اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

دو شنبه 2 بهمن 1402

« بهداشت خواب»

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما ابراهیم خادم متخصص طب سنتی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص « بهداشت خواب» به گفتگو پرداخت.

1

کارشناس برنامه با بیان این مطلب که مکتب طب ایرانی، مکتب طب سلامت محور است و اصل و عمود طب ایرانی بر حفظ سلامت و تندرستی است، افزود: برای حفظ سلامتی باید ۶ اصل اساسی در سبک زندگی افراد رعایت شود که شامل: تغذیه، ورزش و فعالیت بدنی، پاکسازی بدن از مواد مضر، تدبیر آب و هوا و اقلیم، مسائل روحی روانی و موضوع مهم، خواب و بیداری است.
وی ادامه داد: خواب، هم برای تجدید قوای از دست رفته طی روز و هم برای پاکسازی بدن از مواد سمی حاصل از فعالیت‌های روزانه، ضروری است.همچنین گفت: خواب، معین و کمک کننده هضم غذاست. معمولا افرادی که مشکلات هضم دارند، افرادی هستند که خواب کافی و درستی ندارند، زیرا خواب یکی از پیش نیازها و مقدمات هضم خوب و درست محسوب میشود.
کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که میزان طبیعی خواب یک فرد چند ساعت در شبانه روز است؟، گفت: در مکتب طب ایرانی، اصل و عمود بر پایه مزاج قرار دارد. هر فردی مزاج، طبیعت و طبع منحصر به فرد خود را دارد به همین دلیل خیلی از خصوصیات افراد، تابع مزاج و طبیعت شخصی آنهاست. میزان خواب هم به همین صورت است و هر فرد بسته به مزاج و طبیعت منحصر به فرد خود، با یک میزان مشخص از خواب نیاز خود را مرتفع می‌سازد.
میهمان برنامه افزود: یک فرد ممکن است با ۶ ساعت خواب شبانه، سر حال باشد، اما شخص دیگری با ۸ ساعت خواب نیز، سرحال نباشد. هرچه میزان رطوبت افراد بیشتر باشد، میزان نیاز به خواب در این افراد بیشتر است. منابع طب ایرانی، طیفی بین ۶ الی ۱۰ ساعت خواب را به عنوان خواب طبیعی ذکر کرده است. وی افزود: از نظر طب ایرانی، خواب هیچ جایگزین دیگری ندارد و خواب روز، هرگز نمی‌تواند جای خواب شبانه را بگیرد.
این متخصص طب سنتی توصیه کرد: افراد باید در طول روز به اندازه کافی فعالیت بدنی داشته باشند، زیرا افرادی که فعالیت بدنی و ذهنی متناسبی دارند، خواب کافی و راحتی خواهند داشت. همچنین افزود: کیفیت خواب به عوامل مختلفی بستگی دارد، که یکی از آنها زمان خوابیدن است. زمان طلایی برای خواب بین ۱۰ شب تا ۲ بامداد می‌باشد، در این زمان هورمون استرس و کورتیزول در حداقل میزان خود قرار دارند. به همین دلیل افرادی که در این بازه زمانی می‌خوابند، معمولاً خواب عمیق و آرامی دارند. وی تاکید کرد: اگر به دلیلی این زمان خوابیدن میسر نبود حتی الامکان قبل از نیمه شب بخوابید.
کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که چه خوراکی‌هایی می‌توانند به داشتن خواب عمیق‌تر و آرام‌تر کمک کنند؟، گفت: هر خوراکی که رطوبت مزاجی را افزایش دهد، باعث خواب عمیق‌تر و بهتری می‌شود. کاهو جزو خوراکی‌هایی است که خواب آور است، اما به دلیل طبع سرد آن توصیه می‌شود همراه با سکنجبین مصرف شود.
برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

 

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف