اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چهار شنبه 18 مرداد 1402

عوامل آسیب زای جنین(تراتوژن ها)

برنامه مادرگودک 16

1

عوامل آسیب زای جنین(تراتوژن ها)
در برنامه مادرگودک 16 مرداد شبکه سلامت سیما، مریم کاشانیان متخصص زنان و زایمان و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص عوامل آسیب زای جنین(تراتوژن ها) به گفتگو پرداخت.

کاشانیان گقت: تراتوژن به بیماری ها، عوامل میکروبی و یا موادی گفته میشود که می‌توانند بر سلامت و رشد طبیعی جنین تاثیر گذار باشند، همچنین افزود: رشد جنین حاصل تکثیر سریع  سلول تخم، پس از بارداری است، این سلول ها آنقدر تکثیر میشوند تا در مرحله آخر جنین تشکیل شود.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در این مرحله عوامل زیادی میتواند بر روی فرایند تکثیر سلولی تاثیر گذار باشند، زیرا سلول های در حال تکثیر  در این مرحله بسیار آسیب پذیر هستند. عواملی که بر روی این فرایند موثرند، شامل: عوامل محیطی، دارویی، آب و هوا، بیماری های مادر و حتی عوامل ناشناخته می شود.

میهمان برنامه اشاره کرد: عوامل موثر بر سلامت جنین تنها از سمت مادر منتقل نمیشود و سلامت اسپرم پدر نیز از عوامل تاثیر گذار بر تشکیل جنین سالم است. بیماری های پدر میتواند، بر تولید اسپرم و حرکت غیر طبیعی اسپرم تاثیر گذار باشد.

او مصرف سیگار، قلیان و مشروبات الکلی را از جمله عوامل اصلی آسیب زننده به سلامت اسپرم برشمرد.

کاشانیان یادآور شد: مواد شیمیایی موجود در محیط میتوانند مستقیما بر سلامت تخمک و اسپرم تاثیر منفی بگذارند، به همین دلیل به بانوان باردار اکیدا توصیه میشود: در روزهای آلودگی هوا، از خانه خارج نشوند، همچنین هشدار داد: قلیان چندین بار مضر تر از سیگار است و میزان مواد سمی استنشاق شده هنگام مصرف قلیان، بسیار  بیشتر از سیگار است.

این متخصص زنان ادامه داد: الکل نیز یکی از عوامل شناخته شده در ایحاد اختلالات رشدی و عقب ماندگی مغزی در نوزادان است، همچنین مواد مخدر و روانگردان از عوامل اصلی آسیب کبدی است که می‌تواند باعث مرگ مادر شود.

کاشانیان تاکید کرد: سیگار های الکترونیکی نه تنها از سیگار های عادی سلامت تر نیستند، بلکه حاوی مواد سرطان زا و سمی متنوع تری هستند. همچنین در خصوص مبتلایان به صرع افزود: بعضی از داروی های صرع می‌توانند بر سلامت جنین تاثیر منفی بگذارند، بنابراین لازم است: مبتلایان به صرع، قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود مشورت کنند و در صورت نیاز، دارو های خود را تغیر دهند. افراد در هنگام بارداری باید به مصرف داروهای خود ادامه دهند، زیرا حمله های صرع، با کم کردن سطح اکسیژن خون، بر سلامت جنین تاثیر میگذارند.

کارشناس برنامه ادامه داد: وجود زگیل در ناحیه تناسلی مادر باردار، بر سلامت جنین تاثیر منفی نمی‌گذرد، اما در درصد بسیار کمی از این مادران، ویروس HPV هنگام زایمان وارد حنجره نوزاد میشود که با بروز مشکلاتی در سلامت آینده فرد همراه خواهد بود.

برنامه مادر کودک همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ صبح از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف