اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 21 بهمن 1402

تغذیه با شیر مادر

در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما ، علی اصغر حلیمی اصل متخصص اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص تغذیه با شیر مادر به بحث و گفتگو پرداخت.

0

 

کارشناس برنامه با بیان این مطلب که تغذیه با شیرمادر سبب رشد و تکامل مطلوب و بقاء کودک می شود، گفت: شیر مادر حاوی انواع سلول‌های زنده دفاعی و عوامل مهم حفاظتی و ضد میکربی است که شیر خشک (از شیر گاو تهیه می شود) فاقد آن می‌باشد. وی افزود: ترکیب شیر مادر برحسب سن و نیاز شیرخوار و همچنین از شروع تا پایان هر وعده تغذیه با شیر مادر، مابین دفعات مختلف شیردهی و نیز در طول روز، تغییر می‌کند.
این استاد دانشگاه گفت: تغذیه کودک تا ۶ ماهگی به طور انحصاری با شیر مادر انجام می‌شود و تنها نیاز به مصرف قطره ویتامین A+D می‌باشد، از پایان ۶ ماهگی نیز، تغذیه تکمیلی با دستور پزشک آغاز می‌شود.
کارشناس برنامه ادامه داد: در ۵ روز اول پس از تولد، وزن نوزاد کمتر می‌شود و پس از آن روند افزایشی به خود می‌گیرد. با مراجعه منظم به مراکز بهداشتی و اندازه گیری قد و وزن کودک، نمودار رشد کودک معین میگردد. وی در پاسخ به این سوال که آیا عدم رشد کافی وزن کودک در روزهای اول پس از تولد، نشان دهنده قطعی ناکافی بودن شیر مادر است؟ گفت: خیر، ممکن است نوزاد مبتلا به عفونت ادراری و و یا مبتلا به رفلاکس شدید باشد که باعث روند کاهشی وزن نوزاد میشود.
میهمان برنامه ادامه داد: اگر مادر شیرده، دچار استرس و نگرانی باشد، بر روی طعم و بوی شیرش تاثیر منفی خواهد داشت، بطوری که کودک ممکن است از شیرخوردن امتناع کند، حتی افزایش ضربان قلب مادر که به دنبال استرس ایجاد میشود، توسط شیرخوار حس میشود و کودک را از آغوش مادر، دور میکند.وی به همه مادران شیرده توصیه کرد: از استرس و نگرانی دوری کنید و هنگام در آغوش گرفتن و شیر دادن به کودک، احساس آرامش و عشق را به فرزندانتان منتقل کنید.
کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا مصرف شیر پاستوریزه در کنار شیر مادر مجاز است؟، گفت: استفاده از شیر پاستوریزه برای درست کردن فرنی و حریره بادام، بعد از ۶ ماهگی کودک مجاز است، اما نوشیدن شیر پاستوریزه تا یک سالگی کودک ممنوع است.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال، که به چه دلیل بعضی از مادران شیرده از خوردن شیر گاو و محصولات حاصل از آن منع می‌شوند؟، گفت: با مصرف شیر گاو و محصولات آن، کازئین وارد شیر مادر میشود. متاسفانه در بعضی از شیرخواران، آلرژی به پروتئین شیر گاو (کازئین) وجود دارد و باعث خونریزی از دستگاه گوارش کودک میشود. وی به این مادران توصیه کرد: در دوران شیردهی تا حد امکان از خوردن لبنیات اجتناب کنند.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف