اپلیکیشن شبکه سلامت
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

دو شنبه 3 بهمن 1401

سرطان کلیه

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنج شنبه ساعت ۱۶ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود

1

سرطان کلیه

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنج شنبه ساعت ۱۶ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما علیرضا عابدی متخصص اورولوژی( کلیه و مجاری ادرار)، فلوشیپ اندیورولوژی کلیه(فوق تخصص جراحی بسته با دوربین) و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص سرطان کلیه به گفتگو پرداخت.

کارشناس برنامه با تاکید بر اینکه،۳ درصد کل سرطان های بدن، به سرطان کلیه اختصاص دارد، گفت: این سرطان در مردان شیوع بیشتری دارد و بیشتر در دهه ۶ و ۷ زندگی دیده می شود، متاسفانه شیوع و مرگ و میر در این نوع سرطان در کل دنیا در حال افزایش است.

وی گفت: اگر این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل کنترل است و در غیر این صورت، تهدید کننده حیات محسوب می‌شود و به فاکتورهای مختلفی از جمله، اندازه تومور بستگی دارد، به طوری که رفتار و درمان ما با تومور ۴ سانتیمتری نسبت به تومور ۱۰ سانتیمتری، متفاوت خواهد بود.

عابدی ادامه داد: اندازه هر کلیه حدود ۱۰ الی ۱۲ سانتی متر است و توده‌های ایجاد شده داخل آن، از قسمت‌های مختلفی منشأ می‌گیرند، اندازه این تومورها نیز، از ا سانتیمتر الی ۱۶ سانتی متر دیده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که تومور ها چگونه به وجود می آیند؟، گفت: رشد و تکثیر بیش از حد سلول‌ها، باعث ایجاد تومور (نئوبلاست) میشود، تومورهای خوش خیم، رشد آهسته تری دارند و به اندامهای دیگر دست اندازی نمی‌کنند، اما تومورهای بدخیم، از رشد سریعتری برخوردارند و متاسفانه به ارگان های دور دست هم تهاجم ( متاستاز) دارند.

استاد بیمارستان شهدای تجریش ادامه داد: تومورهای کلیه اکثراً بدخیم هستند (۸۰٪) و تنها ۲۰ درصد آنها خوش خیم می‌باشند.

او از انواع تومورهای کلیه به دو نوع، توپر و سیستیک اشاره کرد و گفت: هرچه اندازه توده توپر بزرگتر باشد، احتمال بدخیمی نیز بیشتر است، تومورهای کلیه، اکثراً تهاجمی رفتار می کنند و جراح برای حفظ حیات بیمار، مجبور به خارج کردن کلیه می باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ریسک فاکتورهای این بیماری را شامل: چاقی به خصوص نوع شکمی، سیگار و سن بالا ذکر کرد، همچنین گفت: فشار خون بالا و فاکتورهای ژنتیکی نیز در ابتلای فرد به سرطان کلیه تاثیرگذارند، همچنین بیماری‌های مزمن مانند: دیالیز مزمن، که ممکن است، بعد از ۳سال دیالیز، فرد در معرض سرطان های کلیه یا کیست های کلیه قرار می گیرد

این فوق تخصص اندویورولوژی افزود: دو فاکتور ژنتیک و محیط در ایجاد انواع سرطان ها نقش دارند، از جمله فاکتورهای محیطی: سیگار، چاقی و رژیم غذایی ناسالم و و همچنین زمینه ژنتیکی فرد را از جمله عوامل تاثیر گذار در ایجاد سرطان دانست.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که سرطان کلیه با چه علائمی همراه است؟، گفت: سرطان کلیه در اکثر مواقع بی علامت است و به طور تصادفی و اتفاقی در سونوگرافی و سی‌تی اسکن هایی که به دلایل دیگری انجام شده است، تشخیص داده میشود. همچنین کاهش وزن، ضعف و خستگی و کاهش اشتها می تواند از جمله علائم محسوب شود. تورم و درد مفاصل نیز به دنبال ترشح بعضی مواد از تومور امکان پذیر است.

عابدی افزود: ادرار خونی و درد پهلو شایعترین علامت ایجاد شده در این افراد است که باعث مراجعه به پزشک و تشخیص بیماری میشود.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا خون در ادرار، واضح دیده می‌شود ؟ گفت: گاهی خون در ادرار واضح دیده می‌شود و گاهی نیز خون مخفی است، که در آزمایش ادرار یافت می شود. البته وجود خون مخفی داخل ادرار (هماچوری) علت های متفاوتی دارد که شامل: یک طیف است، یک سر طیف، سنگ کلیه عفونت مثانه و ...،می باشد و سر دیگر طیف سرطان کلیه قرار دارد، بنابراین تشخیص قطعی بیماری، با انجام آزمایشات و نظر پزشک متخصص است.

عابدی گفت: بهترین روش تشخیص تومورهای کلیه، سی تی اسکن همراه با تزریق ماده حاجب است که پس از تشخیص تومور در سی تی اسکن، معمولاً بیمار کاندید جراحی میشود، گاهی حتی با یک سونوگرافی تشخیص اولیه داده می‌شود، که برای رؤیت بهتر ماهیت تومور، سی تی اسکن همراه با تزریق تجویز می شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اگر فردی به ماده حاجب سی تی اسکن، حساسیت داشته باشد، ام آر آی به جای سی تی اسکن درخواست می شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا بیمار در هر سنی که باشد جراحی برداشت کلیه صورت می گیرد؟، گفت: تومورهای کلیه به شیمی درمانی و رادیوتراپی مقاومند و تنها راه درمان جراحی و خارج کردن کلیه است. روش استاندارد جراحی رادیکال نفرکتومی(خارج کردن کامل کلیه) می باشد. در بعضی مواقع تنها تومور را همراه با حاشیه چند سانتی متری امن خارج میکنیم (پارشیال نفرکتومی) این عمل تنها در مورد افرادی که تومور زیر ۴ سانتیمتر دارند و یا افرادی که تنها یک کلیه دارند انجام میشود.

 

آخرین اخبار

«تبلیغات و واقعیت‌ها در دندانپزشکی» نگاهی به تاریخ شفاهی سازمان پزشکی قانونی در «اثر انگشت» «نقش تغذیه در مدیریت اعتیاد» استفاده از عینک های آفتابی استفاده از دهانشویه‌ها برنامه نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه سلامت از قاب شبکه سلامت سیمای انتخابات و مناظره های تلویزیونی نشست مسئولین فدراسیون ورزش های ناشنوایان با قائم مقام و مدیر تامین برنامه شبکه سلامت سیما «صرع در سالمندان» نشست مدیر شبکه سلامت و سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت . «عوامل موثر در ایجاد آرتروز زانو» «اثر انگشت» خیرین حوزه سلامت در قاب شبکه سلامت سیما «تازه‌های دندانپزشکی» پیام رئیس رسانه ملی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه سلامت سیما «ورزش و روزه داری» پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ «آداب سحر و افطار از دیدگاه طب سنتی ایرانی» زخم معده و روش‌های پیشگیری از آن پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن کم خونی در دوران بارداری پیشگیری و کنترل آسم شدید و مقاوم به درمان تکامل مغز در کودکان نشست مدیر شبکه سلامت سیما و معاون پرستاری وزارت بهداشت سوء هاضمه و میکروب «جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه سلامت گزارش می‌دهد انحراف ستون فقرات «مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی» یبوست و راه‌های پیشگیری از آن تغذیه با شیر مادر «سیروز کبدی» «ترشحات پشت حلق» حضور تیم فوتسال شبکه سلامت سیما در جام مدافعان سلامت استان تهران «درمان‌های جایگزین جراحی پروستات» ویژه برنامه انتخاباتی «سپیدِ قانون» از شبکه سلامت اثر انگشت برنامه ای متفاوت بیماری صدف حوادث چشمی اختلالات خلق و خو در بارداری « بهداشت خواب» آب سیاه تدوین سند رسانه ای ویژه معلولین در رسانه ملی علائم دهانی بیماری‌ها عوارض چشمی در بیماری دیابت تپش قلب مراقبت‌های بعد ازIVF تب در کودکان

نظرات

مانده : (1000) حرف