اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

پنج شنبه 5 فروردین 1400

سیستم ایمنی بدن را در مقابل ویروس‌ها تقویت کنید

یک استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی گفت: هر چقدر سیستم ایمنی بدن قوی داشته باشد در مقابله با انواع ویروس‌ها، بهتر عمل می‌کند.

0

فریبا کوهدانی، استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در حال حاضر در تمام دنیا با توجه به گسترش ویروس کرونا یکی از مسائل مهم، ناامنی غذایی است.

کوهدانی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در این دوران، تقویت سیستم ایمنی بدن است. عملکرد سیستم ایمنی بدن دقیقا با وضعیت تغذیه ما ارتباط مستقیم دارد و سلامت ما را تحت تاثیر قرار دهد.

او گفت: کرونا همانطور که بر نظم طبیعی زندگی ما اثر گذاشت، تاثیرات چشمگیری هم روی بحث تغذیه و سلامت و تناسب اندام گذاشت به شکلی که در یک سال گذشته شاهد افزایش آمار ابتلا به چاقی و اضافه وزن هستیم.

کوهدانی بیان کرد: مهمترین عاملی که باعث افزایش آمار چاقی شد، کاهش فعالیت بدنی و شرایط قرنطینه در دوران کرونا بود که باعث شد مردم در خانه بنشینند و بیشترین وقت خود را در فضای مجازی بگذرانند، با توجه به آزاد شدن وقت و روی آوردن به آشپزی و انتشار تصاویر غذاها، شیرینی‌ها و دسر‌های سرشار از شیرینی و چربی که افراد خودشان پخته بودند، عاملی برای تشویق و ترویج این رفتار بود.

او ادامه داد:به دلیل کم تحرکی و خانه نشینی طولانی مدت و تعطیل شدن باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی و ترس ناشی از ابتلا به کرونا که باعث میشد افراد حتی از پیاده روی ساده روزانه هم فاصله بگیرند، شاهد افزایش آمار ابتلا به چاقی و افزایش وزن بودیم. مساله اضافه وزن و چاقی یکی از عوامل خطر مهم ابتلا به کروناست.

الگوی زندگی مناسب، فاکتور‌ مهم تقویت سیستم ایمنی بدن است

این استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی بیان کرد: با توجه به ناشناخته بودن همه جنبه‌های ویروس کرونا و ابهاماتی که در مورد زوایای مختلف این ویروس وجود دارد، یک نکته وجود دارد که تا کنون صحت و سقم آن تایید شده است و آن هم این است که هر چقدر سیستم ایمنی بدن عملکرد بهتر و قوی‌تر داشته باشد، در مقابله با بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های ویروسی مثل کرونا، بهتر عمل می‌کند.

او افزود: الگوی زندگی مناسب از فاکتور‌های مهم تقویت سیستم ایمنی است. تغدیه خوب، خواب کافی و ورزش از ارکان یک الگوی زندگی سالم‌ محسوب می‌شود. در مورد ارتباط تغذیه با کووید ۱۹ چند مرحله وجود دارد؛ اول بحث پیشگیری است سپس تغذیه افرادی که مبتلا شدند و مرحله بعد افرادی است که به کووید مبتلا شده اند و بهبود پیدا کرده اند.

کوهدانی یادآوری کرد: در بحث پیشگیری، هر فرد باید از همه گروه‌های غذایی به اندازه کافی مصرف کند و انتخاب‌های مختلف داشته باشد. به طور مثال مصرف سبزیجات در این ایام به شدت توصیه می‌شود.

او گفت: طبق آخرین تحقیقاتی که در کشور‌های مختلف روی ارتباط تغذیه و ابتلا به کرونا انجام داده اند، مشخص شده که مصرف بعضی از مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است. ویتامین دی، آهن، ویتامین ب ۱۲ و ویتامین C و روی جزو مهمترین مواد مغذی موثر هستند. طبق بررسی‌ها بیشترین آمار ابتلا به کرونا مربوط به افرادی بوده است که کمبود این مواد را داشتند.

این استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی ادامه داد: استفاده بی رویه از مکمل‌ها در این شرایط می‌تواند باعث ایجاد مشکل و معضل برای افراد شود بنابراین  باید برنامه ریزی غذایی مناسبی به دور از افراط و تفریط صورت بگیرد.

او گفت: بر اساس مستنداتی که منتشر شده، ویتامین C چه در پیشگیری و چه در درمان کووید ۱۹ اهمیت زیادی داشته است. اگر منابع غذایی ویتامین C به میزان کافی مصرف شود، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و خطر ابتلا به انواع مختلف ویروس‌ها را کاهش دهد.

این رژیم شناس بیان کرد: منابع غنی ویتامین C شامل سبزیجات و میوه‌ها به ویژه مرکبات است. افراد سعی کنند یک الی دو سهم از میوه روزانه خود را به مرکبات اختصاص دهند. همچنین مصرف کلم بروکلی و انواع فلفل‌های دلمه‌ای شامل مقدار زیادی ویتامین سی هستند.

مصرف فراوان سبزیجات مشکلی ندارد، اما افراط نشود

وقتی فرد به کرونا مبتلا شد، دوز‌های ویتامین C که باید مصرف کند بسته به شرایط بیمار و حتی بستری بودنش در خانه یا بیمارستان، بر اساس نیاز بیمار تنظیم می‌شود.

این روز‌ها کرونا بخشی از زندگی ماست. باید ضمن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، از یک رژیم غذایی مفید و مناسب استفاده شود یعنی از همه گروه‌های مواد غذایی به مقادیر مناسب استفاده شود و تنوع در مصرف میوه و سبزیجات را نیز رعایت کنیم.

  منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

آخرین اخبار

واکسیناسیون کارکنان داروخانه های خصوصی آغاز شد ویژه های عید فطر در شبکه سلامت برنامه های شبکه سلامت فوت ۳۰۷ بیمارکرونا؛تزریق یک میلیون و۸۸۲هزار و۷۲۵ دُز واکسن ۸ قدم تا “خوش بینی و مثبت اندیشی” در کار و زندگی تست "منفی کاذب" کرونا چیست؟ صبحانه ضامن سلامتی بدن خوراکی‌های ممنوع برای پرفشاری خون فوت ۳۵۱ بیمار کرونا؛ تزریق ۱ میلیون و ۷۶۰ هزار و ۴۸ دُز واک فایده باورنکردنی کاهو برای بیماران دیابتی میوه‌هایی خوشمزه که خواب راحت را به شما هدیه می‌دهند خواص بی‌نظیر سبزی که سرشار از آهن است خواص ترکیب قهوه و لیمو ترش برای سلامتی ۱۰ توصیه برای سلامتی شما پس از چهل سالگی انتقال کروناویروس از طریق هوا! خطر نوشیدنی‌های قندی دمنوش‌های فوق‌العاده برای مقابله با کرونا فقر منیزیم و ۵ هشدار جدی آن برای بدن بیماری‌های پنهان در پشت مشکلات اورولوژیک حفظ سلامتی بدن در بهار دولت در بحث بیماریابی کرونا همکاری لازم را نداشت فوت ۳۸۶ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته/ ۴۶ شهر در وضعیت قر جزئیات برگزاری نماز عید سعید فطر در سراسر کشور فواید جادویی کاهو برای بیماران دیابتی ۱۰ علامت پایین بودن سطح اکسیژن در مبتلایان به کرونا چه کسانی واکسن کرونا تزریق نکنند؟ برنج را با کدام ادویه بخوریم؟ جزییات واکسیناسیون بیماران خاص علیه کرونا ویژگی غذای افطار چه باید باشد؟ میوه‌ای تابستانی که خوردنش مثل ضدآفتاب عمل می‌کند بهترین اقدامات پس از ماه مبارک رمضان برای ارتقای سلامت بدن روند کرونا نزولی شده اما خطر نوسانی وجود دارد سفر در تعطیلات عید فطر ممنوع است چه زمانی گرفتار موج پنجم کرونا خواهیم شد برنامه های شبکه سلامت آنتی‌ بیوتیک‌ و باورهای اشتباه! فوت ۲۸۳ بیمار کرونا؛ واکسن تزریق شده از یک و نیم میلیون دز واکسن کرونا تا مهر به بخشی از دانشجویان تزریق می‌شود جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و تردد غیر قانونی در تعطیلات عید فطر تعداد شهرستان‌های قرمز به ۱۰۲ شهرستان کاهش یافت نقش منیزیم در بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی بدن ۵ نوشیدنی پاک کننده سموم بدن با فواید فراوان سماق آشنا شوید واکسیناسیون تا چه اندازه درصد ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد؟ خداحافظی طولانی در شبکه سلامت جان باختن ۳۴۹ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته برنامه های شبکه سلامت خواص عجیب و غریب خربزه برای بدن که نمی‌دانید دستکش ویروس کرونا را بیشتر پخش می‌کند؟ جنین بزرگ از عوارض کدام بیماری در بارداری است؟

نظرات

مانده : (1000) حرف

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .