اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

سه شنبه 25 شهریور 1399

طب سنتی| چند دستورالعمل کاربردی و تغذیه‌ای برای "درمان بی‌‌خوابی"​​​​​​​

شناخت علت بروز اختلال در خواب باعث بهبود روند درمان این اختلال می‌‌شود؛ پرهیز از برخی رفتارها و عادات تغذیه‌‌ای و عمل‌کردن به برخی توصیه‌‌های طب سنتی می‌‌تواند به درمان اختلال بی‌‌خوابی کمک شایانی کند.

0

طب سنتی| چند دستورالعمل کاربردی و تغذیه‌ای برای "درمان بی‌‌خوابی"

شناخت علت بروز اختلال در خواب باعث بهبود روند درمان این اختلال می‌‌شود؛ پرهیز از برخی رفتارها و عادات تغذیه‌‌ای و عمل‌کردن به برخی توصیه‌‌های طب سنتی می‌‌تواند به درمان اختلال بی‌‌خوابی کمک شایانی کند.

"اختلالات خواب" می‌‌تواند بر وضعیت سلامتی افراد تأثیرگذار باشد، دلایل ایجاد اختلال در خوابیدن ممکن است از فردی به فرد دیگر متغیر باشد اما یکی از دلایل ایجاد اختلال در خواب "استرس" است.

دلایل دیگر شامل درد مفاصل یا اندام‌‌های بدن، تکرر ادرار یا مشکلات تنفسی است؛ پیش از این در مطلبی به توصیه‌‌های تغذیه‌‌ای برای مقابله با استرس و اضطراب پرداختیم.

شناخت علت بی‌‌خوابی باعث بهبود روند درمان این اختلال می‌‌شود؛ در این مطلب به برخی نکات ساده برای درمان اختلالات خواب خواهیم پرداخت.

پرهیزها:

پرهیز از برخی رفتارها می‌‌تواند باعث رفع اختلال در خواب افراد شود.

خوابیدن طی روز، قرار گرفتن در معرض صداهای بلند و زیاد، فعالیت‌‌های شدید جسمی و ذهنی، حضور مداوم و طولانی در فضای مجازی یا انجام دادن بازی‌‌های رایانه‌‌ای، عصبانیت و نگرانی، همگی از عوامل تأثیرگذار بر بروز اختلالات خواب هستند؛ پرهیز از موارد ذکرشده به بهبود کیفیت خواب افراد کمک می‌‌کند.

مصرف برخی مواد مانند چای، قهوه، شکلات، نوشیدنی‌‌های انرژی‌‌زا، غذاهای سنگین، سرخ‌شده، آماده و فریزری، آب یخ، ادویه‌‌های تند و محرک و حبوبات نفاخ نیز می‌‌تواند باعث بروز اختلال در خواب افراد شود و مصرف این دسته از مواد غذایی باید تا حد امکان در رژیم غذایی کاهش یابد.

توصیه‌‌ها:

ــ انجام ورزش هوازی به‌مدت حداقل 15 دقیقه در روز

ــ بوییدن عرق بیدمشک، گلاب، ریحان و نیلوفر؛ می‌‌توانید مقداری از این عرق‌‌ها را در ظرفی بریزید و کنار تختخواب خود قرار دهید تا بوی آن به مشام شما برسد یا به‌هنگام خواب، مقداری گلاب را روی بالش خود اسپری کنید.

ــ استفاده نکردن از چراغ خواب و خوابیدن در اتاق کاملاً تاریک

ــ خوابیدن در رختخواب نرم و راحت

ــ ایجاد تعادل در دمای اتاق به‌طوری که هوای اتاق نه سرد و نه گرم باشد البته در فصول سرد سال توجه داشته باشید که دمای اتاق خود را بیش از حد گرم نکنید و سعی کنید دما در حدی باشد که نیاز به پوشیدن یک لباس گرم داشته باشید.

ــ سر، بالاتر از پاها قرار بگیرد و بهتر است سر در جای خنک‌‌تر و پاها در جای گرمتر قرار بگیرند.

خوراکی‌‌های توصیه‌شده برای درمان بی‌‌خوابی:

حریره بادام، مربای سیب، زرده تخم‌مرغ، مویز به‌میزان 20 تا 30 عدد روزانه، فالوده سیب با کمی گلاب، سوپ جو با اسفناج و شوید و گشنیز تازه و فرنی از خوراکی‌‌های کمک‌کننده به درمان اختلال بی‌‌خوابی هستند البته باید توجه داشت که رژیم غذایی هر فرد با توجه به خصوصیات فردی، سابقه بیماری‌‌ها و شرایط جسمانی او تعیین می‌‌شود و ممکن است برخی افراد دچار بیماری‌‌هایی باشند که مصرف موارد گفته‌شده برای آن‌‌ها با محدودیت‌‌هایی همراه باشد؛ در این صورت افراد باید نسبت به مراجعه به متخصص تغذیه یا طب سنتی اقدام کنند.

نوشیدنی‌‌های مفید:

مصرف روزانه یک لیوان مخلوط آب کاهو (یک‌سوم لیوان) و آب سیب (دوسوم لیوان) و یک قاشق مرباخوری آب‌لیموی تازه و مصرف شربت گلاب، شیر گردو و آب انار مخلوط‌شده با عسل و گلاب نیز می‌‌تواند در درمان اختلالات خواب مؤثر باشد.

منبع :تسنیم

آخرین اخبار

مجموع قربانیان کرونا در کشور از ۲۶ هزار نفر فراتر رفت لزوم نظارت جدی‌تر بر شیوه نامه‌های بهداشتی خنده هایت بی صداست آهنگ کلامت به افق ها می رسد دست های شما کلام شماست سالمندان، هدیه های ارزشمند الهی هستند که سال ها راه پیموده اند تا به ما رسیده اند. قدر این هدیه ها را بدانیم. واکسن آنفلوانزا به طور رایگان در اختیار گروه های پرخطر قرار می گیرد در هیاهوی کرونا از علائم سکته قلبی غافل نشوید اعمال مجازات‌های مربوط به تخلفات اداری کارمندان در ایام شیوع بیماری کرونا تسریع می شود فوت ۲۰۷ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته برنامه ریزی برای ایجاد شبکه تشخیص مولکولی بهداشت در سراسر کشور تدوین پروتکل نظارت چهار وجهی بهداشت محیط آفت ارز 4200 تومانی در جان صنعت داروسازی ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال دچار اضافه وزن هستند "تتو" چگونه به سیستم ایمنی بدن آسیب جدی وارد می‌کند؟! آمریکا با ۷.۳ میلیون مبتلا و ۲۰۹ هزار کشته در صدر ارائه رایگان واکسن آنفلوانزا به گروه‌های پرخطر ابلاغ دستورالعمل اجرایی هفته جهانی سالمند به دانشگاه های علوم پزشکی کشور آسان گیری و عادی پنداری بزرگترین آفت مبارزه با کووید ۱۹ است دیدار صمیمانه مسئولان انجمن ها وتشکلهای ناشنوایان با رئیس شورای سیاست گذاری سلامت رسانه ملی در خواست تشکل های ناشنوایان کشور از شبکه سلامت اعضای شبکه سازمان‌یافته‌ای از دلالان و سوداگران دارویی دستگیر شدند ابداع روش جراحی نوین درمان ناهنجاری نادر رحم توزیع ۲۱ هزار دستگاه سرمایه‌ای پزشکی و ارسال ۲۲۰۰ دستگاه «ونتیلاتور» هشدار سازمان غذا و دارو درباره واکسن‌های غیرمجاز در بازار آزاد آخرین آمار کرونا ماسک خانگی مثل ماسک سه لایه عمل می کند مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند شعار هفته جهانی کم شنوایی و ناشنوایی: «شنوایی برای زندگی، اجازه ندهید کم شنوایی محدودتان کند» استاندارد کاهش وزن در هفته چقدر است؟ ارز دولتی؛ ابزار قاچاق معکوس داروها به خارج از کشور توزیع 21 هزار دستگاه سرمایه‌ای پزشکی در6 ماه گذشته اولویت دریافت واکسن برای کارکنان مراکز بیمارستانی، زنان باردار و مبتلایان به بیماری های خاص است هفته سلامت روان امسال با شعار "سلامت روان برای همه: سرمایه گذاری بیشتر-دسترسی بیشتر، برای همه، همه جا " برگزار می شود زنان خانه دار و حجم بالای اختلالات اسکلتی عضلانی تغذيه در زنان و شیوه كنترل پرخاشگري را درمبتلايان به بيماري الزايمر شناسایی بیمار کرونایی با ردیابی دیجیتال در تهران ۳۰ استان در وضعیت قرمز و هشدار مافیا در شبکه سلامت سیما جریمه افراد کرونایی که از قرنطینه خانگی خارج می‌شوند تدوین 116 پروتکل بهداشتی پس از همه گیری کرونا برخی مدارس اخطار تعطیلی گرفتند مردم واکسن آنفلوانزا رو چگونه تهیه کنند؟ محدودیت و تعطیلی یک هفته ای صنوف پرخطر قم روش‌های طبیعی برای رفع سردرد با کمبود این ماده معدنی در بدن، می میریم خواص و مضرات آناناس برای دیابتی‌ها پیام وزیر بهداشت برای زیارت مجازی در اربعین امسال با افتتاح تلویزیون اینترنتی اربعین تلویزیون اینترنتی اربعین افتتاح شد موج سوم شیوع کرونا خطرناکتر از دو موج قبل موج سوم کرونا چراغ خاموش رکورد شکست آیا ویروس کرونا می‌‌تواند باعث بروز دردهای عضلانی و مفصلی شود؟

نظرات

مانده : (1000) حرف

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .