اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

دو شنبه 2 مرداد 1402

درد های لگنی در بانوان

برنامه مادر و کودک 1 مرداد 1402

0

درد های لگنی در بانوان

در برنامه مادر و کودک 1 مرداد شبکه سلامت سیما، صدیقه حسینی متخصص زنان و زایمان،فلوشیپ ناباروری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص درد های لگنی در بانوان به گفتگو پرداخت.

حسینی، دردهای لگنی در بانوان را به دو دسته حاد و مزمن تقسیم بندی کرد، او از آندومتریوز به عنوان شایع‌ترین و از فیبروم ها و عفونت های مزمن لگنی و همچنین  آدنومیوز (یک بیماری خوش خیم رحم است است که و باعث بزرگ شدن و افزایش ماهیچه رحم میشود)  به عنوان دیگر دلایل این دردها نام برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که شایع‌ترین دلایل دردهای حاد لگنی کدامند؟، گفت: مهمترین  مسئله در درمان دردهای حاد و مزمن لگنی، تشخیص افتراقی این دو  از یکدیگر است.  وی افزود: دردهای حاد به صورت کاملاً ناگهانی بروز پیدا میکنند، اما درد های مزمن در زمان طولانی تر و با شدت کمتری وجود دارند.

 وی اشاره کرد: همزمانی این دردها با دیگر علائم، عامل مهمی در تشخیص افتراقی دردهای حاد از مزمن لگنی است. متخصص زنان و زایمان در پاسخ به این سوال که در صورت بروز چنین دردهایی، اولین اقدام لازم چیست؟ گفت: اولین اقدام، مراجعه سریع به اورژانس است، سرعت عمل و زمان، در تشخیص و درمان این گونه درد ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف مسکن‌ در اینگونه دردها و به دنبال آن تخفیف درد، تشخیص صحیح را با مشکل مواجه خواهد کرد.

حسینی یکی از شایع ترین علل درد حاد لگنی را پارگی کیست های تخمدان برشمرد. و افزود: گاهی این کیست ها با ایجاد پیچ خوردگی در تخمدان، باعث بروز دردهای حاد لگنی می شوند، که یکی از مشخصه های اصلی آن تهوع، و استفراغ همراه با درد است.

کارشناس برنامه متذکر شد: در بانوان بارداری که سونوگرافی رحمی خود را انجام نداده‌اند، حاملگی خارج از رحم می‌تواند از جمله دلایل ایجاد درد های حاد لگنی باشد. او همچنین از سقط جنین به عنوان یکی از دلایل مهم دردهای لگنی نام برد.

مهمان برنامه در پاسخ به این سوال که آیا قرص های اورژانسی احتمال بارداری خارج از رحم را افزایش می‌دهند؟، گفت: درست است که قرص‌های حاوی پروژسترون از عوامل افزایش احتمال بارداری‌های خارج از رحم محسوب می‌شوند،اما به طور معمول عامل اصلی ایجاد این نوع بارداری نیستند.

این متخصص تاکید کرد: انجام آزمایش بارداری در بانوانی که در سن باروری قرار دارند و مبتلا به خونریزی غیر معمول رحمی هستند، ضروریست.

برنامه مادر کودک شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ صبح بصورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

 

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف