اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

دو شنبه 7 اسفند 1402

تکامل مغز در کودکان

در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما محمود محمدی، فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص تکامل مغز در کودکان به بحث و گفتگو پرداخت.

0

کارشناس برنامه با بیان این مطلب که پس از به دنیا آمدن نوزاد، شاخص‌های تکامل را در جنبه‌های حرکتی و غیر حرکتی به طور واضح مشاهده می‌کنیم، گفت: آگاهی والدین از این مسیر بسیار اهمیت دارد تا در صورت وجود اختلال در این مراحل، به فوریت مداخلات درمانی لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: در مراحل رشد و نمو کودک علائم هشدار و خطری وجود دارد، که خوشبختانه توسط مراکز بهداشتی درمانی در سراسر کشور به خانواده‌ها اعلام می‌شود. وی تاکید کرد: خانواده‌ها می‌توانند با ورود به سایت وزارت بهداشت و جستجوی «پرچم‌های قرمز رشد و تکامل کودکان» از کلیه علائم غیر طبیعی رشد، اطلاع حاصل کنند و در صورت تاخیر در کسب مهارت‌ها توسط کودک، به موقع اقدام و پیگیری کنند.
این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: در تکامل نوزادان، دو نوع حرکات: خشن و ظریف وجود دارد که حرکات خشن شامل: غلط زدن، نشستن و راه رفتن است و حرکات ظریف نیز، حرکاتی مانند: حرکات ظریف انگشتان دست است، که هر دو نوع حرکات اهمیت ویژه ای در مسیر تکاملی کودک دارند.وی شاخص‌های اجتماعی تطابقی و شاخص‌های رشد زبانی را از دیگر مراحل رشد کودک برشمرد و افزود: در کودکان طیف اوتیسم شاخص‌های اجتماعی تطابقی مناسبی وجود ندارد، بطوری که این کودکان مایل به نگاه کردن و ارتباط برقرار کردن با اطرافیان نیستند.
میهمان برنامه ادامه داد: در شاخص تکامل زبانی که از هنگام تولد آغاز میشود، لحن گریه نوزاد نیز نوعی زبان است، بطوری که مادر میتواند تشخیص دهد: گریه گرسنگی است یا گریه خواب، نوع گریه کودک بیانگر درخواست وی از مادر است. گفتار مفهومی کودک نیز از حدود یک سالگی شکل می‌گیرد، که از دو سالگی به بعد تکامل بیشتری پیدا می‌کند. (کودکان در شروع کلام ممکن است به خوبی صحبت نکنند اما مفهوم را می‌رساند)

وی افزود: تکامل زبان در کنار تکامل تطابق اجتماعی پیش می‌رود. اگر هر کدام از این‌ها مشکل داشته باشد، باعث نگرانی خواهد بود. وی گفت: والدین باید حساسیت بیشتری بر روی تکامل اجتماعی و تطابقی، همراه با تکامل زبانی داشته باشند. وی در پاسخ به این سوال که اگر مادری به رشد شاخص‌های تکاملی کودک خود شک کند، اولین اقدام چیست؟، گفت: خوشبختانه در حال حاضر تست تکاملی ASQ وجود دارد، که تست غربالگری تکامل طبیعی کودک محسوب میشود،اگر کودکی موفق به کسب نمره لازم این تست نشود، کودک را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع می‌کنند.
وی به خانواده ها توصیه کرد: اگر اختلالات تکاملی کودک به موقع تشخیص داده شود و مداخلات غیر دارویی به موقع آغاز گردد، پاسخ‌های بسیار مطلوبی در مراحل تکاملی کودک، دیده خواهد شد. وی همچنین تاکید کرد: لبخند اجتماعی کودک را که تا دو ماهگی اتفاق می‌افتد، جدی بگیرید زیرا یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت تکامل کودکان محسوب میشود.
محمود محمدی در آخر تاکید کرد: تا سن دو سالگی حتی‌المقدور از وسایل الکترونیکی نورزا مانند: تلویزیون، موبایل، لپ تاپ و...، برای سرگرم کردن کودکان، استفاده نکنید.

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف