های ناباروری) اشاره کرد و گفت: قبل از اقدام به بارداری میزان ویتامین D بدن را اندازه گیری و در صورت کمبود درمان کنید، اما مصرف خودسرانه آن توصیه نمی شود.

این متخصص تغذیه، چاقی را همان نمای توده بدنی (BMI، که حاصل تقسیم وزن بر مجذور قد به متر است) دانست و گفت: BMI بین ۳۰ تا ۳۵ را چاقی درجه یک، ۳۵ تا ۴۰ را چاقی درجه دو و ۴۰ به بالا را چاقی درجه ۳ نامید. البته در مورد ورزشکاران این فرمول صدق نمی‌کند، زیرا این افراد از درصد عضله بالاتری برخوردارند و چربی کمتری نیز در بدن دارند. (در ورزشکاران نیاز به آنالیز میزان مواد موجود در بدن می باشد)

وی به عوارض رژیم غیر اصولی اشاره کرد و گفت: این رژیم ها باعث می شود که فرد دچار کمبود مواد غذایی شود و سلول ها دچار گرسنگی شوند، این گرسنگی بر روی سلول های جنسی نیز اثرگذار است.

این استاد دانشگاه، دریافت بیش از حد اسیدهای چرب ترانس(از جمله روغن های جامد و کره گیاهی مارگارین) را از جمله دلایل دیگر ناباروری دانست، وی توصیه کرد: سعی کنید میزان دریافتی اسید چرب ترانس در منابع غذایی را، به حداقل ممکن برسانید.

اسلامیان گفت: غذاهای صنعتی حاوی برچسب هایی هستند که میزان اسید چرب موجود در آنها را نشان می دهد، وی توصیه کرد: حتما قبل از مصرف این نوع غذاها، این جداول را کنترل کنید.

عضو هییت علمی دانشگاه شهید بهشتی، اسیدهای چرب امگا ۳، که در روغن هایی مانند روغن کانولا یا کلزا، روغن دانه بذر کتان و روغن زیتون یافت می شوند را، از بهترین منابع امگا ۳ دانست و یادآور شد: هرگز از این روغنها برای سرخ کردن استفاده نکنید زیرا اسید چرب امگا۳ موجود در این روغنها در طی سرخ کردن تبدیل به اسید چرب ترانس میشود.

وی همچنین از پروتئین های گیاهی از جمله حبوبات، به عنوان عوامل افزایش دهنده باروری در افراد نام برد و تاکید کرد: حبوبات باید همیشه در رژیم غذایی افراد موجود باشد.(برای کم کردن نفخ حبوبات آنها را خیس کنید و آب را عوض کنید)

اسلامیان، افزایش دریافت فیبرها، غلات سبوس‌دار، سبزی ها، میوه ها و مغز دانه ها را از ضروریات باروری سالم و مصرف متعادل و متنوع این مواد را لازم دانست.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا حذف کامل نان و برنج از مواد غذایی روزانه کار صحیحی است؟ گفت: بخش عمده انرژی مورد نیاز بدن ما از کربوهیدرات ها( نان و برنج) تامین می شود، علاوه بر این نان و برنج می تواند یک سری از ویتامین های بدن ما را تامین کند افرادی که نان و برنج را ترک می کنند ممکن است با کاهش ویتامین ها از جمله ویتامین B در بدن مواجه شوند، قطع نان و برنج در دراز مدت بر خلق افراد نیز تاثیرگذار است، وی افراد را از حذف کامل نان و برنج منع کرد.

آخرین اخبار

نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان خونریزی‌های مغزی جراحی‌های چاقی ویژه برنامه های شبکه سلامت در روز مادر راهکارهای پیشگیری از سوختگی در کودکان فصل دوم برنامه تلویزیونی «پنجره جمعیت» از یکشنبه 10 دی‌ماه 1402 پیام وزیر بهداشت به مناسبت روز ۹ دی اهمیت ریز مغذی‌ها

نظرات

مانده : (1000) حرف