اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

دو شنبه 2 آبان 1401

هپاتیت

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

1

هپاتیت

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

در برنامه ضربان ۱/۸/1401 مجری برنامه میزبان دکتر سید مؤید علویان، فوق تخصص گوارش و کبد و رئیس سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ بود و در خصوص هفته اطلاع رسانی هپاتیت به گفتگو پرداختند.

دکتر موید علویان گفت: با توجه به کارهای برجسته‌ای که در زمینه ی انواع هپاتیت انجام شده است بخصوص انجام واکسیناسیون هپاتیت B، ۴۰ میلیون نفر در کشور از سال ۱۳۷۳. در حال حاضر ایران کمترین آمار شیوع هپاتیت B را در منطقه دارا است.

وی در پاسخ به این سوال، که چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به انواع هپاتیت هستند، گفت: افرادی که رفتارهای پرخطر دارند، معتادان تزریقی، زندانیان، آتش نشان های عزیز، پرسنل خدوم شهرداری، خانواده فرد مبتلا به هپاتیت و همچنین بیمارانی که نیازمند تزریق خون هستند، مانند: دیالیزی ها، بیماران هموفیلی و تالاسمی، بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت هستند.

 وی گفت: پس از تزریق واکسن، تنها افرادی نیازمند کنترل میزان آنتی بادی تولید شده در بدن هستند، که در گروه‌های پرخطری مانند پرسنل درمان قرار داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: با هپاتیت B می توان زندگی کرد، شاغل بود و فرزندان سالم به دنیا آورد.

رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: راه های انتقال این ویروس ها خون است، هر چیزی که با خون تماس داشته باشد، مانند افراد معتاد(سرنگ مشترک) یا افراد دارای خالکوبی با سوزن آلوده و همچنین افراد با رفتارهای پرخطر، جزو این گروه محسوب می شوند.

کارشناس برنامه گفت: متولدین قبل از سال ۱۳۷۳ که واکسن هپاتیت دریافت نکردند و یا کودکانی که از مادران آلوده به ویروس به دنیا آمده‌اند، ممکن است به این ویروس آلوده باشند.

وی یادآور شد: بیشتر عوامل ایجاد کننده هپاتیت BوC یکسان است، او گفت: خوشبختانه چراغ بیماری هپاتیت B با وجود واکسیناسیون در کشور، در حال خاموش شدن است.

وی از تمامی کسانی که در نظام سلامت با فراهم کردن امکان تزریق واکسن و همچنین آموزش به مردم تلاش کرده‌اند تا در مسیری حرکت کنیم که امروز بتوانیم با افتخار بگوییم: میزان هپاتیت B در کشور نسبت به کشورهای منطقه در کمترین آمار خود قرار دارد، تشکر و قدردانی کرد.

 

دکتر علویان در پاسخ به این سوال که افراد مبتلا چه علامت هایی دارند، گفت: این بیماری معمولاً بدون علامت بوده و ممکن است تنها با خستگی و ضعف و بی حالی همراه باشد‌.

کارشناس برنامه تاکید کرد: در حال حاضر افراد بالای ۳۰ الی ۵۰ سال نیاز به غربالگری هپاتیت B و واکسیناسیون آن را دارند، او همچنین گفت: اگر فردی بیماری هپاتیت B داشته باشد و در واقع ناقل غیر فعال باشد، تزریق واکسن هپاتیت B در او مشکلی ایجاد نمی کند.

این استاد دانشگاه گفت: هپاتیت C تا سال ۱۴۱۰ با رعایت این چند شرط در کشور ریشه کن خواهد شد:

باید به انسان های پرخطر کمک کنیم، افراد معتاد را جهت تشخیص و درمان یاری رسانی کنیم، مراکز خالکوبی و آرایشگاه ها را از نظر بهداشتی کنترل کنیم، جامعه جوان را از نظر رفتار های پرخطر توجیه کنیم و همچنین بیماران را به موقع تشخیص داده و درمان کنیم.

وی گفت: خوشبختانه داروهای هپاتیت B وهپاتیت C در ایران تولید می شوند و تحت پوشش بیمه قرار دارند. همچنین واکسن هپاتیت B بسیار ایمن، بی خطر و ارزان است و در کشور تولید می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه بفهمیم فردی هپاتیت دارد، گفت: هر فرد ایرانی باید یک بار آزمایش HBS آنتی ژن را انجام دهد. او در پاسخ به این سوال, که آیا همه باید آزمایش تشخیص هپاتیت Cرا انجام بدهند، گفت: خیر نیازی نیست و تنها افرادی که سابقه اعتیاد دارند، افرادی که رفتارهای پرخطر دارند و یا کسانی که قبل از سال ۱۳۷۵ دریافت خون و یا فرآورده‌های خونی داشته‌اند، باید هپاتیت C را چک کنند.

رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: در حال حاضر، از مهمترین راه های ابتلا به هپاتیت C، اعتیاد تزریقی و غیر ایمن و همچنین رفتار های پرخطر است، که خطر بیماری HIV را نیز به دنبال دارد.

دکتر علویان در پاسخ به این سوال، که افرادی که ناقل غیر فعال هستند چگونه می توانند به سلامتی خود توجه بیشتری داشته باشند، گفت: این افراد سعی کنند چاق نشوند، الکل نخورند، ورزش منظم داشته باشند و از چربی زیاد پرهیز کنند، زیرا ممکن است مبتلا به کبد چرب شوند و هپاتیت در این افراد فعال شود. این افراد باید زندگی سالمی داشته باشند و از سیگار و قلیان پرهیز کنند.

 

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف