اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 23 دی 1402

تب در کودکان

در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما علی اصغر حلیمی اصل متخصص نوزادان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص «تب در کودکان» به بحث و گفتگو پرداخت.

0


کارشناس برنامه بابیان این مطلب که هر موقع مادر کودک خود را لمس کند، متوجه تب فرزند خود می‌شود، افزود: بهترین راه اندازه‌گیری تب نوزادان و کودکان در منزل، قرار دادن درجه تب زیر بغل آنهاست. درجه حرارت ۳۷ به بالا برای کودکان زیر سه ماه و ۳۷/۳ برای سنین بالاتر، تب محسوب میشود.
کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که دلایل تب در این گروه سنی چیست؟، گفت:پوشاندن زیاد نوزاد و یا درجه حرارت زیاد محیط، ممکن است دمای بدن کودک را بالا ببرد، زیرا با کم شدن آب بدن کودک، احساس بی‌حالی ایجاد می کند و باعث میشود: نوزاد کمتر شیر بخورد و دمای بدنش افزایش یابد. وی به مادران توصیه کرد: حتما به دو عامل گرمای زیاد محیط و پوشاندن بیش از حد لباس نوزاد توجه خاص داشته باشند.
علی اصغر حلیمی اصل ادامه داد: مادر در صورت مشاهده تب در نوزاد یا کودک، باید دفعات شیردهی را افزایش دهد و اگر سن نوزاد بالای ۶ ماه است، مایعات بیشتری به نوزاد بخوراند. لباس‌های کودک را کم کند و اگر سن کودک بالای سه ماه است از قطره استامینوفن استفاده کند( قبل از مصرف استامینوفن، ویزیت پزشک متخصص نوزادان و کودکان الزامی است)
میهمان برنامه ادامه داد: از دیگر دلایل مهم تب در کودکان، ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و یا ویروسی است، که تشخیص آن تنها توسط پزشک متخصص صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: دماسنج مقعدی و یا اندازه‌گیری از طریق گوش، بهترین روش اندازه‌گیری درجه حرارت بدن نوزاد یا کودک است که در مراکز بهداشتی و درمانی انجام میشود، اما در منزل، این اندازه‌گیری فقط از طریق زیر بغل انجام می‌شود.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که انجام تن شویه برای نوزاد و یا کودک چه زمانی توصیه می‌شود؟، گفت: وقتی کودک تب دارد، کاهش دمای بدن باید توسط دارو انجام شود. اگر تب کاهش پیدا نکرد، باید بدن کودک را با آب ولرم شستشو دهیم ( آب باید حدود ۵ درجه از دمای بدن کودک کمتر باشد). وی افزود: اگر قبل از دادن استامینوفن، بدن کودک شستشو داده شود، کودک دچار لرز می‌شود و دمای بدن کودک افزایش میابد، به همین جهت مصرف استامینوفن قبل از بدن شویه، ضرورت دارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا برای کاهش تب در کودکان، می‌توان از داروی دیکلوفناک استفاده کرد؟، گفت: مصرف دیکلوفناک قبل از ۱۲ سالگی توصیه نمی‌شود، زیرا با عوارضی همراه است، وی تاکید کرد: مصرف استامینوفن و پس از آن بدن شویه، بهترین راه کاهش تب در کودکان و نوزادان است.
وی ادامه داد: اگر کودک تنها تب داشته باشد، حال عمومی خوبی داشته باشد و در معاینه هیچ مورد مشکوکی ملاحظه نکنیم، معمولا به جز تجویز استامینوفن، کار دیگری انجام نمی‌شود، انجام آزمایشات تشخیصی بیشتر تنها بستگی به یافته‌ها و علائم بالینی کودک دارد.
برنامه مادر کودک همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ صبح از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف